آریا رهنورد

هفته بیست و پنجم لیگ برتر، هفته‌ای کابوس‌وار برای دو تیم مدعی به شمار می‌رفت. سپاهان و تراکتورسازی با شکست در رقابت‌های این هفته، در شرایط بسیار سختی قرار گرفتند. با این وجود لیگ هنوز تمام نشده و بازی تاج و تخت همچنان ادامه دارد. در پنج هفته پایانی، حساسیت مسابقه‌ها به اوج خواهد رسید. چراکه هر ضربه به توپ، هر پاس، هر شوت و هر اتفاقی در زمین، می‌تواند سرنوشت را به سود یا ضرر یکی از تیم‌های مدعی تغییر بدهد.

پرسپولیس؛ پیچ اصفهانی

تیم برانکو با پنج امتیاز اختلاف نسبت به تراکتورسازی در صدر جدول رده‌بندی لیگ ایستاده است. در نگاه اول پنج امتیاز حاشیه امنیت مناسبی در پنج هفته پایانی به شمار می‌رود اما نباید فراموش کرد که این تیم به زودی با سه مسابقه دشوار روبه‌رو خواهد شد. تیم برانکو باید در اصفهان با ذوب‌آهن، در تهران با سپاهان و در تبریز با تراکتورسازی روبه‌رو شود. دیدار خانگی با ماشین‌سازی و مسابقه بیرون از خانه با پارس جنوبی جم نیز آخرین دیدارهای فصل این تیم خواهند بود. به نظر می‌رسد سرنوشت تیم پروفسور به همین سه مسابقه بعدی دوخته شده است. آنها حتی در صورت رسیدن بهسه3 تساوی برابر تیم‌های منصوریان، قلعه‌نویی و لیکنز صدر جدول را حفظ می‌کنند و به عنوان تیم صدرنشین به دو بازی پایانی می‌رسند. سه پیروزی پیاپی نیز می‌تواند عملا قهرمانی این تیم را قطعی کند اما در صورت شکست در یک یا دو بازی، صدرنشینی این تیم کاملا به مخاطره خواهد افتاد. فشردگی بازی‌ها همچنان یک موضوع نگران‌کننده برای تیم پروفسور محسوب می‌شود. چراکه آنها بین این سه بازی حساس، باید دو بار نیز در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف رقبای‌شان بروند. سایر مدعیان لیگ برتر، به شدت در انتظار لغزش پرسپولیس در دیدار روز چهارشنبه با ذوب‌آهن هستند.

تراکتورسازی؛ بحران دریبل می‌خورد؟

رسیدن به 49 امتیاز در 25 بازی، در شرایط عادی ایده‌آل به نظر می‌رسد اما تراکتور با همین وضعیت، پنج امتیاز کم‌تر از پرسپولیس دارد. قرمزها با هفت برد و تنها یک شکست، بهترین تیم نیم‌فصل دوم لیگ برتر هستند اما باخت این هفته در زمین سپیدرود با شاهکارهای محسن فروزان، شرایط باشگاه را تا حدودی تغییر داده است. تیم لیکنز در هفته بیست و ششم میزبان پیکان است و سپس برای دیدار با ذوب‌آهن به اصفهان سفر خواهد کرد. آنها سپس در یادگار امام به مصاف پرسپولیس می‌روند، در هفته بیست و نهم میزبان پارس جنوبی هستند و لیگ را در ورزشگاه فولاد آره‌نا در اهواز به پایان می‌رسانند. بازی‌های خانگی برای تبریزی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر آنها در خانه پیکان، پرسپولیس و پارس را شکست بدهند، قدم بلندی به طرف قهرمانی برداشته‌اند. پشت سر گذاشتن ماجرای سپیدرود، می‌تواند نقش زیادی در رسیدن تیم تبریزی به اولین قهرمانی‌اش در تاریخ لیگ برتر داشته باشد.

استقلال؛ اضطراب کشنده

دو پیروزی بزرگ در یک هفته، تیم وینفرد شفر را احیا کرده است اما آنها هنوز از یک مشکل آشنا رنج می‌برند. استقلال زیر فشار و اضطراب، کیفیت همیشگی‌اش را از دست می‌دهد و از آن نمایش جذاب و شناور در زمین فاصله می‌گیرد. آنها در شروع سال جدید با استرس زیادی به مصاف پرسپولیس و سایپا رفتند و جایگاه‌شان را در کورس قهرمانی از دست دادند. وقتی با از دست دادن این دو بازی فشار روی بازی‌های بعدی کم‌تر شد، آنها دوباره به خودشان آمدند و این بار با دو نمایش دیدنی الهلال عربستان و سپاهان اصفهان را ناکام گذاشتند. در بین تیم‌های مدعی، استقلال ساده‌ترین برنامه ممکن را برای ادامه فصل دارد. آنها در خانه با ماشین‌سازی روبه‌رو می‌شوند و سپس باید در مشهد به مصاف پدیده بروند، سه بازی آخر آنها برابر استقلال خوزستان، نفت آبادان و سپیدرود رشت رقم می‌خورد. رسیدن به 9 امتیاز از این سه بازی، کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد. این تیم هنوز برای جبران فاصله هفت امتیازی صاحب شانس است اما باید بتواند اضطرابش را در دیدارهای حساس کنترل کند. جدال با پدیده، عیار واقعی این تیم را نشان خواهد داد.

سپاهان؛ سکته در مسیر جام

شکست برابر استقلال هم برای سپاهان و هم برای امیرقلعه‌نویی، تلخی‌های بسیار زیادی داشت. آنها در صورت پیروزی در این جدال به رده دوم می‌رسیدند اما شکست خوردند تا در چهار هفته گذشته لیگ، تنها یک بار طعم برد را چشیده باشند.  کیفیت سپاهان در شروع سال جدید کمی افت کرده و اوضاع برای این تیم نگران‌کننده به نظر می‌رسد. طلایی‌ها در یک برنامه سخت تا پایان فصل، مهمان سایپا، پرسپولیس و پدیده و میزبان ماشین‌سازی و استقلال خوزستان هستند. به جز جدال با حریف جنوبی، سایر دیدارهای روی کاغذ به شدت دشوار به نظر می‌رسند. با این وجود اگر آنها دوباره کیفیت نیم‌فصل اول‌شان را به دست بیاورند، شکست دادن هر حریفی برای‌شان در دسترس خواهد بود.

پدیده؛ مدعی خاموش

تیم یحیی هنوز از جمع مدعیان قهرمانی لیگ کنار نرفته اما هشت امتیاز فاصله با صدر، کار این تیم را برای بردن جام سخت می‌کند. آنها شگفتی‌ساز لیگ برتر هستند و حتی در صورت رسیدن به سهمیه آسیا نیز کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. پدیده در هفته‌های پایانی در دو دیدار خانگی از استقلال و سپاهان میزبانی می‌کند و می‌تواند برای هر دو رقیب مستقیمش دردسرهایی به وجود بیاورد. آنها سه مسابقه دیگر را در زمین نساجی، سایپا و ماشین‌سازی پشت سر خواهند گذاشت.