انتخابات والیبال، شاید وقتی دیگر

در حالی که قرار بود روز گذشته ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون والیبال آغاز شود، بر اساس ابلاغ وزارت ورزش و جوانان، ثبت‌نام از داوطلبین احراز پست ریاست فدراسیون والیبال به بعد از مسابقات قهرمانی نوجوانان پسر جهان (30 مرداد تا 8 شهریور) موکول شد. این در حالی است که با دست دست کردن وزارت ورزش در برگزاری انتخابات این فدراسیون علامت سوال‌های بسیاری ایجاد شده است. به خصوص بعد از اینکه عنوان شد در اساسنامه جدید که البته هنوز تایید نشده، ریاست شغل نیست! چراکه بسیاری معتقدند داورزنی خودش قصد بازگشت به فدراسیون را دارد ولی بحث بازنشسته بودنش مانع بین او و فدراسیون است و او قصد دارد با تایید اساسنامه راهش را به سمت والیبال هموار کند. همچنین اینکه چرا با وجود گذشت 6 ماه از سرپرستی افشین داوری که تقریبا 50 روزی می‌شود که حضورش به عنوان سرپرست غیرقانونی است، وزارت ورزش دست به کار نمی‌شود، عجیب است. به خصوص که داوری اعلام کرده قصد دارد در مجمع شرکت کند پس طبیعتا وزارت ورزش باید دنبال جایگزین باشد. نکته جالب این است که محمدرضا داورزنی در توجیه این تصمیم گفته:«قرار بود از امروز (دیروز)  ثبت‌نام‌ها شروع شود اما با توجه به اینکه نوجوانان در اردو هستند و خود را برای قهرمانی جهان آماده می‌کنند و تیم ملی بزرگسالان خودش را برای انتخابی المپیک آماده می‌کند، صحبت‌هایی شد مبنی بر اینکه اگر ثبت‌نام ها شروع شود حس بی‌ثباتی در فدراسیون ایجاد می‌کند. یعنی کادر فنی و بزرگسالان ممکن است احساس بی‌ثباتی داشته باشند. والیبال روند خوبی داشته و کار فدراسیون متوقف نشده است. برنامه‌های سرپرست هم انجام می‌شود. به همین دلیل هم گفتیم اشکال ندارد ثبت‌نام از نامزدها یک ماه عقب بیفتد تا هم انتخابی المپیک برگزار شود و هم مسابقات نوجوانان.» شاید یادآوری این موضوع بد نباشد که یک فدراسیون با حضور سرپرست آن هم سرپرستی که سودای ریاست دارد، بیشتر اسیر بی‌ثباتی است. درخواست تمامی خانواده والیبال برای هرچه زودتر مشخص شدن تکلیف فدراسیون هم موید این موضوع است.

    

قهرمانان در تیم بهداد

مسابقات لیگ برتر وزنه‌برداری قرار بود اواسط مرداد برگزار شود اما برگزاری لیگ به تعویق افتاده است. با این حال تیم بیمه رازی که از این پس با نام ایران مال فعالیت می‌کند، ترکیب تیم خود را مشخص کرده است. کیانوش رستمی، سعید علی‌حسینی، ایوب موسوی، مجید عسگری، یعقوب پشتونی، سجاد بهروزی، رضا بیرالوند، محمد نیری، حسین سلطانی، محمد زارعی، مسعود چترایی، علیرضا سلیمانی و محسن بهرام‌زاده نفراتی هستند که در تیم ایران‌مال حضور دارند. سهراب مرادی با وجود اینکه ایران‌مال در نظر داشت با او قرارداد ببندد اما اعلام کرد با این تیم قرارداد نمی‌بندد. بهداد سلیمی با آوردن قهرمانان این رشته حتما به کسب قهرمانی در نخستین تجربه مربیگری‌اش در لیگ برتر فکر می‌کند.

    

عنوان تاریخی اما غیررسمی!

دور سیزدهم سوپرلیگ شطرنج ترکیه در حالی برگزار شد که علیرضا فیروزجا برابر اسدلی از ارمنستان به برترى دست یافت. با این پیروزى، ریتینگ زنده علیرضا فیروزجا به 2700 رسید تا نخستین سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران لقب گیرد. این براى نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران است که ورزشکارى به ریتینگ 2700 دست پیدا مى‌کند. علیرضا فیروزجا با رسیدن به ریتینگ 2700 در سن 16 سال و یک  ماه، پس از وی ئی (و بالاتر از مگنوس کارلسن) جوان‌ترین بازیکن تاریخ جهان شد که به عنوان سوپراستاد بزرگی دست پیدا می‌کند. در جهان شطرنج ورزشکاران معدودى هستند که تا به امروز موفق به عبور از ریتینگ 2700 شده‌اند. این در حالی است که به گفته رییس فدراسیون شطرنج، «سوپراستاد بزرگی» در این رشته عنوانی رسمی و مورد تایید فدراسیون جهانی نیست و به همین دلیل دستیابی علیرضا فیروزجا به این عنوان توسط این فدراسیون ثبت رسمی نمی‌شود.