لغو المپیک توکیو شایعه است

یوریکو کویکه، استاندار شهر توکیو روز گذشته در یک مصاحبه اعلام کرد بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو هرگز به دلیل ویروس کرونا لغو نخواهد شد. این ویروس ابتدا در شهر ووهان چین دیده شد و سپس روی کشورهای دیگری از جمله ژاپن تاثیر گذاشت. کویکه که یکی از اصلی‌ترین افراد مرتبط برای آماده‌سازی المپیک است، درباره شایعه لغو بازی‌های المپیک گفت:«هیچ چیزی نمی‌تواند مانع برگزاری این رقابت‌ها شود. می‌خواهم این شایعه را رد کنم. توکیو هیچ چیزی در این رابطه به IOC نگفته است.» این اظهارات در حالی بیان شد که دولت ژاپن به صورت رسمی اعلام خواهد کرد افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شدند، اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت. در حال حاضر در ژاپن ۱۴ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. در چین بیش از ۱۰ هزار نفر مبتلا وجود دارد که تاکنون مرگ ۲۱۳ نفر را رقم زده است. چین بیشترین توریست را به ژاپن می‌فرستد. اغلب مبتلاشدگان به این بیماری در ژاپن شهروندان چینی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند یا توریست بودند. فرماندار توکیو اعلام کرد دولت ژاپن تمام تلاش خود را به کار خواهد برد تا این ویروس بیش از این در کشورش پخش نشود.

    

قول استخدام مدال‌آوران توکیو

مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش در پاسخ به این پرسش که پس از اینکه وزارت ورزش  اعلام کرد، مدال‌آوران توکیو استخدام می‌شوند، برخی از ورزشکاران نگران بودند مبادا مانند المپیک ریو استخدامی در کار نباشد و قول می‌دهید این کار انجام شود، بیان کرد:«قطعا این اتفاق خواهد افتاد و مدال‌آوران المپیک توکیو استخدام می‌شوند. از مدال‌آوران المپیک ریو هم اگر کسی هست که هنوز استخدام نشده باشد، ما این آمادگی را داریم که سریعا این کار را انجام دهیم.»  او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه قرار نیست در مورد بودجه سال 99 با فدراسیون‌ها جلسه‌ای بگذارند، عنوان داشت:«چون هنوز بودجه کل کشور تصویب نشده است بنابراین امکان آن وجود ندارد. هر زمان بودجه تصویب و ابلاغ شد، آن زمان با فدراسیون‌ها جلسه می‌گذاریم. البته بنا داریم برای اولین بار برای دادن بودجه به فدراسیون‌ها  به یک فرمول ریاضی برسیم. در واقع با یک مکانسیم ریاضی در سال 99 به فدراسیون‌ها پول بدهیم و این مکانیسم را اعلام خواهیم کرد.»

    

بازگشت یزدانی با قهرمانی آسیا

بعد از آسیب‌دیدگی حسن یزدانی پیش از رقابت‌های کشتی آزاد باشگاه‌های جهان در بجنورد، وی روز دوم دی‌ماه مینیسک زانویش را زیر نظر دکتر کیهانی جراحی کرد تا با توجه به اینکه سهمیه حضور در المپیک را با طلای جهانش در نورسلطان به دست آورده، فرصت کافی برای آماده‌سازی خود تا المپیک 2020 توکیو را داشته باشد. حسن یزدانی در پایان ماه جاری تمریناتش روی تشک کشتی را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که تیم ملی کشتی ایران باید روزهای پایانی بهمن برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا راهی هندوستان شود. علیرضا کریمی که با پارگی رباط مواجه شده نیز در آغاز اردوی بعدی تیم ملی تمرینات کشتی‌اش را آغاز خواهد کرد.

    

قرعه ممنوعه شطرنج برمی‌گردد؟

مهرداد پهلوان‌زاده رییس فدراسیون شطرنج روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی اظهار امیدواری کرد شرایط برای بازگشت استفاده از «قرعه ممنوعه»در رقابت‌های شطرنج از ماه آینده برای شطرنج‌بازان ایرانی مجددا از طرف فدراسیون جهانی شطرنج فراهم شود. در مورد رویارویی با شطرنج‌بازان رژیم اشغالگر قدس، شطرنج‌بازان کشورمان و سایر کشورهای اسلامی بارها و بارها در مسابقات جهانی، المپیادها‌، آسیایی و بین‌المللی از «قرعه ممنوعه» (Forbidden Pairings) استفاده کرده بودند و این اتفاق تنها مختص شطرنج‌بازان ایرانی نبود. می‌توان از کشورهای افغانستان، الجزایر، بحرین، بنگلادش، جیبوتی، اندونزی، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، موریتانی، مراکش، عمان، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات متحده عربی و یمن به جهت روبه‌رو نشدن با رژیم اشغالگر قدس همانند ایران نام برد.