سایت آماری متریکا که چند فصلی است عمکرد بازیکنان لیگ برتر را زیر نظر دارد و در پایان هر بازی به آنها نمره می‌دهد، در آستانه شروع نیم‌فصل دوم، بهترین‌های لیگ نوزدهم در هر پست را معرفی کرده، بهترین‌هایی که بیشتر آنها از تیم‌های بالانشین و مدعی قهرمانی آمده‌اند. همین داستان بهانه‌ای شد تا نگاهی به عملکرد‌های بهترین‌های نیمه اول لیگ داشته باشیم، نیمه‌ای که با صدرنشینی و قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید.

دروازه‌بان

بهترین دروازه‌بان لیگ، دروازه‌بانی است که هنوز گل نخورده و صددرصد شوت‌های در چارچوبش را مهار کرده است. رادوشوویچ برای این ۶ کلین‌شیت، ۱۱ مهار داشته است. رادوشوویچ در این نیم‌فصل یک ‌پاس‌ کلیدی هم به وحید امیری داد که شوت امیری به تیر دروازه ذوب‌آهن برخورد کرد تا او شانس ثبت پاس گل را از دست بدهد. در پایان هفته شانزدهم رادوشوویچ با نمره ۷.۱۷ صدرنشین دروازه‌بان‌های لیگ است.

پیش‌بینی می‌شد پایان همکاری مهدی رحمتی و استقلال، رحمتی را به روزهای پایانی فوتبالش نزدیک کند اما در فصلی که بازیکنان شهرخودرو درخشش ویژه‌ای نداشتند، شماره یک این تیم تنها ستاره یحیی بود. رحمتی در ۲۵درصد مسابقات این فصل شهرخودرو بالاترین نمره بازی را کسب کرد و بهترین بازیکن زمین بود. مهدی رحمتی در این فصل فقط ۱۸درصد شوت‌های در چارچوبش را گل خورده و در ۹ بازی حتی یک گل هم نخورده است. مهدی رحمتی به طور میانگین در هر مسابقه ۲.۶ مهار داشته و با متوسط نمره ۷.۰۵ بهترین عملکردش در این پنج فصلی که متریکا دیتاهای مسابقات را ثبت می‌کند را رقم زده است. البته او ۶ اشتباه هم داشته است.

مدافع میانی

به واسطه سال‌ها حضور در رده‌های پایه تیم ملی، همه منتظر درخشش عارف غلامی در رده باشگاهی بودند؛ انتظاری که هیچ‌وقت در سپاهان و فولاد برآورده نشد و حضور موفقی نداشت اما حضور استراماچونی در فوتبال ایران بیشتر از هر کسی به نفع غلامی تمام شد که توانست خودش را شکوفا کند. عارف غلامی در آرایش سه دفاعه استراماچونی، مهارت‌هایش را به رخ کشید و علاوه بر اینکه هم گل زد و هم پاس گل داد، میانگین ۶.۹ نبرد پیروز، ۶.۲ عملکرد دفاعی نظیر دفع توپ، قطع پاس و بلاک در هر بازی برایش ثبت شده و در بیش از ۶۵درصد از نبردهایی که در این فصل شرکت کرد برنده بود تا با نمره ۷.۱۴ بهترین دفاع میانی لیگ در این 16 هفته باشد.

تغییر پست هم رضا اسدی را از جمع بهترین بازیکنان فصل دور نکرد و او مانند دو فصل اخیر، همچنان جزو تیم منتخب متریکا است. اسدی در این جابه‌جایی هافبک دفاعی به دفاع، کم‌اشتباه نبوده اما به اندازه‌ای حضورش پررنگ و تاثیرگذار بوده که همچنان جزو صدرنشین‌های نمرات متریکا باشد. اسدی در ۲۵درصد بازی‌های این فصل تراکتور، بالاترین نمره متریکای بازی را کسب کرد و بهترین بازیکن زمین بود. اسدی در این فصل به طور میانگین ۹.۴ نبرد پیروز شد، ۴.۷ نبردهوایی موفق داشت، بیش از ۶۸ لمس توپ در هر بازی داشت، دو گل زد و دو پاس ‌گل داد.

مدافع کناری

وریا غفوری یکی از دو بازیکن استقلال است که در تمام دقایق این فصل بازی کرده است. وریا با چهار پاس گلی که داده، دومین پاسور برتر لیگ است و سه گل هم زده است. غفوری به طور متوسط در هر مسابقه این فصل یک مرتبه با شوت دروازه حریفان را تهدید کرده و میانگین ۰.۸ پاس کلیدی برایش ثبت شده است. غفوری هرچند که در کمک به دفاع آمار ویژه‌ای ندارد اما در آرایش 2-5-3 استراماچونی جزو کلیدی‌ترین نفرات استقلال در طراحی و خلق حملات بود. وریا با نمره متریکای ۷.۰۲ بهترین دفاع کناری لیگ در این 16 هفته بوده است.

بهترین دفاع چپ لیگ هم میثم تیموری است. دفاع چپ تراکتور که در بازی هفته دوم این تیم مقابل پرسپولیس بهترین بازیکن زمین هم شده بود. تیموری در ۱۴ مسابقه‌ای که برای تراکتور بازی کرد، پنج پاس کلیدی داد که یکی از آنها منجر به گل شد. تیموری با میانگین  ۶۵ لمس توپ در هر مسابقه، دومین بازیکن فعال این تیم بوده که بخش قابل توجهی از این فعالیت او به کمک به دفاع مربوط می‌شود. تیموری در هر بازی نزدیک به ۶ عملکرد دفاعی داشته، ۶.۶ نبرد پیروز شده و در بیش از ۶۴ درصد از نبردهایی که شرکت کرده برنده شده است. تیموری با معدل نمره ۶.۹۸ بعد از وریا غفوری دومین دفاع کناری برتر فصل است.

هافبک دفاعی

 بهترین هافبک دفاعی این 16 هفته لیگ، علی کریمی بود. بازیکنی که فقط یک 90 دقیقه از این فصل را از دست داد و بعد از دیاباته بالاترین نمره متریکا را در بین بازیکنان استقلال دارد. کریمی با سه گل و چهار پاس ‌گل مشارکتی تاثیرگذار در حملات استقلال دارد و با میانگین ۷.۴ نبرد پیروز و ۴.۷ عملکرد دفاعی نظیر دفع توپ، قطع پاس و بلاک در کمک به دفاع هم متعهد است. علی کریمی با میانگین ۸۲.۳ لمس توپ در هر مسابقه، فعال‌ترین بازیکن این فصل آبی‌ها هم هست.

بعد از کریمی نوبت به امید نورافکن می‌رسد. بازیکنی که در این فصل بخت بد اینکه همیشه چپ پاها در فوتبال ایران باید بازی در دفاع چپ را هم تجربه کنند دست از سر او برداشت و امیر قلعه‌نویی به عنوان هافبک روی نورافکن حساب باز کرد. نورافکن هم با سه گل، سه پاس گل و کسب نمره ۷.۰۳ بالاترین نمره متریکا را در بین بازیکنان سپاهان کسب کرده تا جواب اعتماد قلعه‌نویی را بدهد. نورافکن در این 16 هفته ۲۹ مرتبه با شوت دروازه حریفان سپاهان را تهدید کرده است.

هافبک تهاجمی

مهدی ترابی با نمره ۷.۴۴ تا پایان نیم‌فصل بهترین هافبک تهاجمی لیگ بوده است. اختلاف معنادار مهدی ترابی با سایر بازیکنان پرسپولیس نشان می‌دهد که ترابی در این فصل ارتش یک نفره تیم صدرنشین است. اگر از نمره رادوشوویچ که دروازه‌بان است صرف نظر کنیم، مهدی ترابی در این 16 هفته از سایر بازیکنان پرسپولیس حداقل پنج دهم، نمره بهتری دارد. ترابی در لیگ نوزدهم دو پاس گل داده، یک پنالتی گرفته و هفت گل زده است. مهدی ترابی به طور میانگین در هر مسابقه بیش از دو شوت زده، ۱.۴ پاس کلیدی داده و نزدیک به یک شوت در چارچوب زده است که آمار بی‌نظیری است.

احسان حاج‌صفی بعد از مهدی ترابی قرار دارد. حاج‌صفی در این فصل ۴۶ مرتبه با شوت دروازه حریفان تراکتور را تهدید کرده که ۱۶ شوت او در چارچوب بود و دو شوتش هم گل زد. احسان ۲۱ پاس کلیدی هم برای مهاجمان کم‌دقت تراکتور فرستاده که حاصل آن دو گل دیگر بوده است.

مهاجم

دیاباته هرچند که برای ثبت اولین گلش ۹ هفته استقلالی‌ها را منتظر گذاشت، اما بعد از روشن شدن موتورش آنقدر گل زد که دیگر هواداری تیام و پاتوسی را به یاد نیاورد. دیاباته از بازی با تراکتور و آن هت‌تریک به یادماندنی که نمره متریکای 10 را برایش به همراه داشت، در هیچ مسابقه‌ای کف نمره‌اش از هفت پایین‌تر نیامد تا بهترین مهاجم لیگ شود. دیاباته در هر بازی به طور میانگین بیش از چهار شوت و نزدیک به دو شوت در چارچوب زده است. شیخ در این 16 هفته هشت گل زده، دو پاس‌ گل داده و نمره متریکای ۷.۴۱ گرفته است.

آقای گل فعلی لیگ هم بعد از دیاباته بالاترین نمره را بین مهاجمان کسب کرده است. عیسی آل‌کثیر که در این فصل ۱۷۲ دقیقه بیشتر از دیاباته بازی کرده، یک گل هم بیشتر زده است. آل‌کثیر ۹ گل از ۱۹ گل شاگردان دراگان اسکوچیچ را زده است. آل‌کثیر به طور میانگین در هر بازی ۳.۷ شوت زده که میانگین ۱.۶ شوت در چارچوب برایش ثبت شده است.