از منامه بهشت بسازید!

تیم ملی در حالی برای سومین بازی‌اش در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در زمین بحرین آماده می‌شود که هرگز در منامه، موفق به شکست دادن این تیم نشده است. در مقابل بحرینی‌ها نیز در ۹ سال گذشته، هرگز نتوانسته‌اند ایران را از پیش رو بردارند. تیم ویلموتس در دو بازی گذشته همه امتیازهای ممکن را به دست آورده و بحرین نیز از دو مسابقه با کامبوج و عراق، چهار امتیاز به دست آورده است. از این گروه تنها یک تیم به صورت مستقیم به مرحله بعدی صعود می‌کند و رقابت این دو تیم در کنار عراق، حساسیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

آریا طاری

پیروزی پرگل و یک‌طرفه تیم ملی مقابل کامبوج، با وجود همه جذابیت‌هایش دیگر باید «فراموش» شود. دستاوردهای آن مسابقه، تنها به همان مسابقه مربوط می‌شود و حالا ستاره‌های تیم ملی باید با کم‌ترین غرور و بیشترین سطح از آمادگی، خودشان را به جدال با تیم ملی بحرین برسانند. بدون تردید بحرین، انگیزه‌های بسیار زیادی برای این مسابقه خواهد داشت. چراکه در سال‌های گذشته موفق به شکست دادن تیم ملی نشده است. آنها همیشه در ورزشگاه خانگی‌شان، جو سنگینی برای ایران ساخته‌اند و هیچ‌وقت در منامه، همه سه امتیاز یک مسابقه را به تیم ملی واگذار نکرده‌اند. به نظر می‌رسد ترکیب ایران در این مسابقه، شباهت زیادی به ترکیب اصلی دیدار با کامبوج داشته باشد. علیرضا بیرانوند باز هم مرد اول دروازه ایران خواهد بود. رامین رضاییان، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدحسین کنعانی‌زادگان و میلاد محمدی نیز چهار دفاع اصلی تیم ملی در این مسابقه خواهند بود. مرکز زمین به احتمال زیاد به امید ابراهیمی، احمد نوراللهی و احسان حاج‌صفی سپرده می‌شود و در خط حمله، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی به طرف دروازه حریف حمله می‌کنند. اشکان دژاگه و محمد محبی نیز شانس زیادی برای به میدان رفتن در این مسابقه خواهند داشت. سردار آزمون و رامین رضاییان در روزهای گذشته با مصدومیت‌هایی مواجه شده بودند اما حالا آمادگی کامل را برای حضور در مسابقه دشوار با بحرین به دست آورده‌اند. اگر ایران این بازی را با پیروزی به پایان برساند، در پایان سومین مسابقه 9 امتیازی خواهد شد و گام بلندی به طرف صعود مستقیم از این مرحله برمی‌دارد. اگر بحرین برنده این بازی باشد نیز، در جدول گروه بالاتر از تیم ملی دیده خواهد شد.

تیم ملی بحرین، در یکی از دوره‌های ناامیدکننده از تاریخش قرار گرفته است. آنها در بین 100 تیم برتر رنکینگ فیفا، جایی ندارند. آن هم در حالی که سال 2004 حتی در جمع 45 تیم برتر این رنکینگ قرار گرفته بودند. آنها تا امروز هرگز تجربه بازی در جام جهانی را به دست نیاورده‌اند. بحرین سال 2006 در یک قدمی صعود به این تورنمنت قرار گرفت و حتی در اولین مسابقه پلی‌آف، ازبکستان را نیز شکست داد اما سرانجام با شکست به ترینیداد و توباگو در دومین مرحله پلی‌آف، نتوانست جواز حضور در این جام را به دست بیاورد. آنها اولین حضورشان در جام ملت‌های آسیا را سال 1988 تجربه کردند. بحرین تنها یک بار در بین چهار تیم برتر جام ملت‌ها قرار گرفته است. آنها سال 2004 تا نیمه‌نهایی این تورنمنت پیش رفتند و سرانجام در دیدار رده‌بندی، نتیجه را به ایران واگذار کردند. در فهرست تیم ملی بحرین برای رویارویی با ایران، سه لژیونر دیده می‌شوند. سید سعید در عضویت باشگاه النصر کویت قرار دارد. محمد حردان در لیگ دانمارک توپ می‌زند و عبدا... یوسف هلال، برای اسلاویاپراگ به میدان می‌رود. دروازه‌بان اصلی بحرین سیدجعفر با 115 بازی ملی، پرتجربه‌ترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود. سه بازیکن این تیم نیز بدون تجربه بازی ملی، به اردو رسیده‌اند. کلیدی‌ترین ستاره این روزهای فوتبال بحرین، اسماعیل عبداللطیف 32 ساله است. ستاره باشگاه المحرق تا امروز 111 بار برای کشورش به میدان رفته و 42 گل نیز به ثمر رسانده است. او اصلی‌ترین امید بحرین برای عبور از این گروه دشوار به شمار می‌رود.

در فهرست تیم ملی بحرین برای رویارویی با ایران، سه لژیونر دیده می‌شوند. سید سعید در عضویت باشگاه النصر کویت قرار دارد. محمد حردان در لیگ دانمارک توپ می‌زند و عبدا... یوسف هلال، برای اسلاویاپراگ به میدان می‌رود. دروازه‌بان اصلی بحرین سیدجعفر با 115 بازی ملی، پرتجربه‌ترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود

از زمان روی کار آمدن مارک ویلموتس، تیم ملی دیدارهای «رسمی» دشواری نداشته و حالا با یک محک سخت روبه‌رو خواهد شد. ویلموتس تا امروز در همه مصاحبه‌ها روی فوتبال «هجومی» تاکید زیادی داشته اما حالا شاید در استادیوم خانگی بحرین با یک جو سنگین، تیم او شیوه‌ تدافعی‌تر و احتیاط‌آمیزتری را نسبت به گذشته درنظر بگیرد. برای ذوق‌زده ‌شدن درباره عملکرد سرمربی بلژیکی تیم ملی، هنوز باید منتظر ماند و برای رسیدن دیدارهای بزرگ‌تر صبر کرد. البته که نمایش ایران در دو مسابقه اخیر، دلچسب و امیدوارکننده بوده اما پیروزی برابر تیم‌هایی مثل کامبوج و هنگ‌کنگ، نمی‌تواند تیم ملی را به جام جهانی 2022 قطر برساند. برای یک صعود بی‌دردسر از این مرحله، ایران باید دیدارهای این گروه را به عنوان تیم صدرنشین به پایان برساند. رسیدن به سه امتیاز در زمین بحرین، می‌تواند بی‌نهایت روحیه‌بخش باشد اما شاید بی‌شکست ماندن در این نبرد نیز، نتیجه قابل قبولی به نظر می‌رسد. در منامه هیچ چیز «ساده» به دست نخواهد آمد اما تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی، باید راه باز کردن گره‌های کور را نیز بلد باشد.