آریا طاری 

هیچ‌کس تصور نمی‌کرد مردی که تنها دو هفته قبل روی دست شاگردانش برای جشن پیروزی برابر سپاهان بین زمین و هوا «معلق» شده بود، با حکم «تعلیق» مدیران باشگاه مواجه شود. تصور می‌شد شفر استقلال را پس از یک دوره طولانی و موفقیت‌آمیز ترک خواهد کرد اما حضور او در این باشگاه ابدا طولانی و موفقیت‌آمیز از کار درنیامد. جالب‌تر از همه اینکه «بهنام برزای» قاتل سرمربی آلمانی استقلال شد. او اولین بازیکنی بود که شفر به محض حضور در باشگاه، دستور خریدش را به مدیران تیم داد!

وقتی استقلال خوزستان و استقلال تهران در نیم‌فصل اول لیگ برتر به مصاف هم رفتند، اوضاع هر دو تیم تفاوت‌های زیادی با امروز داشت. در زمان برگزاری مسابقه رفت، تنها چند روز از کسر 6 امتیاز از باشگاه جنوبی سپری شده بود و مدیران این تیم امیدوار بودند فیفا حکم تند و تیزش را پس بگیرد. این اتفاق اما هرگز رخ نداد و فدراسیون بین‌المللی فوتبال از این حکم عبور نکرد. استقلال خوزستان نیز در 14 بازی بعد از نبرد با استقلال در لیگ برتر، تنها هشت امتیاز به دست آورد تا اصلی‌ترین گزینه برای سقوط از رقابت‌های لیگ برتر تلقی شود. بین استقلال و همنام جنوبی‌اش یک شباهت بزرگ وجود دارد. هر دو تیم باید همه دیدارهای باقی‌مانده تا پایان فصل را با پیروزی پشت سر بگذارند تا به هدف بزرگ‌شان نزدیک شوند اما حتی در این صورت نیز تضمینی برای موفقیت دو تیم وجود ندارد. ممکن است تیم علوی با بردن تمام مسابقه‌ها باز هم سقوط کند و استقلال نیز با پیروزی در همه نبردها، باز هم به قهرمانی لیگ برتر نرسد. تنها سه سال قبل، استقلال خوزستان در چنین مقطعی در جدول بالاتر از استقلال دیده می‌شد و مشغول جنگ برای رسیدن به قهرمانی لیگ برتر بود اما باشگاه در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد و در نهایت در معرض خطر بزرگ سقوط قرار گرفت. شکست دادن تیم علوی در این فصل برای کم‌تر تیمی دشوار بوده اما نباید فراموش کرد که این تیم در همین فصل یک امتیاز از سپاهان اصفهان گرفته است. بزرگ‌ترین نگرانی هواداران استقلال برای این نبرد، تمرکز بازیکنان خواهد بود که ممکن است تحت تاثیر حواشی روزهای گذشته قرار گرفته باشد.

جدال امروز، اولین بازی آبی‌ها پس از کنار گذاشتن وینفرد شفر از نیمکت است. مرد آلمانی انتظار داشت برای مدت بیشتری در تیم ماندگار شود اما این اتفاق رخ نداد و مدیران باشگاه درهای خروج را به او نشان دادند. شفر روزهای خوب و بد خاص خودش را در استقلال داشت و تغییرات تیم زیر نظر او، انکارنشدنی به نظر می‌رسید. او هفت هفته پس از شروع فصل گذشته، جانشین علیرضا منصوریان شد و کار در استقلال را کلید زد. فصل گذشته، نگاه کاملا مثبت و خوشبینانه‌ای به عملکرد شفر وجود داشت. او و تیمش در دربی برگشت لیگ برتر، پرسپولیس برانکو را شکست دادند. استقلال با شکست دادن نفت آبادان در نیمه نهایی به فینال حذفی رسید و در آن مسابقه، خونه به خونه بابل را از پیش رو برداشت تا بعد از چند سال به یک جام دست پیدا کند. آنها در دو دیدار رفت و برگشت نیز الهلال عربستان را شکست دادند و از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا عبور کردند. در واقع همه سناریوی فصل گذشته، به نفع مرد آلمانی و تیمش تمام شدند اما رفته رفته ابرهای سیاه خودشان را در آسمان استقلال ظاهر کردند. «بحران سوپرجام» و سفر استقلال به ترکیه، اولین ماجرای تلخ این فصل بود. شفر در تابستان تیام و جپاروف را هم از دست داد و با خرید گرو و نویمایر، راه را اشتباه رفت. این اشتباه‌ها در زمستان جبران شدند اما در نهایت استقلال نتوانست به همه خواسته‌هایش دست پیدا کند. آنها پس از تساوی در دربی رفت، نتیجه دربی برگشت را نیز واگذار کردند. از دست رفتن پنالتی فرشید شاید نقطه عطف این فصل استقلال و سرآغاز سقوط این تیم بود. حتی پیروزی بزرگ در زمین سپاهان نیز، نتوانست تیم شفر را به روزهای خوب گذشته برگرداند.

شاید اگر وینفرد شفر قید لیگ قهرمانان آسیا را می‌زد و همه تمرکز تیمش را برای لیگ برتر حفظ می‌کرد، آبی‌ها هنوز به صدر جدول نزدیک بودند و مرد آلمانی هنوز روی نیمکت دیده می‌شد. حالا دیگر اما برای استقلال اولویت خاصی در این فصل وجود ندارد و آنها باید در هر پنج دیدار باقی‌مانده از لیگ و آسیا، در جست‌وجوی پیروزی باشند. فرهاد برای نشان دادن اقتدارش در اولین لحظات پس از رسیدن به نیمکت، گادوین منشا را کنار گذاشته و شاید تصمیم‌های بعدی را نیز به سرعت بگیرد. او به عنوان سرمربی «موقت» تیم انتخاب شده تا توانایی‌هایش در سمت جدید را محک بزند. پیروزی در نبرد امروز، می‌تواند یک شروع امیدوارکننده برای این سرمربی جوان تلقی شود. رسیدن به سهمیه آسیا در لیگ برتر و عبور از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، ماموریت‌های بزرگ فرهاد در روزهای باقی‌مانده از این فصل خواهند بود.