آریا طاری

السد قطر و سپاهان ایران، امروز یکی از مهیج‌ترین دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را برگزار خواهند کرد. نبردی بین دو تیم قدرتمند و پرستاره که فصل جدید لیگ قهرمانان را نیز خوب شروع کرده‌اند. همه چیز برای برگزاری یک جدال دیدنی بین این دو تیم فراهم به نظر می‌رسد. تیمی که برنده این نبرد باشد، عملا بخشی زیاد از راه صعود را طی کرده است. این اولین تقابل ژاوی هرناندز و امیرقلعه‌نویی در فوتبال آسیا به شمار می‌رود.

ژاوی هرناندز در نقش مربی، هنوز با نماینده‌های فوتبال ایران روبه‌رو نشده است. او به عنوان بازیکن، خاطرات چندان خوشایندی از برخورد با تیم‌های ایرانی در ذهن ندارد. اسطوره بزرگ بارسلونا در لباس السد، یک بار در مرحله پلی‌‌آف لیگ قهرمانان در آزادی به استقلال منصوریان باخت. ژاوی و تیمش البته مدتی بعد، استقلال را از یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان حذف کردند اما در همان فصل، پرسپولیس از راه رسید و اجازه نداد که السد شانس حضور در فینال آسیا را به دست بیاورد. ژاوی آخرین بازی حرفه‌ای دوران فوتبالش را نیز با شکست مقابل پرسپولیس در آزادی پشت سر گذاشت. قهرمان چهار دوره از لیگ قهرمانان اروپا، هرگز در آسیا قهرمان نشد و بخش مهمی از این موضوع، به تیم‌های ایرانی مربوط می‌شود. او حالا برای اولین بار به عنوان سرمربی، روبه‌روی یک تیم ایرانی قرار می‌گیرد. ژاوی که یکی از گزینه‌های جدی هدایت بارسا برای فصل آینده نیز به شمار می‌رود، در صورت نتیجه گرفتن در السد به نیمکت تیم محبوبش نزدیک‌تر خواهد شد. او قصد دارد در سمت جدید، طلسم قهرمان نشدن در لیگ قهرمانان را به فراموشی بسپارد. حریف امروز ژاوی در لیگ قهرمانان، یک مربی پرتجربه است. مردی که سال‌های زیادی از شروع سرمربیگری‌اش سپری شده و حالا با یک انگیزه متفاوت به آسیا بازگشته است. امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی در همه ادوار لیگ برتر ایران به شمار می‌رود اما او هرگز نتوانسته در این جایگاه، به مرحله‌ای بالاتر از نیمه‌نهایی آسیا دست پیدا کند. او که تا همین چند هفته پیش در یک قدمی نشستن روی نیمکت تیم ملی قرار داشت، در سپاهان ماند تا شاید برای اولین بار، فرصت فوق‌العاده قهرمانی آسیا را تجربه کند. هم السد و هم سپاهان، برای قهرمانی به این جام قدم گذاشته‌اند و به هیچ وجه دوست ندارند در مراحل اولیه، از این تورنمنت کنار بروند.

مسابقه امروز، اولین جدال خانگی السد در رقابت‌های این فصل از لیگ قهرمانان به شمار می‌رود. آنها در هفته اول مرحله گروهی به پیروزی نرسیدند اما تساوی دو بر دو در زمین تیم قدرتمند و پرستاره النصر نیز برای این تیم یک «ناکامی» به شمار نمی‌رفت. در نقطه مقابل، سپاهانی‌ها با چهار گلی که به العین زدند، یکی از خیره‌کننده‌ترین تیم‌ها در شروع دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا بودند. السد فصل گذشته، قهرمان لیگ قطر شد و سپاهان، با نایب‌قهرمانی لیگ برتر به این جام راه پیدا کرد. در شرایط فعلی اما هر دو تیم در رده سوم جدول لیگ‌های‌شان دیده می‌شوند. در یک رقابت نزدیک و فشرده، السد سه امتیاز با الدحیل صدرنشین فاصله دارد و سپاهان نیز، پنج امتیاز عقب‌تر از پرسپولیس صدرنشین دیده می‌شود. عبدالکریم حسن و اکرم عفیف که در دو سال گذشته مرد سال فوتبال آسیا شده‌اند، دو ستاره مهم ژاوی در السد به شمار می‌روند. این تیم همچنان بغداد بونجاح گل‌زن و خطرناک را نیز در خط حمله در اختیار دارد. در جریان دیدار قبلی این تیم در لیگ قهرمانان آسیا، طارق سلمان و بوعالم خوخی در قلب دفاعی السد به میدان رفتند و پدرو میگل و ابوبکر نیز مدافعان کناری السد بودند. سفیدها در مرکز زمین از زوج گابی و وو یونگ جونگ استفاده کردند. نام تائه هی، اکرم عفیف و حسن الهیدوس نیز در ترکیب این تیم تیم پشت سر بغداد بونجاح قرار داشتند. ژاوی برای استراحت دادن به ستاره‌های تیمش، به سبک یورگن کلوپ با ترکیب زیر 23 سال به مصاف القطر رفت و با این وجود توانست با پیروزی در ضربات پنالتی، به نیمه‌نهایی جام حذفی قطر صعود کند. آنها به خوبی برای جدال حساس امشب استراحت کرده‌اند اما جدال با سپاهان برای آنها ساده نخواهد بود. تیم ژنرال مهره‌های آماده‌ای مثل سعید آقایی، سروش رفیعی، محمد محبی و استنلی کی‌روش دارد که هر در لحظه از مسابقه، آماده ضربه زدن به رقیب خواهند بود. سپاهان، چند فصل متوالی را دور از لیگ قهرمانان آسیا سپری کرد. آنها سال‌های ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشتند و این، طولانی‌ترین دوره دوری‌شان از این تورنمنت، پس از اولین تجربه حضور در این فرمت از بازی‌ها به شمار می‌رفت. با این حال آنها سرانجام به این دوران، پایان دادند و دوباره به آسیا برگشتند. تیم اصفهانی از سال 2012، هرگز نتوانسته از مرحله گروهی لیگ قهرمانان عبور کند اما به نظر می‌رسد این تیم عزمش را برای رسیدن به یک نتیجه درخشان در آسیا جذب کرده است. آنها ابزار لازم را برای موفقیت در لیگ قهرمانان دارند و اگر کیفیت نمایش برابر العین را در بازی امشب هم نشان بدهند، می‌توانند با دست پر به اصفهان برگردند.