فردا، سالگرد تختی در ابن‌بابویه

روز سه شنبه ۱۷ دی و در ابن بابویه شهر ری مراسم پنجاه و دومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی بر سر مزار وی برگزار می‌شود. به دلیل همزمانی این مراسم با مراسم تشییع پیکر شهید وحید زمانیان از همراهان سردار رشید اسلام شهیدحاج قاسم سلیمانی، این مراسم از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ برگزار می‌شود. غلامرضا تختی در پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. او از ۲۰ سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیرنظر حبیب‌ا... بلور آغاز کرد. تختی در رقابتهای قهرمانی کشور طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸در وزنهای ۶-۷-۸ هشت بار قهرمان کشورشد. وی همچنین سه بار پهلوان ایران شد. تختی در اولین حضور خود در تیم ملی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی دروزن ۷۹ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیک در رقابت‌های ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه از شوروی صاحب مدال نقره شد. افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ و ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما و تولیدو با کسب دو  مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت. تختی در المپیک ۱۹۵۶و۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد. وی همچنین در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو صاحب مدال طلا شد. تختی آخرین بار در رقابت‌های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو دوبنده تیم ملی را به تن کرد. غلامرضا تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران در المپیک است. تختی در لیست بهترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در رقابت‌های جهانی۲۰۰۷ باکو نیز از وی به عنوان یکی از مشاهیر کشتی دنیا تجلیل شد. چهره پرافتخار و مردمی ورزش ایران ۱۷دی ماه سال ۱۳۴۶ در هتل آتلانتیک سابق درگذشت.

    

اردوی هشت نفره کشتی آزاد

اردوی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان از امروز در محل آکادمی ملی المپیک مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار می‌شود و تا 25 دی ادامه دارد. در این مرحله از اردو هشت نفر دعوت شدند که رضا اطری در ۵۷ کیلوگرم، بهنام احسان‌پور در ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی در ۷۴ کیلوگرم، حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور در ۸۶ کیلوگرم، علیرضا کریمی و محمدحسین محمدیان در ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم این نفرات هستند. همچنین ۶ کشتی گیر دیگر متعاقبا به این اردو دعوت خواهند شد. تیم منتخب کشتی آزاد کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی رنکینگ اتحادیه جهانی، جام ماتئو پلیکونه ایتالیا که روزهای ۲۵ تا ۲۸ دی در شهر رم برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

    

بازی تدارکاتی در چین

تیم‌های ملی والیبال ایران و قطر عصر دیروز یک نوبت تمرین در سالن مسابقات انتخابی المپیک شهر جیانگمن برگزار کردند که با موافقت دو سرمربی، از این فرصت برای یک دیدار تدارکاتی و دوستانه استفاده شد. ملی‌پوشان کشورمان صبح دیروز یک نوبت تمرین کششی در محوطه هتل محل اقامت خود انجام دادند و بعد از ناهار هتل خود را برای اسکان در هتل مسابقات ترک کردند. مسابقات انتخابی المپیک والیبال قاره آسیا در گروه مردان، از هفدهم تا بیست و دوم دی‌ماه به میزبانی شهر جیانگمن چین برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران سه‌شنبه در نخستین دیدار خود به مصاف چین‌تایپه می‌رود.

    

استارت 2020 کاراته از شیلی

اعضای تیم ملی کاراته ایران برای حضور در نخستین مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی کاراته در سال 2020 امروز دوشنبه راهی شیلی خواهند شد. این دوره از مسابقات لیگ جهانی سری A با حضور ۴۶۶ کاراته کا از ۶۵ کشور جمعه ۲۰ دی‌ماه آغاز می‌شود. این دوره از مسابقات اولین سری از رقابت‌های هفت‌گانه کسب امتیاز ورودی المپیک است و بدون شک اهمیت ویژه‌ای برای مدعیان بالانشین رنکینگ جهانی دارد. ذبیح‌ا... پورشیب، بهمن عسگری، سجاد گنج‌زاده، صالح اباذری، سارا بهمنیار، طراوت خاکسار، رزیتا علیپور، حمیده عباسعلی، فاطمه صادقی و شاهین جعفری کاراته‌کاهای ایرانی حاضر در این مسابقات هستند.