فدراسیون جودو تعلیق شد

پس از اتفاقاتی که بعد از مسابقات قهرمانی جودو افتاد و سعید ملایی از ژاپن به آلمان رفت و اعلام کرد که تصمیم دارد زیر پرچم IOC در المپیک 2020 توکیو شرکت کند، روز گذشته فدراسیون جهانی جودو رسما فدراسیون جودوی ایران را تعلیق کرد. سایت فدراسیون جهانی جودو خبر رسمی تعلیق فدراسیون ایران از تمامی فعالیت‌ها را منتشر کرده است. در این خبر آمده:«جودوی ایران از همه مسابقات، همچنین فعالیت‌های اداری و اجتماعی که زیر نظر این ارگان جهانی یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های وابسته به آن برگزار می‌شود محروم است.»

فدراسیون جهانی جودو  که تاکید کرده این تصمیم به خاطر اتفاقات 28 آگوست در جریان مسابقات جهانی در توکیو گرفته شده است، موضوع مربوط به ملایی را از دید خودش اینطور تشریح کرده است:«فدراسیون جهانی جودو مطلع شده است که در تاریخ 28 آگوست 2019 و در جریان جام جهانی جودو در توکیو سعید ملایی جودوکار وزن منفی 81 کیلوی ایران از سوی مقامات اجرایی ایران و نیز فدراسیون جودی ایران مجبور شده تا برای رویارو نشدن با جودوکار اسرائیلی ساگی موکی از مسابقات کنار بکشد.»

هرچند فدراسیون جهانی جودو توسط ویزر از مدت‌ها قبل تصمیم داشت فدراسیون ایران را تعلیق کند. این اتفاق حتی قرار بود همین چند ماه قبل رخ بدهد که رضا صالحی‌امیری رییس کمیته ملی المپیک به ماجرا ورود کرد و با رایزنی که با فدراسیون جهانی داشت باعث شد که این مساله چند ماهی به تعویق بیفتد. سایت فدراسیون جهانی همچنین در ادامه بیانیه خود با استناد به همان ملاقات و نامه‌ای که از سوی مقامات ایرانی دریافت کرده، نوشته است:«این در حالی است که در تاریخ 8 می 2018 نامه‌ای با امضای رضا صالحی‌امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران و آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودو دریافت کرده‌ایم که در این نامه مسئولان ایرانی تاکید کرده‌اند که «به تمام قوانین کمیته بین‌المللی المپیک کاملا پایبند هستند» و در رویکرد این فدراسیون «هیچ‌گونه تبعیضی» وجود ندارد که اتفاق رخ داده در تضاد با تعهد فدراسیون جودی ایران است.»

در ادامه این بیانیه، فدراسیون جهانی جودو مدعی شد:«ایران علاوه بر این، نقض آشکار و جدی اساسنامه فدراسیون جهانی جودو را انجام داده و اهداف و اساس فعالیت فدراسیون جهانی را رعایت نکرده است. بدون هیچ پیش‌داوری و یا اتهام احتمالی، این رفتارها موارد زیر را نقض کرده است:

-‌ اساسنامه فدراسیون جهانی جودو

- احترام به اصول جهانی و هرگونه بی‌طرفی سیاسی

- ماده 1.2.4: قائل نشدن هرگونه تبعیض به هر دلیلی در رابطه با نژاد، رنگ پوست، جنسیت، تمایل‌های جنسی، زبان، مذهب، گرایشات سیاسی یا عقیدتی، ثروت و ...

- قوانین سازمانی و ورزشی فدراسیون جهانی جودو

- ماده1.2.2: تبانی و باخت عمدی (نتیجه غیرواقعی)

- اصول اخلاقی فدراسیون جهانی جودو

- منشور المپیک

در پایان این بیانیه نیز آمده است:«کمیته اجرایی فدراسیون جهانی جودو IJF به این نتیجه رسید که چنین رفتاری غیرقابل تحمل است و به تبع آن تصمیم گرفته است که مطابق ماده 28 اساسنامه IJF، مقررات انضباطی را علیه فدراسیون جودوی ایران اجرایی کند و پرونده به کمیسیون انضباطی IJF ارائه شود.»

هرچند بر اساس اعلام فدراسیون جهانی، جودوی ایران از روز گذشته تعلیق شده و این موضوع قابلیت اجرا پیدا کرده است اما این حکم هنوز به تایید نهایی نرسیده و کمیته انضباطی فدراسیون جهانی در این باره و مدت زمان محرومیت، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. بر اساس اعلام فدراسیون جهانی جودو، ایران ۲۱ روز فرصت دارد نسبت به تعلیق خود به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) اعتراض کند.

فدراسیون جودو که با رفتن ملایی دست به کار شد و ستاره‌هایش از جمله جواد محجوب که سراغ MMA رفته بود و محمد محمدی‌بریمانلو که خداحاظفی کرده بود را برگرداند، حالا با این تعلیق مواجه شده است.