آریا طاری

تیمی که در 6 نبرد با العین هرگز به پیروزی دست پیدا نکرده بود، بالاخره این طلسم را شکست تا شروعی خارق‌العاده در فصل جدید لیگ قهرمانان داشته باشد. در هفته‌ای که دو نماینده ایران در آسیا به سادگی قافیه را به رقبا واگذار کردند و یک نماینده دیگر نیز روبه‌روی حریف عراقی متوقف شد، سپاهان تنها پیروزی نمایندگان ایران را به بهترین شکل ممکن به دست آورد. این بدترین شکست تاریخ باشگاه العین امارات مقابل یک حریف ایرانی بود. نتیجه‌ای که بدون تردید، تصویری ترسناک از تیم ژنرال برای همه رقبای آسیایی، ترسیم می‌کند.

پس از سه سال دوری از لیگ قهرمانان، سپاهانی‌ها دوباره به این تورنمنت برگشتند. آنها که بعد از قهرمانی لیگ چهاردهم، برای آخرین بار به لیگ قهرمانان آسیا رسیده بودند، از سال 2016 هرگز بخشی از این تورنمنت نبودند. سپاهان آخرین تجربه آسیایی‌اش را در مرحله گروهی به پایان رساند و و در دو تجربه قبلی نیز، سرانجامی جز این نداشت. در واقع آخرین بار که طلایی‌ها از مرحله گروهی لیگ قهرمانان عبور کرده‌اند، به سال 2012 برمی‌گردد. این بار اما ماجرا متفاوت به نظر می‌رسد و تیم امیرقلعه‌نویی، مرحله گروهی را در اوج قدرت آغاز کرده است. سپاهان نه برای «نباختن» بلکه فقط با هدف پیروزی به «هزاع بن زاید» قدم گذاشت. آنها در شروع بازی به مراتب برتر از حریف بودند و مزد این برتری را با یک گل تماشایی در آخرین دقایق نیمه اول گرفتند. تنها ثانیه‌هایی پس از سوت شروع نیمه دوم، سپاهان دوباره به گل رسید تا العین دیگر امیدی برای بازگشت به بازی نداشته باشد. تیر خلاص دقایقی بعد به میزبان وارد شد و العین، آخرین بارقه‌های امید را نیز از دست داد. طلایی‌ها اما دست از حمله کردن برنداشتند تا یکی از بهترین پیروزی‌های فوتبال ایران در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را خلق کنند. سپاهان فصل خوبی را پشت سر گذاشته و در لیگ برتر، در رده دوم جدول دیده می‌شود. خیلی‌ها باور دارند که این سپاهان، می‌تواند خاطره سال 2007 را تکرار کند و دوباره تا آخرین بازی لیگ قهرمانان پیش برود. این تیم تقریبا همه ستاره‌های کلیدی فصل گذشته را حفظ کرده و در دو پنجره نقل و انتقالات تابستانی و زمستانی اخیر با خرید چند ستاره دیگر، تقویت شده است. آنها یکی از پرمهره‌ترین و هماهنگ‌ترین‌ تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران هستند و با این کیفیت، می‌توانند در آسیا دست به کارهای بزرگی بزنند.

سپاهان برای ضربه زدن به العین، راهی را در نظر گرفته بود که آن را بهتر از هر تیم دیگری در فوتبال ایران اجرا می‌کند. آنها مقابل حریف اماراتی، به دنبال استفاده از ضربه‌های سر بودند و این کار را به بهترین شکل انجام دادند. بسیاری از سپاهانی‌ها در این جدال، یک روز رویایی و شگفت‌انگیز را تجربه کردند. «پیام نیازمند» در اولین تجربه آسیایی، توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد. در هفته‌ای که بیرو، سیدحسین و سیدمهدی رحمتی همگی گل خوردند، پیام تنها کلین‌شیت گلرهای ایرانی را رقم زد. سعید آقایی با دو پاس گل تماشایی، یک چهره کلیدی برای این نبرد محسوب می‌شد. مدافع چپ سپاهان پاس‌های گل اول و سوم تیم را داد و نقشی انکارنشدنی در جریان رسیدن به این پیروزی بزرگ و جذاب ایفا کرد. محمد طیبی که روی گل دوم تیم اثر گذاشته بود، گل چهارم را خودش زد تا یک روز باشکوه را سپری کرده باشد. مهدی کیانی مثل همیشه جنگجو ظاهر شد و میانه میدان را از حریف گرفت و سروش رفیعی، برای اولین بار موفق به گل‌زنی با پیراهن سپاهان داشت. سروش که این اواخر روزهای خوبی را در پرسپولیس و شهرخودرو سپری نکرده بود، حالا با حضور در ترکیب سپاهان، دوباره احیا شده و به فرم ایده‌آل برگشته است. شاید حضور اسکوچیچ در تیم ملی، این روحیه را برای رفیعی به وجود آورده و او را مهیای حضور دوباره در تیم ملی کرده است. امید نورافکن که در جریان شکست سنگین استقلال برابر العین در ترکیب آبی‌ها بود، این بار انتقام گرفت و کی‌روش استنلی باز هم روی هوا مهارنشدنی به نظر می‌رسید. بهترین بازیکن سپاهان در این نبرد اما باز هم محمد محبی بود. پدیده‌ای که هر روز جنبه‌های بیشتری از استعدادش را در معرض نمایش می‌گذارد. بازیکنی که اگر با همین سرعت پیشرفت کند و به همین اندازه بی‌حاشیه بماند، یک سوپراستار برای فوتبال ایران خواهد شد.

شاید حالا سپاهانی‌ها خوشحال باشند که سرمربی‌شان را به تیم ملی نداده‌اند. ژنرال با ماندن در اصفهان، فعلا یک قدم بزرگ در لیگ قهرمانان آسیا برداشته است. البته که تیم ملی، همیشه در برنامه‌های او جای خاصی خواهد داشت. رسیدن به یک نتیجه ایده‌آل در لیگ قهرمانان، شاید درست همان چیزی است که امیر برای تبدیل شدن به سرمربی بعدی تیم ملی به آن نیاز دارد. پرافتخارترین مربی ادوار لیگ برتر، هنوز در رقابت‌های بین‌المللی جامی به دست نیاورده و حالا روی نیمکت سپاهان، سودای رسیدن به یک افتخار بین‌المللی را در سر دارد.