برد اول بسکتبال

تیم ملی بسکتبال سرانجام به نخستین برد خود در جام جهانی 2019 چین دست یافت. آسمانخراش‌ها که با دو شکست برابر پورتوریکو و تونس در مرحله گروهی رقابت‌ها از صعود به دور دوم بازماندند، در گروه بازنده‌ها در نخستین بازی به مصاف رقیب آفریقایی خود رفتند و توانستند آنگولا را با نتیجه 71 بر 62 شکست دهند. ایران که در مرحله گروهی برابر اسپانیا هم بازی را واگذار کرده بود، برای اعاده حیثیت و زنده نگاه داشتن کورسوی امیدهایش برای المپیک به مصاف آنگولا رفت. نیمه نخست دیدار تیم‌های ملی بسکتبال ایران و آنگولا با شکست ۲۸ به ۲۹ تیم ملی بسکتبال ایران به پایان رسید، اما بسکتبالیست‌های ایران در نیمه دوم بازی را به نفع خود برگرداندند تا پیروز میدان باشند. در این بازی صمد نیکخواه‌بهرامی ستاره ایران بود که با 21 امتیاز، 3 ریباند و 2 پاس گل موثرترین بازیکن زمین لقب گرفت. به جز آنگولا، تیم تونس که در پایان مرحله مقدماتی جایگاه سوم گروه C را به خود اختصاص داد و فیلیپین تیم چهارم گروه D دیگر حریفان تیم ملی بسکتبال ایران در گروه N هستند. البته نتیجه دیدار مقدماتی با تونس که با شکست ملی‌پوشان کشورمان همراه بود، برای تیم ملی ایران در گروه بازنده‌ها محاسبه خواهد شد. تیم ملی بسکتبال ایران روز یکشنبه دومین و آخرین دیدار خود در گروه N را مقابل فیلیپین برگزار می کند. این دیدار از ساعت ۱۶:۳۰ (به وقت ایران) و در پکن آغاز می‌شود. با بردی که تیم ملی بسکتبال در دیدار برابر آنگولا به دست آورد، امیدواری این تیم برای کسب عنوان بهترین تیم آسیایی در جام جهانی و دستیابی به سهمیه المپیک بیشتر شد به خصوص که با یک برد در موقعیت مشابه چین قرار گرفت. چینی‌ها که مرحله مقدماتی را با یک برد و دو باخت تمام کردند دیروز در گروه M بازنده‌ها به مصاف کره جنوبی رفتند.

    

مسیر المپیکی کشتی

اتحادیه جهانی کشتی مسیر کشتی‌گیران دنیا را برای کسب سهمیه حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو رامشخص کرد. رقابت‌های جهانی کشتی و گزینشی المپیک که به زودی در قزاقستان برگزار می‌شود، اولین گام کسب سهمیه المپیک است که طی آن پنج کشتی‌گیر برتر هر وزن (6 نفر اول) و مجموعا 108 کشتی‌گیر (آزاد، فرنگی و زنان) در مجموع 6 وزن المپیکی، سهمیه حضور در المپیک را به دست می‌آورند. همچنین اتحادیه جهانی کشتی پنج مسابقه گزینشی دیگر را که چهار مرحله از آن قاره‌ای و یک مرحله جهانی خواهد بود، در نظر گرفته است. رقابت‌های گزینشی قاره آسیا روزهای 8 تا 10 فروردین سال 99 به میزبانی شهر «شی آن» چین و رقابت‌های گزینشی جهانی روزهای 11 تا 14 اردیبهشت سال 99 در شهر صوفیه پایتخت کشور بلغارستان برگزار می‌شود. مسابقات گزینشی قاره آفریقا در مراکش، قاره اروپا در مجارستان و پان‌آمریکن نیز در کانادا برگزار خواهد شد. با توجه به اعلام اتحادیه جهانی در هر وزن 16 کشتی‌گیر مجوز حضور در بازی‌های المپیک را دارند که این نفرات از بین کشتی‌گیران برتر رقابت‌های جهانی 2019 قزاقستان و پنج مسابقه گزینشی فوق انتخاب خواهند شد؛ مسابقات گزینشی جهانی نسبت به المپیک ریو یک مرحله کمتر شده است.

    

سهراب به ایران می‌آید

سهراب مرادی که برای جراحی و درمان کتفش به آلمان سفر کرده بود، به کشور بازخواهد گشت. دکتر داوود باقری رییس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری گفت:«سهراب باید فیزیوتراپی‌اش را ادامه دهد. در خصوص آغاز تمرینات وزنه‌برداری نیز باید با دکتر امینی صحبت کنیم که دوره درمانی را زیر نظر داشتند.» سهراب که به خاطر مصدومیت مسابقات جهانی پاتایا را از دست داد، با پیگیری روند درمانش باید برای مسابقات سوئیس آماده شود تا شانس المپیکی شدن را از دست ندهد. با غیبت سهراب در جهانی، کیانوش شانس اصلی مدال‌آوری 96 کیلوگرم است.