تک‌چرخ با هوندا!

اولین مسابقه خانگی تیم ملی در مسیر صعود به جام جهانی قطر، امروز در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. ویلموتس و تیمش تا امروز هرگز در دیدارهای رسمی در آزادی به میدان نرفته‌اند و حالا اولین تجربه برگزاری دیدارهای مقدماتی جام جهانی را در آزادی پشت سر خواهند گذاشت. کامبوج روی کاغذ حریف دشواری برای ایران نیست اما علاقه این تیم به فوتبال هجومی و انگیزه‌های مهره‌‌های نه‌چندان شناخته شده آنها، می‌تواند این مسابقه را کمی دشوار کند. بخش مهمی از جذابیت این جدال برای ایران، به ورود تماشاگران زن به سکوها مربوط می‌شود. تماشاگرانی که حالا دیگر به راحتی می‌توانند خودشان را به آزادی برسانند.

آریا رهنورد

پس از پیروزی در اولین مسابقه مرحله مقدماتی جام جهانی در زمین هنگ‌کنگ، ایران حالا در دومین مسابقه با کامبوج روبه‌رو خواهد شد. تیم‌هایی مثل کامبوج و هنگ‌کنگ، رقیب اصلی تیم ویلموتس در این مرحله به شمار نمی‌روند اما ایران در رقابت نزدیک و حساس با بحرین و عراق، باید همه امتیازهای لازم از این دو رقیب ساده‌تر را به دست بیاورد. رسیدن به 12 امتیاز از چهار مسابقه با هنگ‌کنگ و کامبوج، یک ضرورت برای تیم ملی ایران خواهد بود. تیم ویلموتس در زمین هنگ‌کنگ نمایش نسبتا خوبی داشت، فوتبالی متفاوت از گذشته بازی کرد و به اهداف تاکتیکی‌اش رسید. سرمربی بلژیکی قصد نداشت حریف را با گل‌های متعددی شکست بدهد و ترجیح می‌داد بازیکنان در این مسابقه در معرض خستگی قرار نگیرند. حریف امروز تیم ملی در شرایطی برای این مسابقه آماده شده که تا امروز، یک بازی بیشتر از ایران در این مرحله انجام داده است. آنها در اولین مسابقه، میزبان تیم ملی هنگ‌کنگ بودند و با این تیم به تساوی رسیدند. کامبوج در این بازی خیلی زود دروازه رقیب را باز کرد اما در نهایت گل مساوی را از حریف خورد. آنها در دومین مسابقه، با تیم ملی بحرین مسابقه دادند. بازی تا 12 دقیقه قبل از سوت پایان داور، با تساوی بدون گل دنبال می‌شد اما در نهایت بحرینی‌ها روی یک اتفاق، به گل برتری دست پیدا کردند. بحرین در این نبرد، موقعیت‌های بسیار زیادی داشت که با درخشش گلر و مدافعان تیم ملی کامبوج از دست رفتند. البته که پیروزی در این جدال، مدنظر سرمربی تیم ملی خواهد بود اما بعید نیست ویلموتس در این جدال، از چند مهره جوان تیمش نیز استفاده کند. 6 بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی، هنوز حتی یک مسابقه ملی را در کارنامه ندارند و این احتمال وجود دارد که چند نفر از آنها برای دقایقی در این مسابقه به میدان بروند. محمد محبی، منصوری و مهرداد محمدی، شاید در ترکیب اصلی قرار نگیرند اما می‌توانند به عنوان مهره تعویضی به زمین وارد شوند. احسان حاج‌صفی با 108 بازی ملی، پرتجربه‌ترین بازیکن فعلی ایران به شمار می‌رود، مسعود شجاعی پرسابقه‌ترین بازیکن تیم است و دژاگه 33 ساله، مسن‌ترین مهره ایران محسوب می‌شود. امید نورافکن 22 ساله نیز، جوان‌ترین بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی است. او که کاپیتان تیم ملی امید نیز هست، اخیرا توسط ویلموتس به تیم ملی بزرگسالان نیز دعوت شده تا در ترکیب این تیم نیز محک بخورد.

رسیدن به 12 امتیاز از چهار مسابقه با هنگ‌کنگ و کامبوج، یک ضرورت برای تیم ملی ایران خواهد بود. تیم ویلموتس در زمین هنگ‌کنگ نمایش نسبتا خوبی داشت، فوتبالی متفاوت از گذشته بازی کرد و به اهداف تاکتیکی‌اش رسید

تیم ملی در دوران ویلموتس، نسبت به دوره کی‌روش هجومی‌تر شده است. سرمربی بلژیکی در کنفرانس خبری قبل از مسابقه، مثل همیشه حرف‌های مثبت زیادی به زبان آورد و تاکید کرد که همه هواداران تیم ملی را دوباره شیفته فوتبال خواهد کرد. با حضور ویلموتس، برخلاف دوره قبلی دیگر خبری از تنش و درگیری در اطراف تیم ملی نیست و او تلاش می‌کند با نگاهی مثبت، مربیان تیم‌های باشگاهی مختلف را نیز کنار خودش نگه دارد. شاید درست مثل بازی گذشته، سردار آزمون در این مسابقه نیز نقش خاصی را بر عهده داشته باشد. آماده‌ترین لژیونر این روزهای فوتبال ایران، اولین گل رسمی ایران در دوران مارک ویلموتس را به ثمر رساند و برابر هنگ‌کنگ نیز، بهترین بازیکن زمین مسابقه بود. نکته جالب توجه در مورد حریف امروز ایران، علاقه این تیم به ارائه فوتبال هجومی است. هوندا و تیمش، علاقه‌ای به فرو رفتن در لاک دفاعی و ارائه یک بازی بسته ندارند. مدیرفنی کامبوج بارها اعلام کرده که تیمش را حتی در دیدار با تیم‌های بزرگ، وادار به دفاع نمی‌کند و از شاگردانش می‌خواهد که در هر مسابقه، یک نمایش هجومی را در زمین پیاده کنند. کامبوج در دو مسابقه قبلی، اصلا یک تیم دفاعی نبود و شاید امروز در آزادی نیز، موقعیت‌هایی را روی دروازه تیم ملی ایران خلق کند.

از بلیت‌فروشی دیدار تیم ملی با کامبوج، استقبال چندانی به عمل نیامده و تنها 6 هزار بلیت فروش رفته‌اند. نیمی از این بلیت‌ها اما به بانوان اختصاص پیدا کرده است. شاید اگر فدراسیون ظرفیت بلیت‌های خانم‌ها در آزادی را افزایش می‌داد، همه سکوها کاملا از حضور بانوان پر می‌شدند. بانوان پیش‌تر در دیدارهایی مثل نبرد پرسپولیس با کاشیما یا نبرد دوستانه تیم ملی ایران با آلمان روی سکوها مستقر شدند اما این اولین بار است که چنین اتفاقی، به صورت آزادانه و با فروش بلیت رخ می‌دهد. بدون تردید بازیکنان‌های تیم ملی نیز با حضور این مهمان‌های تازه‌وارد روی سکوها، انگیزه بیشتری برای درخشیدن پیدا خواهند کرد. این اولین بار است که بیش از سه هزار زن در یک مسابقه روی سکوهای آزادی می‌نشینند و هیچ‌کس نمی‌خواهد این تجربه برای این بانوان، شیرین و دلچسب تمام نشود.