آریا رهنورد

وقتی قیمت دلار هنوز به حد و مرز امروزش نرسیده بود، فوتبال ایران مشکلات زیادی با خریدهای خارجی داشت. حالا این مشکلات، چندین برابر شده‌اند و بالا رفتن نرخ ارز، خرید مهره‌های خارجی را برای تیم‌ها به شدت دشوار است. تعداد خارجی‌های خوب، آماده و به درد بخور در فوتبال ایران، هر روز کم‌تر می‌شود و مهره‌های موثر خارجی در لیگ برتر، انگشت‌شمار به نظر می‌رسد. در همین شرایط هم اما بعضی از مهره‌های خارجی، توانسته‌اند باری از روی دوش تیم‌شان بردارند. هرچند که با این نرخ دلار، شانس حفظ‌شدن آنها در باشگاه‌های ایرانی اصلا زیاد نخواهد بود.

 خط دروازه:

بوژیدار رادوشوویچ

رادو این فصل در لیگ برتر و جام حذفی 11 بار برای پرسپولیس به میدان رفته و در 10 مسابقه دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. عددی اعجاب‌آور که می‌تواند در حد و اندازه‌های یک رکورد جهانی باشد. فرشاد فرجی از شهرخودرو، تنها بازیکنی است که در این فصل موفق شده دروازه رادوشوویچ را باز کند. این گلر پس از چندین فصل ذخیره بودن، حالا بالاخره جای ثابتی در ترکیب تیم پیدا کرده و به هیچ قیمتی نمی‌خواهد که این فرصت طلایی را از دست بدهد. او در این فصل نه فقط بهترین گلر خارجی، بلکه موفق‌ترین گلر لیگ برتر ایران بوده است.

 خط دفاع:

 گئورگی گولسیانی

تا قبل از مصدومیت این بازیکن، سپاهان خیلی خوب و منظم دفاع می‌کرد. بدون تردید او یکی از بهترین خریدهای این فصل لیگ برتر بوده است. بازیکنی که هم شم گل‌زنی بالایی دارد و هم پنالتی‌زن اول باشگاه سپاهان به شمار می‌رود. بدون شک اگر این بازیکن آسیب نمی‌دید، سپاهانی‌ها در لیگ برتر شرایط ایده‌آل‌تری را تجربه می‌کردند.

موسی کولیبالی

مدافع مالیایی فولاد چندین سال است که در فوتبال ایران حضور دارد و تجربه بسیار خوبی در لیگ برتر به دست آورده است. در تیم تدافعی نکونام، او یک مهره مطمئن به شمار می‌رود. بازیکنی که کم‌تر اشتباه می‌کند و در جریان بازی تمرکزش را از دست نمی‌دهد. او یک سرزن بسیار خوب نیز به شمار می‌رود و روی نبردهای هوایی، همواره موفق ظاهر می‌‌شود.

ادوارد ماشا دوس‌سانتوس

این فصل بیشتر از هر بازیکن خارجی دیگری در لیگ برتر به میدان رفته است. ماشا به عنوان یک عنصر تغییرناپذیر در ترکیب دفاعی ماشین‌سازی به میدان رفته و به این تیم استحکام دفاعی خوبی بخشیده است. ماشین‌سازی در این فصل زیاد مربی عوض کرده اما ماشا همواره در ترکیب ثابت تیم حضور داشته است. او یکی از خریدهای خارجی خوب این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود و احتمالا فصل آینده نیز به حضور در لیگ برتر ایران ادامه خواهد داد.

هروویه میلیچ

میلیچ به لحاظ ظاهری شبیه لئو مسی است اما هیچ‌کس انتظار ندارد که بازی‌اش نیز به مسی شبیه باشد. او به عنوان یک مدافع-هافبک کناری، عملکرد نسبتا خوبی در استقلال داشته و در بازی‌های حساس زیادی برای این باشگاه به میدان رفته است. میلیچ با رزومه‌ای بسیار قابل توجهی به استقلال ملحق شده و انتظار می‌رود در آینده حتی نمایش‌های بهتری نیز برای این تیم ارائه کند.

خط هافبک:

مگنو باتیستا

هافبک محبوب فراز کمالوند در پارس جنوبی جم نیز همراه این مربی بود. او در بسیاری از هفته‌های این فصل در پست غیرتخصصی دفاع میانی به میدان رفت و نمایش بدی نداشت. مگنو آنقدر در فوتبال ایران حضور داشته که دیگر یک فوتبالیست ایرانی تلقی می‌شود. شاید او بازیکنی درجه یک نباشد اما در بین هافبک‌های خارجی این فصل لیگ، عملکرد قابل قبولی داشته است.

بشار رسن

در این فصل کمی دیر به پرسپولیس ملحق شد و همین موضوع، بازی‌های اول فصل را از این بازیکن گرفت. بشار اما به مرور زمان دوباره به ترکیب اصلی تیم برگشت. بدون تردید زدن گل تساوی به استقلال در دربی، مهم‌ترین لحظه فصل برای بشار رسن بود. با توجه به مشکلات مالی پرسپولیس، به نظر می‌رسد این آخرین فصل ستاره خلاق عراقی در ترکیب قرمزها بوده باشد.

ولادیمیر کومان

او که فصل گذشته یکی از بهترین خارجی‌های لیگ بود، در این فصل به طور کامل انتظارات قلعه‌نویی را برآورده نکرد. با این وجود هنوز نمی‌توان رقیبی برای کومان در این جایگاه در نظر گرفت. شاید اگر پاتوسی کمی زودتر به فولاد ملحق شده بود، این جایگاه را از کومان می‌گرفت. پاس‌های کلیدی و شم گل‌زنی، مهم‌ترین ویژگی‌های کومان به شمار می‌روند.

خط حمله:

شیخ دیاباته

بدون تردید او بهترین خارجی این فصل لیگ برتر بوده است. بازیکنی که پیروزی‌های استقلال کاملا وابسته به حضور او در زمین هستند. شیخ یک چارچوب‌شناس تمام‌عیار است و بخت‌های گل‌زنی را به راحتی از دست نمی‌دهد. او یک تمام‌کننده فوق‌العاده است که اگر کمی کم‌تر مصدوم شود، گل‌های بیشتری هم به ثمر می‌رساند.

 کی‌روش استنلی

کی‌روش به خوبی فصل گذشته نبوده اما باز هم بهترین گل‌زن سپاهان است. شاید اگر این بازیکن در دوران بعد از تعطیلات همان آمادگی قبلی را داشت، سپاهان هم نتایج بهتری به دست می‌آورد. قدرت سرزنی این بازیکن، هنوز هم در لیگ برتر ایران بی‌نظیر به نظر می‌رسد.

ایوان مارکوویچ

مهاجم صربستانی ذوب در هفته‌های گذشته، فوق‌العاده نشان داده است. او بسیاری از مشکلات هجومی تیم اصفهانی را حل کرده و هر هفته موفق به گل‌زنی برای این باشگاه می‌شود. مارکوویچ اگر در پایان فصل حفظ شود، با این کیفیت شانس زیادی برای جنگیدن بر سر آقای گلی در لیگ بیستم خواهد داشت.