کارلوس کی‌روش که این روزها با تیم ملی امید و اعضای کادرفنی‌اش بر سر ساختمان پک وارد جنگی تمام‌عیار شده، روز گذشته کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی با بولیوی را به این مرکز منتقل کرد و به نوعی قدرتش را به رخ کشید. مهم‌تر اینکه کی‌روش روز گذشته سردار آزمون را هم با خودش به کنفرانس مطبوعاتی برد؛ بازیکنی که پس از جام‌جهانی به تیم ملی پشت کرد و با اصرار مرد پرتغالی به تیم‌ملی برگشت! البته این تمام حواشی کنفرانس روز گذشته کی‌روش در پک نبود چراکه او درست زیر عکس سیدجلال حسینی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و کلی هم از او تعریف و تمجید کرد. با مروری بر این مقدمه بد نیست نگاهی هم به مهم‌ترین بخش صحبت‌های آقای سرمربی داشته باشیم.

ماجرای پک

برگزاری نشست خبری در این مکان (پک) دلیل داشت. هر کاری که در زندگی حرفه‌ای انجام می‌دهم همیشه دلیل دارد. دلیل برگزاری نشست خبری امروز در پک این بود که دوستان رسانه‌ای اینجا تشریف بیاورند. به این دلیل که شما افرادی هستید که مستقیماً با مردم و هواداران صحبت می‌کنید و در ارتباطید. می‌خواهم شما این را به مردم منتقل کنید تا آنها هم متوجه شوند شما جزیی از خانواده مهم ما محسوب می‌شوید. این مکان برای تعدادی از افراد محدود ساخته و طراحی نشده،‌ اینجا ساخته شده تا در خدمت فوتبال ایران باشد. خواهش کردم شما امروز اینجا باشید تا این احساس به شما دست بدهد که جزو خانواده ما هستید.

پیراهن‌های ملی

موقعیت و فرصت بازیکنان تیم ملی به نوعی نیست که به‌طور مثال صاحب خانه باشند. در تیم ملی اینگونه نیست، این کاملاً یک نگرش اشتباه است. پیراهن‌های تیم‌های ملی تنها چیزی است که تا ابد باقی می‌ماند. در برهه‌های مختلف زمانی برخی از بازیکنان این شانس را خواهند داشت تا این پیراهن را بر تن کنند. دقیقاً در همین جایی که هستیم، این فرصت را داشتم تا با بازیکنان صحبت کنم. وظیفه اصلی سرمربی تصمیم‌گیری است. اگر دست من بود به جای 23بازیکن 46بازیکن را انتخاب می‌کردم. من یا هر مربی دیگری مجبور است 23 بازیکن انتخاب کند. در این صورت مطمئناً یک بازیکن در لیست خواهد بود و یکی خیر، اما این به هیچ عنوان به معنی بی‌احترامی نیست.

سیدجلال و آزمون

شما در مورد بازیکنی صحبت می‌کنید که عکسش بالای سر من (سیدجلال حسینی) است. او تاریخ‌سازی کرد و با بنده هفت سال و نیم در تیم ملی حضور داشت. اما در یک تصمیم سخت، من اعتقاد داشتم برخی از بازیکنان دیگر باید گزینه‌های اول من باشند. اما هیچ‌کس نگفته و تصمیم نگرفته که یک بازیکن را کنار بگذارد یا به او بی‌احترامی کند. در هر لحظه اگر نیاز باشد درهای تیم ملی به روی بازیکنی مانند سیدجلال باز است، به‌خصوص با جایگاهی که او دارد. ما باید به آینده فکر و به جلو حرکت کنیم. اگر رو به جلو حرکت نمی‌کردیم احتمالا الان سردار آزمون اینجا نبود و علی دایی اکنون اینجا نشسته بود. بازیکنان می‌آیند و می‌روند. همان‌طور که سیدجلال گفت باید به این تصمیمات احترام گذاشته شود.

باید تیم جام‌جهانی را حفظ کنیم

مطمئنا هوشمندانه و منطقی نبود که بخواهیم پایه‌های اصلی تیم ملی در جام جهانی و عملکردشان را نادیده بگیریم. باید از آنها استفاده کرد تا در جام ملت‌ها نیز عملکرد بهتری داشته باشند. وقتی تیمی داریم که در جام‌جهانی مقابل اسپانیا و تیم خوب پرتغال کار هجومی انجام می‌دهد و بازیکنانی داریم که کار هجومی خوبی داشته‌اند، مطمئنا در جام ملت‌ها نیز از آنها استفاده خواهیم کرد. دقیقا به همین منظور، بازی تدارکاتی برابر ازبکستان برگزار کردیم و امروز با بولیوی و سپس دیدارهای دیگری خواهیم داشت تا بازیکنان را به آمادگی و شرایط خوبی برسانیم. بیش از 40سال از آخرین قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌ها می‌گذرد. سؤال این است که چرا در 40سال گذشته نتوانسته‌ایم به موفقیت برسیم. باید خاضعانه بازیکنان را بپذیریم و نقاطی که ما در آنها ضعف داریم را شناسایی کنیم.