برنامه والیبال در سرزمین تزارها

رقابت‌های گروه E والیبال انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن به میزبانی شهر سن‌پترزبورگ روسیه از ۱۸ تا ۲۰ مرداد برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران در این مسابقات به مصاف تیم‌های روسیه، کوبا و مکزیک خواهد رفت. نخستین مصاف ایران جمعه 18 مرداد از ساعت 17:30 با کوبا خواهد بود و دیدار دوم شاگردان ایگور کولاکوویچ از ساعت 17:30 شنبه 19 مرداد برابر مکزیک برگزار می‌شود. روسیه هم آخرین حریف تیم ملی کشورمان در روز 20 مرداد از ساعت 20:30 است. بر اساس اعلام سایت فدراسیون جهانی والیبال تیمی که بیشترین برد و امتیاز را در این مسابقات کسب کند، مستقیما راهی المپیک 2020 توکیو خواهد شد؛ سایر تیم‌ها هم این شانس را دارند تا در رقابت‌های انتخابی قاره‌ای حاضر شوند. مسابقات انتخابی المپیک در آسیا اواخر سال به میزبانی چین برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد تیم ایران شانس خوبی برای کسب سهمیه المپیک از سرزمین تزارها دارد تا بتواند بقیه سال را با خیال راحت صرف آماده‌سازی جهت شرکت در المپیک کند.

    

کاروان 100 نفره در توکیو

نصرا... سجادی سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو پیش‌بینی صورت گرفته تعداد سهمیه‌های ایران را اعلام کرد. بر اساس اعلام سجادی کاروان ایران با ۱۰۰ ورزشکار در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ حضور خواهد داشت. مسابقات کسب سهمیه تا خرداد سال ۹۹ ادامه خواهد داشت. در کشتی آزاد و فرنگی ۱۲ سهمیه، کاراته سه سهمیه مرد و سه سهمیه زن، شمشیربازی چهار سهمیه، تیراندازی با کمان چهار سهمیه، تیراندازی چهار تا هشت سهمیه، دوومیدانی پنج سهمیه، وزنه‌برداری دو سهمیه پیش‌بینی شده است. تا الان درباره تکواندو پیش‌بینی صورت نگرفته است. نخستین مرحله ثبت‌نام کاروان ایران در ۲۷ رشته ورزشی انجام شده که البته تخمینی است و تا سه مرحله ادامه دارد. کاروان ورزشی ایران تا الان یک سهمیه توسط نجمه خدمتی در تیراندازی و یک سهمیه توسط احسان حدادی در دوومیدانی کسب کرده است.

    

قول‌ شرف فراموش شده

مجید کیهانی که به واسطه یک عضو هیات مدیره استقلال و بدون مذاکره مستقیم با مدیرعامل باشگاه، این تیم را در لیگ دوومیدانی شرکت داده بود، حالا  با گذشت حدود یک سال اقدامی برای پرداخت حقوق ورزشکارانش نمی‌کند. ورزشکاران حاضر در مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور در باشگاه انقلاب این موضوع را با رسانه‌ها در میان گذاشتند و عنوان می‌کردند فدراسیون قول داده بود قرارداد بچه‌ها را پرداخت کند، اما اقدامی نمی‌کند و حتی گفته است به من ارتباطی ندارد! اورنگ مستقیم، سرپرست این تیم در مسابقات گفته بود کیهانی قول شرف داده است که اگر استقلال قراردادها را نداد، خودش پرداخت کند!

    

بازنشسته‌ها برمی‌گردند؟

در صورتی که اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی به تصویب دولت و اداره قوانین مجلس برسد، شغل بودن از پست‌های ریاست، نایب‌رییسی و خزانه‌داری فدراسیون‌ها برداشته می‌شود. اتفاقی که در نهایت بازنشستگان و دوشغله‌ها را از منع قانونی حضور در ریاست فدراسیون‌های ورزشی مصون نگاه می‌دارد. این موضوع پیش از این در ورزش به شدت جنجالی و مشکل‌ساز شد و بسیاری از روسای بازشسته به دلیل الزام به این قانون از ریاست فدراسیون‌ها کنار رفتند. مشحون از بسکتبال، ناطق‌نوری از بوکس، صبور از سه‌گانه، رحیمی از هندبال، میرسلیم از نجات غریق و... از جمله روسای بازنشسته‌ای بودند که فدراسیون‌های ورزشی را بالاجبار ترک کردند و حالا با توجه به تغییر اساسنامه احتمالا باید منتظر بازگشت مجدد و حضور گسترده بازنشسته‌ها و دوشغله‌ها در ورزش باشیم. با این حساب به نظر می‌رسد اجرایی شدن اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی این امکان را به داورزنی و سایر بازنشسته‌ها خواهد داد تا بتوانند برای ریاست فدراسیون‌ها اقدام کنند. این همان اتفاقی است که داورزنی مدت‌ها منتظرش بود و شایعه شده بود که به خاطر همین گره در کار رییس سابق فدراسیون، انتخابات والیبال با تاخیر بسیار زیاد مواجه شده است!