آریا طاری

حالا که علیرضا بیرانوند پس از چند جلسه نیمکت‌نشینی گرد و خاک راه انداخته و با سرمربی تیمش درگیر شده، بد نیست نیمکت‌نشین‌های سرشناس این فصل لیگ برتر را مرور کنیم. بازیکنانی که ممکن است دیر یا زود در موقعیتی شبیه بیرو قرار بگیرند. نیمکت‌نشینی هیچ‌وقت برای ستاره‌های دنیای فوتبال «ساده» نیست. آنها اساسا با این اتفاق کنار نمی‌آیند و هیچ‌وقت به دور ماندن از ترکیب اصلی تیم‌شان راضی نمی‌شوند. فراموش نکنید که هر بازیکن فیکس «گذشته‌ای» دارد و هر «نیمکت‌نشین» آینده‌ای!

علیرضا بیرانوند

بیرو حالا به جنجالی‌ترین سوژه فوتبال ایران تبدیل شده است. بوژیدار رادوشوویچ برای مدت‌ها ذخیره این گلر بود اما فقط چند هفته عوض شدن جای آنها با هم، کافی به نظر می‌رسید تا باشگاه در معرض یک حاشیه بزرگ قرار بگیرد. علیرضا نمی‌خواهد گلر دوم باشد و رادو نیز آنقدر آماده نشان داده که بعید است کالدرون نیمکت‌نشینش کند. این داستان شاید با خروج یکی از این دو نفر از باشگاه به پایان برسد.

سیدجلال حسینی

تا پیش از شروع لیگ نوزدهم، همیشه یکی از مهره‌های ثابت و بدون تغییر ترکیب پرسپولیس بود اما با اضافه شدن کنعانی، سیدجلال در چندین هفته متوالی به نیمکت رفت. این وضعیت البته ادامه‌دار نبود و او دوباره زوج قدیمی‌اش با شجاع را در پرسپولیس زنده کرد اما در زمین پارس جنوبی، سید دوباره به نیمکت برگشت. او با توجه به شرایط سنی‎اش، این فصل در دیدارهای معمولی لیگ خارج از ترکیب خواهد بود اما به نظر می‌رسد در دیدارهای حساس، کالدرون روی تجربه او حساب ویژه‌ای باز کند.

سیامک نعمتی

اولین بازیکن در تاریخ پرسپولیس که گل صعود این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا را زده است، این روزها هیچ سهمی از ترکیب اصلی تیم ندارد و حتی به ندرت به عنوان ذخیره به بازی گرفته می‌شود. سبک بازی سیامک، مورد پسند گابریل کالدرون نیست. او در این فصل هم به عنوان هافبک هجومی و هم به عنوان مدافع راست به بازی گرفته شده و مرد آرژانتینی را راضی نکرده است. با این روند بعید نیست سیامک دیر یا زود در فهرست خروجی‌های پرسپولیس قرار بگیرد. از آخرین نمایش درخشان این بازیکن در تیم، زمان زیادی سپری شده است.

محسن مسلمان

برای پیدا کردن محسن این روزها به «ذره‌بین» نیاز داریم. چراکه او نه در ترکیب‌های ثابت و نه حتی در بین مهره‌های تعویضی ژنرال جایی ندارد. مسلمان همین چند فصل قبل، بهترین پاسور لیگ برتر بود و در پرسپولیس می‌درخشید اما دوران درخشش او در لیگ برتر، در نهایت چندان طولانی نشد. شاید تنها سابقه رفاقت دیرینه با ژنرال، موجب شد این بازیکن در فهرست مازاد سپاهان قرار نگیرد. اتفاقی که بدون شک دیر یا زود برای او رخ خواهد داد.

محمد ایرانپوریان

زمانی کاپیتان و پنالتی‌زن اول باشگاه تراکتورسازی به شمار می‌رفت اما حالا در سپاهان، کاملا محو شده است. اضافه شدن مرتضی منصوری به سمت راست خط  دفاعی سپاهان، موجب شد که شانس ایرانپوریان برای حضور ثابت در ترکیب این تیم از دست برود. او یکی از پرتجربه‌ترین مدافعان کناری لیگ به شمار می‌رود اما بعید به نظر می‌رسد که در سپاهان، آینده خاصی در انتظارش باشد.

مرتضی تبریزی

در جدال با ماشین‌سازی، برای دقایقی فرصت بازی پیدا کرد و تلخ‌ترین خاطره ممکن را برای خودش و هواداران باشگاه رقم زد. مرتضی در لحظات پایانی بهترین فرصت را برای به ثمر رساندن اولین گل فصل داشت اما در فاصله یک قدمی دروازه، توپ را به بیرون فرستاد تا هوادارها شعار علیه او را کلید بزنند. تبریزی بدترین نیم‌فصل همه این سال‌ها را در استقلال تجربه کرده و در حضور شیخ دیاباته و مهدی قائدی، دوخته‌شدنش به نیمکت اصلا عجیب  به نظر نمی‌رسد.

فرشید باقری

هافبک محبوب وینفرد شفر، از زمان ورود استراماچونی دیگر از مقابل چشم‌ها کنار رفت. فرشید فصل گذشته در ترکیب استقلال فوق‌العاده بود اما در شروع این فصل چند بار مصدومیت به  سراغش آمد و دیگر نتوانست نظر مثبت کادر فنی را جلب کند. ریگی و علی کریمی، این روزها به عنوان هافبک میانی زوج موفقی را در استقلال شکل داده‌اند تا در ترکیب تیم دیگر جایی برای فرشید باقری نباشد.

کوین فورچونه

با رقمی سرسام‌آور راهی باشگاه تراکتورسازی شد اما عملا هیچ کار مثبتی در این تیم انجام نداد. او یکی از خریدهای گرانقیمت زنوزی بود که اصلا نتوانست در بین هواداران باشگاه محبوب شود. پس از جدایی دنیزلی، فورچونه به نیمکت تبریزی‌ها سنجاق شده و این روزها هیچ فرصتی برای بازی در ترکیب این تیم به دست نمی‌آورد.

سوکیتا

فوتبالیست ژاپنی محبوب هواداران تراکتور نیز این روزها جایی به جز نیمکت ندارد. سرمربی موقت قرمزها ترجیح می‌دهد از یک ترکیب کاملا ایرانی برای تیمش استفاده کند و همین موضوع شانس حضور سوکیتا در ترکیب را به حداقل رسانده است.

روح‌ا... باقری

فاصله پوشیدن پیراهن شماره 10 استقلال تا محو شدن از ترکیب تیم، برای روح‌ا... بسیار کوتاه بود. او در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم، فراتر از انتظار ظاهر شد اما به مرور زمان افت کرد و از ترکیب اصلی تیم فاصله گرفت. روح‌ا... در شهرخودرو نیز شروع امیدوارکننده‌ای داشت اما نتوانست به همان خوبی ادامه بدهد و در نهایت به نیمکت تبعید شد.