بسکتبال از 26 مرداد استارت می‌زند

تیم ملی بسکتبال ایران بعد از انجام هشت دیدار تدارکاتی در کشورهای پرتغال، روسیه و یونان سه‌شنبه وارد تهران شد. بر اساس برنامه‌ریزی، ملی‌پوشان ایران تا شنبه 26 مرداد استراحت می‌کنند و از این روز مرحله بعدی اردوی آماده‌سازی آغاز می‌شود. تیم ملی بسکتبال 29 مرداد برای حضور در آخرین مرحله اردوی تدارکاتی خود پیش از آغاز جام جهانی راهی چین می‌شود و در آخرین تورنمنت تدارکاتی‌اش در مسابقات پیک با حضور تیم‌های مونته‌نگرو، لهستان و نیجریه شرکت می‌کند. در روز اول مسابقات پیک تیم ایران به مصاف مونته‌نگرو می‌رود. برنده این دیدار با برنده دیدار تیم‌های ملی لهستان و نیجریه دیدار خواهد کرد. تیم ملی بسکتبال 6 شهشریور برای حضور در جام جهانی 2019 (انتخابی المپیک) راهی گوانگژو محل برگزاری دیدارهای گروه C این مسابقات (با حضور تیم‌های ایران، اسپانیا، تونس و پورتوریکو) خواهد شد. بسکتبالیست‌های ایران در اولین دیدار خود در جام جهانی 9 شهریور به مصاف تیم ملی پورتوریکو می‌روند.

    

ادامه ادبیات عجیب کنار تشک

چند هفته قبل سرمربی تیم کشتی آزاد نوجوانان در جریان کشتی جنجالی یکی از ملی‌پوشان که در نهایت به دیسکالیفه شدن او و به از دست رفتن قهرمانی جهان منجر شد، بارها با جمله «برو گمشو» سعی کرد او را به وسط تشک هدایت کند. حالا بعد از گذشت چند هفته در مسابقات جهانی جوانان کشتی آزاد بازهم از سوی مربیان تیم ملی الفاظ این‌چینی می‌شنویم. وقتی امیرحسین مقصودی، در مرحله یک‌چهارم نهایی در مصاف با حریف آذربایجانی‌اش تا یک دقیقه مانده به پایان هفت‌بر‌یک عقب بود، ولی با اجرای یک فن پنج امتیازی و گرفتن یک اخطار از حریف برنده شد، با این حال ثانیه‌هایی قبل از اجرای این فن الفاظ عجیبی از دهان مربی تیم ملی خارج شد. احسان لشکری وقتی فکر می‌کند همه چیز از دست رفته، از جمله‌های «مقصودی نیا بیرون که شهیدت می‌کنم!»، «بی‌غیرت!» و‌«انقدر بی‌وجودی...وجود نداری به پاش برسی!» استفاده می‌کند. ادبیات چکشی که در هیچ‌کجا محترمانه نیست چه برسد در سطح تیم ملی آن‌هم خطاب به یک ورزشکار جوان! البته این جمله‌ها بعد از فن مقصودی به «درود به شرفت!» و «غیرت کن!» تغییر پیدا می‌کند که نمی‌تواند آن ادبیات چکشی را توجیه کند.

    

استارت والیبال از تهران

بعد از نرسیدن تیم ملی والیبال به سهمیه المپیک در مرحله اول انتخابی المپیک در روسیه بسیاری المپیکی شدن والیبال را در مسابقات قاره‌ای قطعی می‌دانند. شانسی که البته از مسیر تهران می‌گذرد. قهرمانی آسیا از ۲۲ تا ۳۰ شهریور به میزبانی تهران برگزار خواهد شد. هشت تیم برتر قهرمانی آسیا به مسابقات مرحله نهایی انتخابی‌های المپیک در قاره آسیا صعود می‌کنند و این هشت تیم باید از ۶ دی در چین به مصاف یکدیگر بروند تا در نهایت قهرمان مسابقات، به عنوان نماینده قاره آسیا راهی المپیک شود.  سخت‌ترین رقبای ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک قاره‌ای را می‌توان تیم‌های چین (میزبان)، استرالیا و حتی قطر چندملیتی اعلام کرد. حساسیت این مسابقات از آن جهت بسیار بالا است که طبق اعلام فدراسیون جهانی تنها یک تیم از هر قاره می‌تواند جواز حضور در المپیک را از طریق مسابقات گزینشی قاره‌ای کسب کند. پس تیم ملی ایران برای اینکه بتواند راهی توکیو شود باید میان هشت تیم برتر آسیا مقام نخست را کسب کند.

    

یزدانی مصدوم شد

روز سه‌شنبه در حین تمرینات تیم ملی کشتی آزاد، حسن یزدانی پرامیدترین کشتی‌گیر ایران در مسابقات جهانی 2019 نورسلطان از ناحیه صورت آسیب دید و از ناحیه چانه دچار پارگی شد. چندین بخیه بر چانه یزدانی نقش بست،‌ اما او مشکلی برای ادامه تمریناتش در اردوی جاری نخواهد داشت. مسابقات جهانی 2019 قزاقستان از 23 تا 31 شهریور در شهر نورسلطان برگزار می‌شود و حسن یزدانی یکی از پرامیدترین کشتی‌گیران ایران در جهانی پیش رو است.