سینا سبزیان

ولادیسلاو سورکف، مشاور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یادداشتی که این هفته برای رسانه‌ روسی تهیه کرده بود، نوشت:‌ آمریکایی‌هایی که در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری خود نگران بودند باید دست از تمرکز بر چنین موضوع بی‌اهمیتی بردارند و بفهمند ایده اینکه آن‌ها در مورد نحوه دولت گردانی خود حق انتخاب دارند درواقع یک توهم محض است.

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک با انتشار این یادداشت از زبان سورکف نوشت: توهم انتخاب، مهم‌ترین توهم است، به‌ویژه اصلی‌ترین حقه دموکراسی غربی... رد این توهم به نفع این حقیقت که همه‌چیز از پیش تعیین شده است، به جامعه اجازه می‌دهد تا بر دیدگاه ما درباره توسعه دموکراتیک آگاه شود. سیاست‌مداران خارجی در مورد دخالت روسیه در انتخابات‌ها و رفراندوم‌های سرتاسر جهان سخن می‌گویند؛ اما حقیقت چیزی فرای این موضوع است: روسیه در مغز‌های شما مداخله می‌کند، ما ضمیر شما را تغییر می‌دهیم و شما نمی‌توانید اقدامی در این رابطه انجام دهید.

او در یادداشت خود برای نشریه روسیه نزاویسیمایا گزته یا روزنامه استقلال، دیدگاه پوتین در مورد بازگشت روسیه به جایگاه برحقش را تشریح کرد و بر نقش کشورش به‌عنوان یک ابرقدرت جهانی و اشاعه پوتینیسم به‌عنوان یک ایدئولوژی برای به‌کارگیری در سرتاسر جهان تأکید کرد.

وی در ادامه نوشت: پس از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی سابق و رسیدن به فدراسیون روسیه، روسیه از نزول بیشتر جلوگیری کرد و شروع به بازیابی خود و بازگشت به حالت طبیعی و تنها وضعیت ممکن به‌عنوان یک کشور بزرگ رو به خیزش کرد. در ادامه یادداشت وی آمده است:‌ نقش بزرگی که در طول تاریخ جهان به کشور ما داده شده است، به ما اجازه نمی‌دهد که صحنه را ترک کنیم یا به سکوتمان در بین جمعیت ادامه دهیم... این موضع تضمین کننده صلح نیست... ماشین بزرگ سیاسی پوتین شروع به حرکت کرده است و در حال سرعت‌گیری در مسیری دراز، سخت و جذاب است.

او در ادامه پوتین را مؤسس روسیه مدرن و مشابه مصطفی کمال آتاتورک در ترکیه و یا شارل دو گل فرانسه خواند و نوشت: پوتینیسم ایدئولوژی آینده است. نظام سیاسی ایجاد شده در روسیه نه‌تنها برای آینده مناطق محلی مناسب است بلکه به‌صراحت استعداد اشاعه دارد. روسیه متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال 2016، دستکاری رفراندوم برگزیت در بریتانیا و همچنین مداخله در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه است. محققان دریافته‌اند  روسیه از تمامی زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی ممکن ازجمله کم‌خطرترین آن‌ها همچون پینترست و تامبلر برای برهم زدن اختلافات اجتماعی و تأثیر بر نتیجه انتخابات‌ آمریکا بهره گرفته است. مشخص نیست که آیا روسیه در مسیر خود موفق بوده و توانسته رأی مردم را تغییر دهد یا خیر. پوتین از سقوط اتحادیه شوروی ناراحت است و بسیاری از تحلیل‌گران بر‌ این باورند که سیاست خارجی روسیه،‌ از دخالت در مسائل همسایه خود، اوکراین گرفته تا مشارکت در بحران‌های سوریه و ونزوئلا تلاشی برای بازگرداندن نقش روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت بزرگ است.