قراردادهای مرغوب، زمین نامرغوب!

اعتراض ستاره‌های استقلال این بار دیگر به مبلغ قرارداد و زمان پرداخت مطالبات‌شان نبود. پژمان منتظری و روزبه چشمی در مواجهه با رسانه‌ها در حاشیه تمرین تیم شفر، نکاتی را بر زبان آوردند که برای یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال، غم‌انگیز به نظر می‌رسند. همه هوش و حواس مدیران باشگاه، به خرید بازیکن‌های جدید در هر پنجره معطوف شده اما تا زمانی که این بازیکن‌ها شرایط استانداردی برای تمرین کردن نداشته باشند، وضعیت این تیم نیز عوض نخواهد شد.

آریا طاری

هزینه‌های جاری باشگاه استقلال، فصل به فصل بیشتر می‌شود. آنها در همین پنجره زمستانی نقل و انتقالات، سه مهره خارجی به خدمت گرفته‌اند. طبیعتا این نفرات خارجی قرار نیست به «ریال» حقوق دریافت کنند و باشگاه برای تامین هزینه قرارداد آنها «ارز دولتی» در اختیار ندارد. به جای این هزینه‌های شگفت‌آور اما می‌توان کارهای مفیدتر و زیربنایی‌تری برای آینده باشگاه انجام داد. البته که هر تیمی به بازیکن نیاز دارد و مهره‌های تیم نیز باید حقوق‌شان را تمام و کمال دریافت کنند تا در وضعیت روحی خوبی قرار داشته باشند اما تیمی که هنوز از امکانات اولیه برای تمرین کردن نیز برخوردار نیست، چرا در نقل و انتقالات چنین هزینه‌هایی انجام می‌دهد؟ چرا وینفرد شفر و برخی از بزرگ‌ترهای تیم حاضر نیستند مبلغ کوچکی از قراردادشان صرف ساخت امکانات ایده‌آل برای تمرین شود؟ با این وضعیت چقدر می‌توان به آینده این باشگاه امیدوار بود؟ فتحی و همکارانش در کادر مدیریتی استقلال، حتی از گرفتن یک زمین تمرین مناسب برای تیم‌شان عاجز هستند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برندی در حد و اندازه‌های استقلال، باید این قدرت را داشته باشد که حتی بدون پرداخت هزینه فوری، یک زمین تمرین مناسب در پایتخت پیدا کند. بدون تردید اگر استقلال یک مدیر مقتدرتر داشت، به سادگی می‌توانست در کم‌ترین زمان ممکن شرایط ایده‌آل‌تری برای تمرین به دست بیاورد. در این وضعیت، آبی‌ها حتی اگر مسی و رونالدو را به نیز به خدمت بگیرند، نمی‌توانند به خوبی از این ستاره‌ها استفاده کنند. استقلالی‌ها به بستن قراردادهای مرغوب عادت کرده‌اند اما به محض امضای قرارداد، ستاره‌های میلیاردی را برای تمرین به زمین‌هایی می‌برند که در حد و اندازه مهره‌های شاغل در دسته دوم فوتبال ایران است.

 در کنار شرایط غیراستاندارد تمرین، وضعیت اسکان چند مهره خارجی تیم هنوز مشخص نشده و بدون تردید این موضوع نیز به تیم لطمه خواهد زد. ستاره‌های آبی تاکید دارند که بارها این مشکلات را به کادر مدیریتی باشگاه منتقل کرده‌اند و هیچ جوابی نگرفته‌اند

تغییر مداوم زمین تمرین استقلال، برای ستاره‌های این تیم عصبانی‌کننده است. همه باشگاه‌های بزرگ دنیا یک کمپ ویژه تمرینی دارند که تمام سال در آن به تمرین می‌پردازند اما چه زمانی قرار است استقلال نیز در چنین شرایطی قرار بگیرد؟ پژمان منتظری از عدم وجود رختکن در محل تمرین استقلال گلایه دارد. حالا دیگر حتی تیم‌های نوجوانان نیز رختکن خاص خودشان را در محل‌های تمرین در اختیار دارند اما تیم لیگ برتری استقلال، از چنین چیزی بی‌بهره است. پژمان حتی عصبانیت بازیکنان تیم و اعتراض‌های مکرر به تصمیم داور در زمین را نشانه خشمی می‌داند که به واسطه همین شرایط بد در ذهن بازیکنان نهادینه شده است. در کنار شرایط غیراستاندارد تمرین، وضعیت اسکان چند مهره خارجی تیم هنوز مشخص نشده و بدون تردید این موضوع نیز به تیم لطمه خواهد زد. ستاره‌های آبی تاکید دارند که بارها این مشکلات را به کادر مدیریتی باشگاه منتقل کرده‌اند و هیچ جوابی نگرفته‌اند. مدیرعامل باشگاه در واکنش به اعتراض مهره‌های تیم، «مشکلات اقتصادی» را بهانه می‌کند اما آیا هزینه اجاره یک کمپ متوسط برای تیم، بیشتر از هزینه دلاری خرید بازیکن مازاد پرسپولیس در پنجره نقل و انتقالات است؟ فتحی دست روی این نکته می‌گذارد که بازیکنان نباید دنبال «حواشی» باشند اما آن‌چه ستاره‌های تیم مطرح کرده‌اند، نه حاشیه که اتفاقا خود «متن» هستند. توجیه دیگر آقای مدیر، به زمین نداشتن کارلوس کی‌روش در دوران هشت ساله حضور در فوتبال ایران مربوط می‌شود. برخلاف فتحی که به انفعال و توجیه خو گرفته، کی‌روش در همه این هشت سال برای فراهم آوردن امکانات برای تیمش مبارزه کرد و بالاخره توانست شرایط استانداردی را برای تمرین تیم ملی مهیا کند.

غیبت فرشید باقری، یکی از اصلی‌ترین دلایل نمایش نه‌چندان خوب استقلال در زمین تراکتورسازی بود. حالا مشخص شده که دلیل غیبت این بازیکن، «سرماخوردگی» بوده و این سرماخوردگی نیز به دلیل دوش نگرفتن بعد از تمرین به خاطر امکانات فاجعه‌بار محل تمرین باشگاه رقم خورده است. وریا غفوری نیز در همین زمین نامناسب تعادلش را از دست داده و با شکستگی بینی روبه‌رو شده است. در نهایت همین «جزئیات» هستند که سرنوشت یک باشگاه را تعیین می‌کنند. استقلال ماه‌های سختی را در پیش دارد و علاوه بر لیگ برتر، باید در لیگ قهرمانان آسیا نیز مسابقه بدهد. آنها در این دوره سخت و فشرده به همه نفرات‌شان نیاز دارند اما اگر قرار باشد زمین تمرین همچنان قربانی بگیرد، باشگاه نمی‌تواند همه پتانسیلش را در زمین فوتبال پیاده کند. مدیرانی که به جز مصاحبه و البته خرید کار دیگری انجام نمی‌دهند، باید به دنبال راه حلی برای این مشکل باشند. بحث ساده زمین تمرین در دوره این مدیرها، به یک بحران بزرگ برای استقلال تبدیل شده است.