آریا طاری

دوران نسبتا طولانی تعطیلات زمستانی لیگ برتر، امروز برای استقلالی‌ها به پایان خواهد رسید. آنها در شروع نیم‌فصل دوم، به مصاف تیمی می‌روند که در پایان نیم‌فصل اول سرمربی‌اش را تغییر داده است. جدال دو تیم در آغاز لیگ هجدهم چندان جذاب و تماشایی از آب درنیامد اما حالا انتظار می‌رود پسران شفر و شاگردان فرکی، تنها برای پیروزی به زمین بیایند و یک دوئل مهیج را پشت سر بگذارند.

فاصله هفت پله‌ای میان استقلال و پیکان در جدول رده‌بندی لیگ برتر، همه واقعیت‌ها را در مورد فاصله میان این دو تیم بیان نمی‌کند. اگر پیکانی‌ها در این مسابقه خانگی پیروز شوند، 19 امتیازی خواهند شد و در همسایگی فولاد، تنها دو پله پایین‌تر از استقلال خواهند ایستاد. آبی‌های پایتخت در حالی نیم‌فصل دوم را آغاز می‌کنند که در نیم‌فصل اول، تنها دو بار طعم شکست را چشیدند. این تیم در سه هفته پایانی نیم‌فصل اول، همه بازی‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشته و در پنج هفته اخیر لیگ برتری‌اش بدون شکست بوده است. آخرین شکست خارج از خانه این تیم در لیگ برتر هجدهم، به دیدار هفته چهارم با پارس جنوبی در جم برمی‌گردد. اوضاع پیکان اما کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. این تیم در هر پنج دیدار پایانی نیم‌فصل اول به عنوان تیم بازنده از زمین مسابقه خارج شد. پیکان در هفت بازی گذشته لیگ برتری‌اش، 6 بار شکست خورده و فقط یک امتیاز به دست آورده است. آخرین برتری خانگی پیکان در لیگ برتر هجدهم، در هفته هشتم روبه‌روی سپیدرود رشت رقم خورده است. پیکان پس از ناکامی در انتهای نیم‌فصل اول، مجید جلالی را تغییر داد و به سراغ جواد نکونام رفت، اما در نهایت روند جذب نکو را متوقف کرد تا حسین فرکی دوباره به فوتبال ایران برگردد. اولین تجربه رسمی حضور فرکی روی نیمکت باشگاه تهرانی، حساسیت‌های زیادی برای این مربی خواهد داشت. پیکان در این فصل، تنها سه گل کم‌تر از استقلال به ثمر رسانده اما تفاوت بزرگ دو تیم، در خط دفاع رقم خورده است. جایی که دروازه پیکانی‌ها 10 بار بیشتر از رقیب امروزشان باز شده تا تزلزل دفاعی به یکی از مشکلات کلیدی این باشگاه تبدیل شود.

پیکان برای کنار زدن استقلال در مسابقه امروز، باید با یک طلسم بزرگ دست و پنجه نرم کند. این تیم از لیگ برتر نهم به بعد هرگز موفق به شکست آبی‌های پایتخت نشده و در 9 سال گذشته روبه‌روی استقلال بدون برد بوده است. آنها بجز کادر فنی، در ترکیب تیم‌شان تغییراتی به وجود آورده‌اند. پیکان در زمستان با ووکوسویچ، محمد ناصری و سعید قائدی‌فر قرارداد امضا کرده است. مهدی شیری و آرفنگ دافه نیز از این تیم جدا شده‌اند. حضور جابر انصاری در ترکیب پیکان روبه‌روی تیم سابقش، می‌توانست جذابیت‌های زیادی به نبرد امروز اضافه کند اما مصدومیت شدید جابر، احتمال چنین اتفاقی را به صفر رسانده است. بجز جابر انصاری که یک نیمکت‌نشین مطلق در جمع آبی‌ها بود، گرو، نویمایر و مرتضی آقاخان نیز از فهرست این تیم برای نیم‌فصل دوم خارج شده‌اند اما استقلال با خرید سه خارجی، با توپ پر به لیگ برگشته است. پاتوسی، منشا و ایسما سه مهره خارجی این تیم هستند که در کنار امید نورافکن، در زمستان به استقلال اضافه شده‌اند. بازگشت شجاعیان و محسن کریمی نیز خبر خوبی برای این تیم به شمار می‌رود و سرگیجه شفر برای انتخاب ترکیب ثابت را به اوج می‌رساند. مصدومیت علی کریمی اما همچنان ادامه دارد و طارق همام نیز بعد از جام ملت‌های آسیا، به تازگی به تهران رسیده و هنوز آماده حضور در ترکیب ثابت تیمش نیست. با این وجود استقلال هنوز تیم پرمهره‌ای به نظر می‌رسد که در صورت درخشش تازه‌واردها، می‌تواند شروع مقتدرانه‌ای در لیگ برتر داشته باشد. علی حمودی و محمد قاضی که هر دو سابقه حضور در استقلال را نیز دارند، می‌توانند مردان کلیدی پیکان در این مسابقه باشند.

در اولین هفته لیگ هجدهم، استقلال در شرایطی به مصاف پیکان رفت که در شوک جدایی چند ستاره و غیبت چند مهره دیگر بود و چاره‌ای بجز استفاده از نفرات جوانی مثل صیادمنش، سجاد آقایی و رضا آذری در ترکیب نداشت. مجید جلالی اما به جای هجوم بردن به این تیم برای گرفتن سه امتیاز مسابقه، ترجیح داد عقب بنشیند و در یک نمایش بدون ریسک، خیالش را از گرفتن یک امتیاز در ورزشگاه آزادی راحت کند. استقلال در نیم‌فصل دوم تغییرات چندان زیادی نداشته و مسابقه امروز به مراتب پرمهره‌تر از جدال رفت دو تیم خواهد بود اما میزان جاه‌طلبی حسین فرکی، شاید تا حدودی سرنوشت پیکان را در این فصل نیز روشن کند. روبه‌رو شدن با فرکی از یک سو برای استقلال مفید به نظر می‌رسد. چراکه این مربی هنوز زمان کافی  برای محک زدن مهره‌های تیمش در دیدارهای رسمی در اختیار نداشته است. از سوی دیگر اما این مسابقه، دشواری‌های خاص خودش را برای تیم شفر خواهد داشت. چراکه آرایش تیمی و سبک بازی تیم فرکی، هنوز برای آبی‌ها ناشناخته به نظر می‌رسد.