بلندقامتان به چین رسیدند

مسابقات والیبال انتخابی المپیک 2020 توکیو در گروه مردان از 17 تا 22 دی‌ با حضور هشت تیم به میزبانی کشور چین در شهر جیانگمن پیگیری می‌شود. تیم ملی والیبال ایران نیز که در گروه نخست دور مقدماتی این رقابت‌ها با تیم‌های چین، قزاقستان و چین تایپه هم‌گروه است، صبح دیروز پس از سفری 12 ساعته به شهر میزبان این رقابت‌ها رسید. تیم ایران به مدت سه روز تمرینات خود را در سالن تمرین و مسابقات این رقابت‌ها پیگیری خواهد کرد و روز سه شنبه 17 دی در نخستین مسابقه خود به مصاف چین‌تایپه می‌رود. ملی‌پوشان کشورمان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته و در بازی‌های دوم و سوم دور مقدماتی خود به ترتیب با تیم‌های قزاقستان و چین (میزبان) بازی خواهند کرد. در همین راستا فدراسیون جهانی والیبال نسبت به هم‌گروهی تیم ملی ایران و چین در رقابت‌های انتخابی المپیک قاره آسیا، واکنش نشان داد:«تیم‌ ایران قهرمان قاره آسیا نیز در این گروه حضور دارد که در تنها حضورش در المپیک (۲۰۱۶ ریو)، جایگاه پنجم را به دست آورد. ایران نیز تصمیم دارد برای دومین بار راهی این رقابت‌ها شود. تیم‌های قزاقستان و چین‌تایپه هم در این گروه هستند که تا کنون به المپیک نرسیده‌اند.»

    

دغدغه لیگی ورزش المپیکی

شمشیربازی سابر در سال‌های اخیر به موفقیت‌های زیادی از کسب مدال جهانی گرفته تا حضور بین پنج تیم برتر دنیا دست پیدا کرده. این تیم اکنون هم یکی از امیدهای ایران در المپیک ۲۰۲۰ برای کسب مدال است ولی با این حال در داخل با مشکلاتی عجیب دست و پنجه نرم می‌کند.  این مشکلات تا حدی است که ملی‌پوشان دیگر از خیر بیان‌شان گذشتند. مثل بحث نداشتن سالن تخصصی که سال‌هاست مورد بحث است و هنوز هم به نتیجه نرسیده. حالا هم لیگ به گلایه‌های شمشیربازان اضافه شده که اصلا خبر ندارند خبری از رقابت‌های باشگاهی هست یا نه! مجتبی عابدینی کاپیتان تیم ملی سابر در این باره عنوان کرد:«ابتدا گفتند لیگ قرار است مهر برگزار شود بعد آبان و آذر را به عنوان زمان برگزاری لیگ مشخص کردند. اما الان نیمه دی است و هیچ خبری از لیگ نیست. متاسفانه استقبالی از لیگ نشده و ورزشکاران از این موضوع بسیار ناراحت هستند. این در حالی است که لیگ می‌تواند هم از لحاظ مالی و هم تکنیکی کمک زیادی به ورزشکاران کند.» او درباره اینکه خودش با تیمی صحبتی نداشته، تاکید کرد:«اصلا تیمی نیست که بخواهیم صحبت کنیم و معلوم نیست قرار است چه اتفاقی بیفتد.»

    

نحوه انتخاب آزادکاران برای آسیایی

ابراهیم مهربان مربی تیم ملی کشتی آزاد نحوه انتخاب ترکیب نفرات این تیم برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا در هند را تشریح کرد. وی گفت:«مسابقات قهرمانی آسیا طی روزهای ۲۹ بهمن تا چهار اسفند در دهلی‌نو کشور هند برگزار خواهد شد که طبیعتا این مسابقات از نظر جایگاه ما در قاره آسیا از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است. ما در نظر داریم با جمع‌بندی عملکرد آزادکاران بعد از رقابت‌های جام تختی و تورنمنت ایتالیا، ترکیب اصلی اعزامی به قهرمانی آسیا را نهایی و مشخص کنیم.» وی افزود:«با توجه به این موضوع می توان دریافت که رقابت‌های جام تختی چه اهمیتی برای کادر فنی و همچنین کشتی‌گیران مدعی دوبنده تیم ملی دارد. مسابقات قهرمانی آسیا طی روزهای ۲۹ بهمن تا چهار اسفندماه در دهلی‌نو کشور هند برگزار خواهد شد و بعد از این رقابت‌ها هم باید در مسابقات گزینشی المپیک سهمیه‌های باقیمانده را کسب کنیم.» نخستین میدان گزینشی و کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در قاره آسیا ۸ تا ۱۰ فروردین در شهر شیان چین برگزار می‌شود. در همین راستا کادر فنی حساب ویژه‌ای روی این رقابت‌ها باز کرده و قصد دارد چهار سهمیه باقیمانده از ۶ سهمیه المپیک را در همین میدان آسیایی کسب کند.