آریا طاری

سرنوشت آخرین تیم‌های راه یافته به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، امروز مشخص خواهد شد. در دور نهایی پلی‌آف، امروز هشت تیم دیگر به دور گروهی مناطق شرق و غرب لیگ قهرمانان آسیا می‌رسند. نبردهای امروز، یک تقابل مستقیم میان فوتبال ایران و قطر محسوب می‌شود. تا اینجا هر دو کشور دو نماینده در مرحله گروهی دارند و میزان دقیقه سهمیه آنها، با نتایج دو بازی حساس و سرنوشت‌ساز امروز مشخص خواهد شد. این آخرین مانع استقلال و شهرخودرو، برای رسیدن به جمع 32 تیم نهایی این فصل لیگ قهرمانان به شمار می‌رود.

با وجود همه مشکلات بزرگ و کارشکنی‌های گسترده، سرانجام هر دو تیم ایرانی از مرحله اول پلی‌آف عبور کردند. استقلال و شهرخودرو تنها چند روز پس از شکل‌گیری زمزمه‌های مربوط به استعفا از آسیا، به امارات سفر کردند تا در دوبی به مصاف رقبا بروند. تیم فرهاد مجیدی در یک نمایش کاملا برتر، الکویت را در هم کوبید و تیم مجتبی سراسیابی نیز در مسابقه‌ای که هیچ دوربینی برای پخش زنده آن وجود نداشت، از رقیب بحرینی عبور کرد. آبی‌های تهران روحیه بسیار خوبی برای نبرد امروز دارند. این تیم در بازی قبلی‌اش نشان داد که بدون حضور استراماچونی نیز، می‌تواند تیم فوق‌العاده‌ای باشد. شیخ دیاباته مثل همیشه در خط حمله آبی‌ها زهردار ظاهر شد، وریا مثل همیشه یک کاپیتان واقعی برای تیم بود و سیدحسین حسینی نیز بارها با واکنش‌های تماشایی‌اش، مانع گل خوردن این تیم شد. فرهاد در این بازی برای دقایقی نیز از ارسلان مطهری تازه‌وارد استفاده کرد تا دیاباته لحظاتی را با استراحت پشت سر بگذارد. استقلال در حالی این پیروزی را جشن گرفت که در روزهای منتهی به برگزاری بازی، با مشکل زمین تمرین روبه‌رو بود و به درستی تمرین نمی‌کرد. در مقابل اوضاع برای شهرخودرو نیز اصلا ساده به نظر نمی‌رسید. آنها در آستانه رقابت‌های لیگ قهرمانان، سرمربی و همه اعضای کادر فنی را ناگهان از دست دادند و برای یک تغییر کاملا اجباری، آماده شدند. این تیم به شدت تغییر کرد اما در نهایت با درخشش یکی از مهره‌های تازه‌وارد یعنی خلعتبری، یک پیروزی دلچسب آسیایی را جشن گرفت. سفر به امارات، بازگشت به ایران و رفتن به قطر، خستگی را در بدن ستاره‌های هر دو تیم به اوج رسانده اما امروز، روز مهمی برای هر دو تیم است و آنها برای رسیدن به آسیا، نباید کوچک‌ترین لغزشی را تجربه کنند.

کار امروز استقلال در قطر، کمی دشوارتر از شهرخودرو به نظر می‌رسد. آبی‌ها در زمین تیم دوم جدول لیگ ستارگان قطر قرار می‌گیرند. تیمی که در 13 بازی این فصل لیگ قطر، هشت بار برنده بوده و یک پله بالاتر از شاگردان ژاوی در جدول دیده می‌شود. الریان با 30 گل زده، خط حمله‌ای حتی قدرتمندتر از تیم صدرنشین الدحیل دارد. دیگو آگیری اروگوئه‌ای به احتمال زیاد تیمش را با یک ترکیب هجومی و استفاده همزمان از سه مهاجم، روبه‌روی استقلال به میدان می‌فرستد. گابریل مرکادو ملی‌پوش سرشناس آرژانتینی و لی جا، دو مدافع میانی الریان به شمار می‌روند. رودریگو تاباتا نیز همچنان در این باشگاه قطری توپ می‌زند و یوهان بولی اهل ساحل عاج، در نوک خط حمله این تیم دیده می‌شود. کلیدی‌ترین ستاره الریان اما یاسین براهیمی است. وینگر سرشناس سابق پورتو که می‌تواند با فرارهایش، استقلال را به دردسر بیندازد. نقش وریا برای مهار سرعت این بازیکن، بسیار مهم خواهد بود. الریان، سباستین سوریا را نیز روی نیمکت دارد. بازیکنی که می‌تواند با ورود به زمین، جریان مسابقه را به سود تیمش تغییر بدهد. حریف امروز شهرخودرو در جدول لیگ قطر، چهار پله پایین‌تر از الریان دیده می‌شود. السیلیه در 13 بازی این فصل تنها 17 امتیاز دشت کرده و روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. در ترکیب این تیم، یک فوتبالیست ایرانی نیز دیده می‌شود. کریم انصاری‌فرد در جدال امروز برای السیلیه به میدان خواهد رفت. این تیم همچنان کارا امبوجی را در خط دفاع، ونگر رنان را در خط هافبک و همچنین ژرژ کواسی را نیز به عنوان یک ستاره در اختیار دارد. السیلیه در قیاس با الریان، تیمی مهارنشدنی به شمار نمی‌رود. آنها همین فصل در زمین خودشان، دو گل از الریان دریافت کرده‌اند اما توانسته‌اند تیم پرستاره‌ای مثل السد را شکست بدهند. بازیکنان شهرخودرو باید صبر و حوصله زیادی برای این نبرد داشته باشند و برای رسیدن به گل پیروزی، بیش از حد عجله به خرج ندهند.

استقلال دو بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده و شهرخودرو، هنوز در مرحله گروهی این تورنمنت به میدان نرفته است. با این وجود هدف این دو تیم در جدال‌های امروز، کاملا یکسان خواهد بود. آنها به صعود از آخرین مسابقه پلی‌آف می‌اندیشند و امیدوارند همه دشواری‌های این اواخر را با یک پیروزی دلچسب، پشت سر بگذارند. آنها نسبت به رقبای قطری، دردسرهای بیشتری را برای حضور در این مرحله تحمل کرده‌اند و حالا وقتش رسیده که آخرین ضربه را محکم‌تر بزنند و خودشان را به دور گروهی رقابت‌ها برسانند. هر دو تیم شایستگی رسیدن به دور نهایی لیگ قهرمانان را دارند. آنها امروز روبه‌روی رقبایی پرستاره، برای ایران می‌جنگند.