آریا طاری

ارسال بلند علی کریمی، پاس دقیق مهدی قائدی، تیزهوشی و مکث شیخ دیاباته و سرانجام ضربه‌ای مهارنشدنی به طرف دروازه شهرخودرو. یکی از مهم‌ترین سه امتیازهای فصل استقلال با این فرمول به دست آمد. در یک بازی نزدیک و سخت که محتمل‌ترین نتیجه‌اش تساوی صفر صفر بود، آبی‌ها طبق معمول با کمک زوج هجومی‌شان شرایط را تغییر دادند. استقلال با این زوج هجومی، شانس بسیار زیادی برای قهرمانی این فصل از رقابت‌های  لیگ برتر خواهد داشت.

بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر، مقابل استقلال استراماچونی دوام نمی‌آورند. هفته گذشته سپاهانی‌ها در حالی تسلیم مهاجمان استقلال شدند، که در لیگ برتر نوزدهم تنها یک گل از روی نقطه پنالتی دریافت کرده‌ بودند. قائدی و دیاباته در آن نبرد، ستاره‌های اصلی تیم‌شان بودند و حالا این روند برابر شهرخودرو نیز ادامه پیدا کرد. تیم یحیی اساسا برای گل نخوردن به آزادی قدم گذاشته بود. این تیم در لیگ نوزدهم نشان داده که با مشکلات جدی گل‌زنی دست و پنجه نرم می‌کند اما در خط دفاعی، شرایط بسیار خوبی داشته است. آنها به سادگی در هیچ مسابقه‌ای گل نمی‌خورند اما یک لحظه غفلت در یارگیری روبه‌روی استقلال، کافی بود تا دروازه‌شان را باز شده ببینند. شیخ دیاباته با آن ضربه فوق‌العاده، سطح توانایی‌هایش را دوباره به همه نشان داد. این گل در حالی به ثمر رسید که او در روزهای گذشته با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کرد اما اصرار داشت که به هر قیمتی، مقابل شهرخودرو بازی کند و این مسابقه حساس و تعیین‌کننده را از دست ندهد. او در زمین مسابقه حاضر شد و مثل هفته‌های گذشته، سرنوشت‌سازترین لحظه ممکن را برای استقلال ساخت. دیاباته مهاجم به شدت باکیفیتی است اما موفقیت‌هایش را به «تنهایی» به دست نیاورده و تا حدود زیادی مدیون بازیکن کناری‌اش در ترکیب استقلال است. شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد قائدی و شیخ، چنین زوج مخوفی باشند اما آنها در کنار هم، به تکامل رسیده‌اند و حالا در هر مسابقه‌ای، می‌توانند دروازه تیم‌های رقیب را باز کنند. مدت‌هاست که استقلال در هیچ نبردی روی عدد «صفر» متوقف نشده است. چراکه این تیم مشکلی با گل‌زنی ندارد و در هر بازی، بالاخره یکی از راه‌های رسیدن به دروازه رقیب را با موفقیت مورد آزمایش قرار می‌دهد. این پرستاره‌ترین استقلال همه ادوار لیگ برتر نیست، حتی پرستاره‌ترین تیم لیگ نوزدهم هم نیست، همین تیم داریوش شجاعیان را به عنوان یک بازیکن کلیدی از دست داده و در همه نقاط زمین، سوپراستار ندارد اما به نظر می‌رسد زوج هجومی جذاب استقلال، این تیم را به طرف قهرمانی خواهند برد. هر وقت که این باشگاه در خط حمله درخشان بوده، قهرمانی لیگ را به دست آورده است. شیخ و مهدی، تازه‌ترین زوج هجومی درجه یک استقلال هستند. تیمی که در چند فصل گذشته همیشه با مشکل گل‌زنی روبه‌رو بوده، حالا بالاخره در جلوی زمین، «نفس راحت» را تجربه می‌کند.

اولین قهرمانی استقلال در لیگ برتر، با درخشش زوج هجومی رضا عنایتی و سیاوش اکبرپور به دست آمد. در خط حمله مخوف تیم ژنرال، سیاوش برای رضا موقعیت به وجود می‌آورد و عنایتی به بهترین شکل از این توپ‌ها استفاده می‌کرد. مهاجم مشهدی استقلال در آن فصل، تقریبا نیمی از گل‌های تیمش در لیگ برتر را به ثمر رساند. عنایتی در لیگ پنجم 21 گله شد و استقلال در آن فصل مجموعا 44 بار دروازه تیم‌های رقیب را باز کرد تا صاحب دومین خط حمله قدرتمند فوتبال ایران باشد. زوج عنایتی و سیاوش، به اوج هماهنگی و پختگی رسیده بود. آنها در زمین حتی با چشم‌های بسته هم همدیگر را به راحتی پیدا می‌‌کردند و تیم قلعه‌نویی را به جلو می‌بردند. در لیگ هشتم، باز هم این «قدرت هجومی» بود که استقلالی‌ها را به قهرمان فوتبال ایران تبدیل کرد. آنها در 34 بازی لیگ، به آمار رویایی 70 گل زده رسیدند و میانگین گل‌زنی‌شان حتی از دو گل در هر بازی نیز عبور کرد. استقلال ژنرال در آن فصل با اختلاف، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر بود. آرش برهانی با 20 گل زده، مرد اول خط حمله استقلال به شمار می‌رفت و سیاوش اکبرپور نیز در کنار او، نقش موثری در شکل‌گیری کارهای هجومی تیم ایفا می‌کرد. در لیگ برتر دوازدهم، زوج آرش برهانی و فرهاد مجیدی نقش موثری در قهرمانی تیم داشتند. اگر فرهاد آن فصل کیفیتی در آن حد و اندازه نداشت، استقلال هرگز نمی‌توانست سومین قهرمانی‌اش در لیگ برتر را به دست بیاورد.

چند هفته بعد از شروع فصل جدید، هیچ‌کدام از هواداران استقلال تصور نمی‌کردند تیم‌شان یکی از گزینه‌های جدی رسیدن به قهرمانی نیم‌فصل باشد. استقلال این هفته را به عنوان تیم صدرنشین به پایان رسانده و حالا از بهترین روحیه ممکن برخوردار است. نشانه‌ها حکایت از این دارند که تیم استراما در مسیر رسیدن به یک موفقیت بزرگ است و اگر مهره‌های هجومی از مصدومیت‌ها و حواشی دور بمانند، آینده‌ای استثنایی را برای این باشگاه رقم خواهند. حالا در استقلال همه چیز به شیخ و مهدی بستگی دارد. ستاره‌هایی که هماهنگی‌شان، همه خطوط دفاعی را آزار می‌دهد.