بازگشت شکارچی به جنوب!

تیم برانکو امروز برای چهارمین بار در این فصل، در جنوب به میدان خواهد رفت. در سه دیدار گذشته در زمین استقلال خوزستان، صنعت نفت و فولاد، قرمزها صاحب پیروزی نشده‌اند. این سیزدهمین جدال پروفسور در استان‌های جنوبی ایران خواهد بود. پیش از این برانکو پنج بار در این جدال‌ها به پیروزی دست پیدا کرده و چهار بار نیز شکست خورده است.

آریا رهنورد

چهارمین مسابقه پرسپولیس در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، امروز مقابل نفت مسجدسلیمان برگزار خواهد شد. قرمزها در نیم‌فصل اول نتوانستند از دفاع فشرده این تیم عبور کنند و همه امتیازها را از نفت بگیرند. حالا ماموریت تیم برانکو در دیدار برگشت، عبور از همین لایه‌های دفاعی برای رسیدن به گل برتری است. ماموریتی که به هیچ قیمتی ساده به نظر نمی‌رسد. پرسپولیس از شروع نیم‌فصل دوم، دو پیروزی و یک شکست را پشت سر گذاشته است. آنها امروز به مصاف تیمی می‌روند که در همین مقطع زمانی، دو شکست و یک تساوی را تجربه کرده و شرایط چندان خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. شکست خوردن در دیدار حیثیتی با افشین قطبی، تجربه دردناکی برای علیرضا مرزبان به شمار می‌رود و تنها رسیدن به یک نتیجه مطلوب برابر پرسپولیس می‌تواند مرهمی برای این زخم باشد. سرخپوشان در 18 هفته گذشته 10 بار برنده شده و تنها یک بار طعم شکست را چشیده‌اند. نفت مسجدسلیمان اما در این 18 هفته سه بار زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرده و هشت بار نیز بازنده بوده است. آنها در این فصل 13 گل کم‌تر از پرسپولیس به ثمر رسانده‌اند و 10 گل بیشتر از این حریف دریافت کرده‌اند. در بین تیم‌های حاضر در لیگ برتر، تنها تعداد گل‌های یک تیم هنوز «یک‌رقمی» است. نفت مسجدسلیمان بدترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارد و هنوز نتوانسته تعداد گل‌هایش را دورقمی کند. این تیم در بازی امروز البته به جای خط حمله، بیشتر روی خط دفاعی‌اش حساب باز خواهد کرد. 

پرسپولیس در پنج دیدار گذشته چهار بار برنده بوده و حالا یک امتیاز با صدر جدول رده‌بندی لیگ فاصله دارد. نفت مسجدسلیمان اما در پنج هفته گذشته فقط یک بار پیروز شده و از منطقه سقوط، تنها چهار امتیاز فاصله دارد. تفاوت‌های دو تیم در جدول لیگ، به شدت زیاد به نظر می‌رسند اما شاید در زمین بازی امروز، تفاوت‌های ملموسی بین قرمزها و زردها احساس نشود.

اولین تجربه برانکو مقابل تیم‌های جنوبی، اوایل لیگ پانزدهم مقابل استقلال خوزستان رقم خورد. جایی که سرخپوشان مسابقه را با نتیجه دو بر یک به این حریف واگذار کردند و سرانجام در پایان فصل قهرمانی را نیز به استقلال خوزستان دادند. تنها چند هفته بعد از آن شکست، پرسپولیس در زمین فولاد به میدان رفت و با درخشش مهدی طارمی، این تیم را با نتیجه دو بر صفر شکست داد. سومین میزبان جنوبی لیگ پانزدهم پرسپولیس، استقلال اهواز بود. تیمی که با دو گل جری بنگستون در هفته بیست و هفتم، مغلوب پسران برانکو شد. کارنامه پروفسور در دیدارهای خارج از خانه با جنوبی‌های لیگ برتر، دو پیروزی و یک شکست بود. در هفته نهم لیگ برتر شانزدهم، ایوانکوویچ و تیمش به مصاف استقلال خوزستان رفتند. رحیم زهیوی گل اول بازی را برای تیم میزبان به ثمر رساند اما فرشاد احمدزاده در دقایق پایانی با یک ضربه سر کار را به تساوی کشاند. در هفته هفدهم لیگ شانزدهم ، قرمزها دست به یک شاهکار بزرگ زدند و توانستند فولاد را در اهواز با سه گل شکست بدهند. اولین گل بازی را عبدا... کرمی به اشتباه وارد دروازه خودی کرد و وحید امیری و علی علیپور نیز دیگر گل‌های پرسپولیس را در ورزشگاه غدیر به ثمر رساندند. هشت هفته بعد، پرسپولیس در زمین صنعت نفت آبادان با تک گل عبدا...زاده، نتیجه را به شاگردان فیروز کریمی واگذار کرد. در لیگ شانزدهم، یک برد، یک باخت و یک تساوی برای پروفسور در جنوب رقم خورد. فصل گذشته اولین بازی قرمزها در جنوب، هفته نهم مقابل استقلال خوزستان رقم خورد. جدالی که با دو گل علیپور و یک گل شجاع، سه بر یک به سود پرسپولیس تمام شد. سرخ‌ها در زمین فولاد با تساوی یک بر یک متوقف شدند و صنعت نفت را در زمین حریف با نتیجه سنگین سه بر صفر شکست دادند.

ضعیف‌ترین فصل پروفسور در جنوب، همین فصل بوده است. او از شروع لیگ هجدهم، دو بار در زمین استقلال خوزستان و نفت آبادان به تساوی رسیده و برابر فولاد خوزستان نیز متوقف شده است. برانکو امروز روبه‌روی تیمی قرار خواهد گرفت که پیش از این هرگز به پرسپولیس نباخته و انگیزه‌های زیادی برای متوقف کردن این تیم دارد. آیا بالاخره یکی از فصل‌های ایوانکوویچ در فوتبال ایران، بدون پیروزی در جنوب به پایان خواهد رسید؟