ایران به عنوان کشوری که هیچ شهروندی در آن از فردای خود خبر ندارد، همواره درگیر چالش‌های جدید و مختلف اقتصادی و سیاسی است؛ با هر تغییر بخشی از کسب‌وکار‌ها از بین می‌روند و عده‌ای دیگر تازه به دور رونق می‌افتند. نکته مهم، مدیریت این اتفاقات زنجیره‌ایست؛ تجربه ثابت کرده در بازار ایران واسطه‌گران همواره نقش جدی در این موضوع دارند و می‌توانند یک بخشی را دچار بحران کنند.

به گزارش اقتصاد24، کشمکش‌ها در ترمینال‌های اتوبوس‌رانی بر سر قیمت بلیت‌ها این روز‌ها به شدت داغ است؛ با آغاز جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، بسیاری از کسب‌وکار‌ها زیان دیدند و اقلام متعددی درگیر افزایش قیمت شدند. فارغ از آنکه هنوز تاثیر این دو هفته بر اقتصاد ایران و شدت تورم عمومی جامعه هنوز از سوی نهاد‌های دولتی اعلام نشده، اما نکته اصلی تناقض میان واقعیت حاضر و ادعای مدیران مربوطه است. حمل‌ونقل بین شهری که هزینه آن برای تمامی شرکت‌ها و واحد‌های فعال یکسان بوده و سالانه طی روال مهمی تعیین می‌شود، با آغاز جنگ رشد جدی قیمتی را تجربه کرد که اتفاق دور از ذهنی نبود. اما مسئله مهم، ادامه‌دار بودن این گرانی و حتی کمبود جدی وسایل نقلیه برون‌شهریست که این روز‌ها همچنان شاهد آن هستیم.

در پی بالا گرفتن انتقادات نسبت به گرانی بلیت اتوبوس طی چند روز اخیر، عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور اعلام کرده هیچ افزایش قیمتی از سمت این صنف صورت نگرفته است. همچنین بازرسان در ترمینال‌های مسافری به‌ویژه ترمینال‌های اتوبوسی، مشغول بررسی و جلوگیری از تخلف هستند. علیرغم این ادعای محکم عامری، آن چیزی که در بازار شاهد هستیم اتفاقی جز گرانی و حتی کمبود اتوبوس‌ها برون‌شهری و حتی برون‌مرزی نیست.

در همین راستا،  یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل که سابقه زیادی در ترانزیت زمینی عمومی دارد، درباره کمبود بلیت به این پایگاه خبری، گفت: مهم‌ترین پلتفرم‌های آنلاین که مشتریان زیادی هم دارند، اغلب بلیت‌ها را از چند ماه قبل می‌خرند و این ربطی هم به صرفا اتوبوس ندارد. برای هواپیما هم شرایط همین است. پس از جنگ و ممنوعیت پروازها، تقاضا برای سفر زمینی افزایش پیدا کرد و این پلتفرم‌ها فرصت را برای فروش آنلاین بلیت اتوبوس مستقیما به مردم و یا حتی دیگر آژانس‌های مسافرتی مهیا دیدند. دلیل آنکه بعضی بلیت‌ها گران‌ترند، قرارگیری واسطه در این روند است.