ستاره شطرنج دنبال تغییر تابعیت؟

علیرضا فیروزجا، سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران اخیرا عملکرد بسیار خوبی در تورنمنت‌های مختلف داشته و به شدت مورد توجه اهالی این رشته قرار گرفته است. این روزها خبرهایی از توافق علیرضا فیروزجا، نخستین و تنها سوپراستاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران با یک تیم فرانسوی برای فصل آینده به گوش می‌رسد. در همین راستا حرف و حدیث‌های دیگری هم شنیده می‌شود که خبر از تغییر احتمالی تابعیت این قهرمان ایرانی دارد. این موضوع در شطرنج تقریبا به امری تکراری تبدیل شده و پیش از این هم افرادی همچون الشن مرادی و امیر باقری هم با پرچم کشورهای آمریکا و فرانسه در مسابقات حضور پیدا کرده بودند. مهرداد پهلوان‌زاده، رییس فدراسیون شطرنج درباره بحث تغییر تابعیت ستاره شطرنج ایران گفت:«بحث تغییر پرچم مطرح نیست، بلکه فیروزجا احتمالا به دنبال دریافت اقامت است. این کار همچون اقدامی است که فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران رشته‌های دیگر انجام می‌‌دهند و پس از لژیونر شدن اقامت کشور مقصد را دریافت می‌کنند.» از سوی دیگر پدر علیرضا فیروزجا نیز می‌گوید که فرزندش به هیچ وجه قصد تغییر تابعیت ندارد و امکانات زیادی که کشور فرانسه در اختیار این بازیکن قرار داده باعث سوءتفاهم شده است. حال با توجه به تکذیب پدر فیروزجا و اشاره پهلوان برای کسب اقامت فرانسه، باید منتظر ماند و دید که آیا ستاره شطرنج ایران به دنبال تغییر تابعیت است یا اینکه تنها به دریافت اقامت بسنده خواهد کرد. فیروزجا نخستین و تنها شطرنج‌باز ایرانی است که حدود یک ماه پیش موفق به کسب عنوان سوپراستاد بزرگی شد. کسب این عنوان نتیجه درخشش چندماه اخیر وی در میادین مختلف بود که وی را بیشتر از همیشه مورد توجه جهان شطرنج قرار داد به خصوص که فیروزجا به عنوان یک شطرنج‌باز ۱۶ ساله صاحب این عنوان بزرگ شد.

    

ترکیب مبهم آزاد برای جهانی

ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان در حالی مشخص شد که رضا یزدانی هم در ترکیب تیم اعزامی قرار دارد. این لیست در حالی اعلام شده که به نظر می‌رسد هنوز کادر فنی برای اعلام ترکیب نهایی به نتیجه نرسیده است و شاگردان غلامرضا محمدی هم‌اکنون اردوی ماقبل پایانی خود را در خانه کشتی پشت سر می‌گذارند. طبق لیست اعلام شده در ۵۷ کیلوگرم رضا اطری، در ۶۱ کیلوگرم بهنام احسان‌پور، در ۶۵ کیلوگرم پیمان بیابانی، در ۷۰ کیلوگرم یونس امامی، در ۷۴ کیلوگرم رضا افضلی، در ۷۹ کیلوگرم بهمن تیموری، در ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی، در ۹۲ کیلوگرم علیرضا کریمی، در ۹۷ کیلوگرم رضا یزدانی و در ۱۲۵ کیلوگرم پرویز هادی حضور دارند. این در حالی است که درباره رضا یزدانی و پرویز هادی ابهاماتی وجود دارد. چراکه پرویز هادی بعد از مصدومیتی که داشت قرار بود روز گذشته در کمیسیون پزشکی درباره‌اش تصمیم‌گیری شود و درباره یزدانی که گفته می‌شد بعد از نرفتنش به تورنمنت گرجستان احتمال خط خوردنش از لیست جهانی وجود دارد، تصمیمی اعلام نشد. غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی که می‌گوید هیچ لیستی به کسی نداده‌اند و هر اسمی عنوان شده گانه‌زنی است!

    

تکواندو قهرمان جام جهانی

تیم دانشگاه آزاد اسلامی عنوان قهرمانی مسابقات جام جهانی 2019 تکواندو را از آن خود کرد. هوگوپوشان کشورمان در اولین گام قزاقستان را با نتیجه 48 بر 33 از پیش رو برداشتند و در دیدار دوم با نتیجه 66 بر 53 نماینده میزبان را شکست دادند تا حریف کره‌جنوبی در مرحله فینال شوند. شاگردان سیدنعمت خلیفه کره را هم از پیش رو برداشتند تا قهرمان این مسابقات نام بگیرند. این رقابت‌ها G8 است و به تیم‌های اول تا سوم به ترتیب 80، 48 و 28/80 امتیاز تعلق می‌گیرد؛ همچنین مسابقات جوایز نقدی دارد که به تیم قهرمان 20هزار دلار، نایب قهرمان 10 هزار دلار و سوم نیز 5 هزاردلار اهدا می‌شود.