صف خرید گوچی اصل!

رضا قوچان‌نژاد هرگز در لیگ برتر ایران به میدان نرفته اما حالا فاصله چندانی با حضور در این لیگ ندارد. او با پاک کردن همه پست‌های مربوط به باشگاه آپوئل قبرس از صفحه اینستاگرامش، عملا جدایی از این تیم را تایید کرده است. گوچی به همراه خانواده به آمستردام برگشته و حالا گفته می‌شود که در تدارک سفر به تهران است. تراکتور و پرسپولیس مشتریان جدی ستاره‌ای هستند که این اواخر روزهای درخشانی را پشت سر نگذاشته اما هنوز هم محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بین هواداران فوتبال در ایران دارد.

 آریا رهنورد

امضای قرارداد با رضا قوچان‌نژاد تا چند سال قبل، برای باشگاه‌های ایرانی عملا غیرممکن به نظر می‌رسید. نام او چند بار در حوالی تیم‌های مختلف شنیده شد اما این فوتبالیست تمایلی نداشت تا اروپا را رها کند و برای بازی در رده باشگاهی به فوتبال ایران ملحق شود. حالا اما شرایط کمی تغییر کرده و خرید گوچی، دیگر غیرممکن به نظر نمی‌رسد. تراکتوری‌ها در خط حمله به خریدهای تازه‌ای نیاز دارند و به دنبال جذب این ستاره هستند. هرچند که بازگشت احتمالی استوکس می‌تواند نیاز به جذب رضا را در تیم تبریزی کمرنگ کند. پرسپولیسی‌ها نیز برای خط حمله در جست‌وجوی یک تمام‌کننده به سر می‌برند و هواداران باشگاه ترجیح می‌دهند قوچان‌نژاد را به جای مهدی طارمی در تیم‌شان داشته باشند. شاید طارمی در شرایط فعلی از آمادگی بیشتری برخوردار باشد اما رابطه این بازیکن و پرسپولیسی‌ها، هنوز هم به شرایط مطلوب گذشته برنگشته و شاید این زخم، هرگز ترمیم نشود. در کارنامه فوتبال گوچی، انبوهی از قراردادهای کوتاه‌مدت دیده می‌شود. او مثل مارکوپولو به کشورهای زیادی سفر کرده و تجربه‌های بسیار زیادی به دست آورده است. این مهاجم، محصول باشگاه هیرنفین به شمار می‌رود اما در هلند برای سه تیم دیگر نیز به میدان رفته است. بهترین دوران فوتبالی این مهاجم، در سن‌ترویدن بلژیک رقم خورد و او سپس پیشنهاد باشگاه بزرگ استانداردلیژ را به دست آورد. گوچی تنها 9 بازی با پیراهن استانداردلیژ انجام داد و سپس به صورت قرضی به چارلتون انگلستان رفت. بازی در چمپیونشیپ، تجربه دشواری برای مهاجم ایرانی به نظر می‌رسید. او درست قبل از جام جهانی 2014 برای تیم انگلیسی توپ می‌زد. به ثمر رساندن تنها چهار گل در 25 مسابقه، آمار درخشانی برای رضا نبود و او مدتی بعد ماجراجویی‌اش را به آسیا کشاند تا برای الکویت کویت و الوکره قطر نیز توپ بزند. بازگشت به هلند برای بازی در هیرنفین، دوباره این فوتبالیست را احیا کرد. او با زدن 22 گل در 36 بازی فصل، یکی از مدعیان آقای گلی لیگ هلند نیز بود. با این وجود گوچی به تدریج سمت نیمکت رانده شد و در نهایت تصمیم به ترک لیگ هلند کرد. آپوئل قبرس، نتوانست قوچان‌نژاد را به روزهای خوب گذشته‌اش برگرداند. او در نیم‌فصل اول فقط هشت بار در ترکیب آپوئل قرار گرفته و تنها دو گل به ثمر رسانده است. بعد از بازی در 6 کشور مختلف، شاید حالا زمان انتقال این ستاره به فوتبال ایران از راه رسیده باشد. این تنها جای خالی بزرگ در پرونده طولانی فوتبال گوچی محسوب می‌شود.

وداع با تیم ملی نمی‌تواند به معنای قطع پیوند کوچی با فوتبال ایران باشد. هنوز هیچ‌کس فراموش نکرده که این مهاجم چطور در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 در نقش یک ناجی بزرگ ظاهر شد

در جام جهانی 2018، رضا قوچان‌نژاد حتی یک دقیقه برای تیم ملی بازی نکرد. او در نگاه کی‌روش، پشت سر سردار آزمون قرار گرفته بود و در نهایت با دلخوری از تیم ملی خداحافظی کرد. وداع با تیم ملی اما نمی‌تواند به معنای قطع پیوند این ستاره با فوتبال ایران باشد. هنوز هیچ‌کس فراموش نکرده که این مهاجم چطور در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 در نقش یک ناجی بزرگ ظاهر شد. گل حساس او به قطر در دوحه، امیدهای کارلوس کی‌روش را زنده نگه داشت، او در بازی ماقبل‌پایانی دور مقدماتی دروازه لبنان را نیز باز کرد و سرانجام با استفاده از اشتباه مدافع کره، در ردیف غفور جهانی، خداداد عزیزی و محمد نصرتی، به عنوان زننده یکی از گل‌های تاریخی صعود ایران به جام جهانی معرفی شد. تنها گل‌زن ایرانی جام جهانی 2014 برزیل، در جام ملت‌های استرالیا نیز خوش درخشید و با باز کردن دروازه امارات در آخرین ثانیه‌ها، صدرنشینی را به تیم کی‌روش هدیه داد. حالا دیگر همه در فوتبال ایران به گل‌های حساس گوچی خو گرفته بودند. این بازیکن در آخرین ثانیه‌های دیدار با عراق در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها نیز، گل سوم تیم ملی را وارد دروازه حریف کرد و با گل حساس به قطر در اولین بازی از مقدماتی جام جهانی 2018، نشان داد که هر وقت تیم ملی به او نیاز دارد، خودش را می‌رساند و هیچ فرصتی برای کمک کردن به تیم از دست نمی‌دهد. همین ویژگی، از او یک بازیکن محبوب ساخته و حالا تیمی در لیگ برتر نیست که دوست نداشته باشد رضا را در ترکیب اصلی روبه‌روی رقبا به زمین بفرستد.

پایان کار گوچی در تیم ملی، چندان شیرین نبود اما او هنوز می‌تواند حوالی فوتبال ایران آفتابی شود. در این شرایط سنی، باشگاه‌های اروپایی دیگر رغبت چندانی به امضای قرارداد با این بازیکن نشان نخواهند داد. پنج سال قبل، خیلی‌ها باور داشتند رضا «دیر» به تیم ملی معرفی شده اما او در همان دوران کوتاه تاثیرش را به بهترین شکل عیان کرد. حالا نیز برای پیوستن به یک تیم ایرانی دیر نشده است. او می‌تواند فوتبالش را در این فضا به پایان برساند و تا آخرین روز، از تشویق هوادارانی برخوردار شود که برخلاف اروپایی‌ها برای تلفظ نامش هیچ مشکلی ندارند!