آریا طاری

یکی از جالب‌توجه‌ترین ماجراهای این هفته از لیگ قهرمانان اروپا، به زمین رفتن «کایل واکر» در ترکیب سیتی در یک پست عجیب و غریب بود. پس از تعویض گلر شماره یک و اخراج گلر شماره دو سیتیزن‌ها، پپ گواردیولا مجبور شد یکی از مهره‌های تیمش را به عنوان سنگربان به زمین بفرستد. کایل واکر داوطلب شد و در لحظات پایانی دیدار با آتالانتا درون دروازه آبی‌ها قرار گرفت. این بازی در نهایت با همان تساوی یک بر یک به پایان رسید و جالب اینکه واکر با یک سیو، عملکرد بهتری از ادرسون مورائس و کلودیو براوو داشت. این اتفاق بارها و بارها در دنیای فوتبال تکرار شده است اما همه بازیکن‌ها هم به اندازه واکر، درون دروازه موفق نبوده‌اند. 

 مازیار زارع

شاید گلر شدن هیچ بازیکنی در همه ادوار لیگ برتر، به اندازه مازیار زارع خبرساز نشده باشد. در مصاف ملوان با پرسپولیس حمید درخشان، داور گلر ملوان را از زمین اخراج کرد و مازیار روبه‌روی فرناندو گابریل قرار گرفت و به شکل عجیبی توانست ضربه پنالتی پرسپولیسی‌ها را مهار کند. ملوان با دروازه‌بانی مازیار، موفق به شکست پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران شد. البته که زارع در صحنه پنالتی کمی بیش از حد جلو آمده بود اما این حرکت آنقدر فراموش نشدنی بود که حتی محسن ترکی دستور به تکرار ضربه پنالتی نداد. بدون شک این یکی از خاص‌ترین لحظات دوران فوتبال مازیار زارع بود. 

 عزت‌ا... پورقاز 

علیرضا بیرانوند تنها یک بار در لباس تیم ملی، از زمین یک مسابقه اخراج شده است. این اتفاق در بازی با گوام در شرایطی رخ داد که همه تعویض‌های ایران نیز به پایان رسیده بودند. عزت‌ا... پورقاز که در خط دفاعی تیم ملی به میدان می‌رفت، برای لحظاتی درون دروازه قرار گرفت و موفق شد این بازی را با کلین‌شیت به پایان برساند. او روی خط دروازه، رکورد صددرصد کلین‌شیت را در اختیار دارد! 

ریو فردیناند 

یازده سال قبل در جدال یک‌چهارم نهایی جام اتحادیه با پورتسموث، توماس کوژاک جانشین ادوین فن در سار مصدوم در ترکیب یونایتد شد اما خود او دقیقه 77 با کارت قرمز زمین مسابقه را ترک کرد. فرگوسن که دیگر تعویضی نداشت، تصمیم گرفت از ریو فردیناند روی خط دروازه استفاده کند. ریو با خونسردی مثال‌زدنی روی خط قرار گرفت. قبل از ضربه پنالتی پورتسموث، رونی برای دقایقی با صحبت‌های درگوشی‌اش، برای آماده کردن فردیناند تلاش کرد. مدافع یونایتد حتی جهت ضربه را نیز به درستی تشخیص داده بود اما نتوانست مانع عبور توپ از خط دروازه شود. قرمزها با همان یک گل، نتیجه را به حریف واگذار کردند و از جام اتحادیه کنار رفتند.  

کاسمین موتی 

تنها دلیل برای شهرت این بازیکن، به بازی تاریخی‌اش مقابل استوابخارست در پلی‌آف صعود به لیگ قهرمانان اروپا برمی‌گردد. موتی در آخرین ثانیه‌های وقت 120 دقیقه‌ای بازی، روی خط دروازه تیمش قرار گرفت و در نهایت، بازی به ضربه‌های پنالتی کشیده شد. او هرگز چنین تجربه‌ای نداشت و به نظر می‌رسید لودوگورتس به سادگی شانس صعود به لیگ قهرمانان را از دست می‌دهد اما موتی با یک نمایش استثنایی و خیره‌کننده، دو ضربه پنالتی را مهار کرد و تیمش را به لیگ قهرمانان فرستاد. هنوز هم هیچ‌کدام از هواداران لودوگورتس باور نمی‌کنند که یک بازیکن، با شیرجه‌هایی فراتر از حد انتظار در نقش یک دروازه‌بان، تیم‌شان را این‌چنین نجات داده است. 

یان کولر

قامت بلند و استیل بدنی یان کولر، او را همیشه به گزینه‌ای برای ایستادن روی خط دروازه تبدیل می‌کرد. با این وجود این اتفاق تنها یک بار در دوران فوتبال کولر رخ داد. سال 2002 دورتموند و بایرن روبه‌روی هم قرار گرفتند و زردها اولین گل را به رقیب زدند اما بایرن دو بار توانست دروازه حریف را باز کند. ماجرا زمانی برای زنبورها ناامیدکننده‌تر شد که تورستن فرینگس و ینس لمن کارت قرمز داور را روبه‌روی چشم‌های‌شان دیدند. حالا یان کولر به درون دروازه رفت و با چند سیو استثنایی، تا پایان بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت. دورتموند در آن بازی شکست خورد اما سیوهای کولر، نشان داد که او می‌توانسته یک دروازه‌بان بزرگ نیز باشد. 

هری کین 

قبل از رسیدن به شهرت و محبوبیت امروز، ماجراهای جالبی برای هری کین رخ داده است. هری سال 2014 و در شرایطی که یک بازیکن نیمکت‌نشین در اسپرز بود، توانست در لیگ اروپا برابر تیم آسترایس تریپیولی هت‌تریک کند. در دقایق پایانی بازی، هوگو لوریس از زمین اخراج شد و هری کین که اعتماد به نفس خاصی به دست آورده بود، به عنوان گلر جانشین روی خط دروازه قرار گرفت. دروازه او روی یک شوت کاملا ساده و آرام از بازیکنان رقیب باز شد تا مشخص شود که کین، استعداد خاصی در گلری ندارد! 

نایل کوئین 

مهاجم ایرلندی منچسترسیتی سال 91 در بیستمین دقیقه از مسابقه دشوار با دربی کانتی، برای تیمش گل‌زنی کرد اما هنوز نمی‌دانست که سرنوشت، چه خوابی برایش دیده است. سنگربان سیتی در همان بازی از زمین اخراج شد و کوئین به جای او، روی خط دروازه ایستاد. کوئین در همان گام باید روبه‌روی یک ضربه پنالتی قرار می‌گرفت. پنالتی به خوبی زده شد اما نایل با یک واکنش حیرت‌انگیز،ضربه را به کرنر فرستاد و سکوهای هوادار سیتی را منفجر کرد. سیتزین‌ها در نیمه دوم، گل دوم را نیز زدند. اواخر بازی کوئین با یک خروج اشتباه، موجب گل خوردن تیمش شد اما باز هم سیتی 10 نفره، آن مسابقه را به سود خودش تمام کرد. در پایان آن جدال، دربی کانتی راهی دسته پایین‌تر شد.