جام جهانی با نبرد انتقامی

چهاردهمین دوره رقابت‌های جام جهانی 2019 والیبال، از امروز به میزبانی ژاپن آغاز شد و روز ۲۳ مهر با معرفی تیم قهرمان به پایان خواهد رسید. مسابقاتی که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و ژاپن که از سال 1991 میزبانی دائم رقابت‌ها را گرفت، این بار هم شاهد رقابت‌ والیبال دنیاست. تیم ملی ایران در این دوره از رقابت‌ها چهارمین حضورش را تجربه می‌کند. بلندقامتان ایران در نخستین حضورشان در جام جهانی در سال 1991 عنوان یازدهم را به دست آوردند. آنها در دومین حضور که به سال 2011 مربوط می‌شود نهم شدند و در سال 2015 عنوان هشتمی را به دست آوردند. عنوان هشتمی ایران در جام جهانی با هدایت اسلوبودان کواچ به دست آمد. مربی که به تازگی کاپ قهرمانی اروپا را با تیم ملی کشورش (صربستان) بالای سر برد. حالا اما شاگردان کولاکوویچ در غیاب سیدمحمد موسوی که به خاطر استراحت در ایران ماند، دنبال رقم زدن نتیجه‌‌ای بهتر از هشتمی هستند. با توجه به اینکه بیشتر تیم‌ها با توجه به حضور در سال المپیک از جوان‌های خود استفاده می‌کنند، رسیدن به این هدف دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. هرچند طبق اعلام کولاکوویچ قرار است جوان‌های ایران نیز بیشتر از بازیکنان اصلی در ژاپن میدان ببینند. نخستین بازی ایران امروز از ساعت 8:30 برابر روسیه‌ای برگزار شد که در انتخابی المپیک سهمیه را به ایران نداد. این دیدار می‌تواند یک نبرد انتقامی برای والیبالیست‌های کشورمان باشد. دومین بازی تیم ملی کشورمان نیز 5:30 چهارشنبه برابر مصر برگزار می‌شود. سعید معروف، جواد کریمی، امیر غفور، پوریا یلی، پوریا فیاضی، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، علی شفیعی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن 13 بازیکن حاضر در جام جهانی هستند.

    

تفنگ و تپانچه دوست نداشتنی!

مسابقات اهداف پروازی قهرمانی آسیا در حالی برگزار شد که کاروان تراپ و اسکیت ایران در این مسابقات بدون کسب مدال به کار خود پایان داد. مرضیه پرورش‌نیا بهترین عنوان را در بین ورزشکاران ایرانی داشت که توانست در رده پنجم قرار بگیرد اما در دیگر ماده‌ها ایران فینالیستی نداشت. اهداف پروازی ایران برخلاف تفنگ و تپانچه هیچ جایگاهی در آسیا و جهان نداشته و به جز تک‌مدال‌هایی که برخی از تیراندازان در مسابقات قهرمانی آسیا در سال‌های مختلف داشته‌اند، نتایج قابل توجهی در این رشته به دست نیامده است. با این وجود بعد از روی کار آمدن علی دادگر به عنوان رییس فدراسیون توجهات زیادی به این رشته شده و مرتب به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شوند به طوری که صدای مربیان و ورزشکاران تفنگ و تپانچه هم در‌آمده است. از سوی دیگر در حالی که تیراندازی تا به حال دو سهمیه المپیک در تفنگ و تپانچه کسب کرده، انگار این دو رشته فرزندان سر راهی هستند. در حالی که مسابقات قاره‌ای قطر آخرین فرصت برای تفنگ سه‌وضعیت و تپانچه برای کسب سهمیه المپیک است، با وجود مشکل نبودن فشنگ و مهمات، شورای برون‌مرزی با اعزام تیم تفنگ و تپانچه به هانوفر برای برگزاری اردوی برون‌مرزی مخالفت کرده است!

    

لیگ کشتی، اواسط مهر

زمان آغاز رقابت‌های لیگ‌ برتر کشتی آزاد و فرنگی در سال جاری اعلام شد، به این ترتیب که لیگ کشتی آزاد 22 مهر تا پنج آذر و لیگ کشتی فرنگی 23 مهر تا 28 آبان برگزار می‌شوند. همچنین در این جلسه مقرر شد با توجه به تداخل مسابقات ارتش‌های جهان و امیدهای جهان با برگزاری مسابقات لیگ، هر تیمی که سه کشتی‌گیر را به صورت همزمان به خاطر حضور در این دو رویداد در اختیار نداشته باشد، در صورت ارائه درخواست مسابقه‌اش به تعویق بیفتد. با توجه به محدودیت زمانی موجود در سال المپیک و ضرورت حضور در جام باشگاه‌های جهان، قرار شد در یکی از هفته‌ها، تیم‌ها دو مسابقه برگزار کنند تا لیگ در زمان مقرر به پایان برسد.