آمبریش بیشارما که سال‌ها در حوزه نفت هندوستان فعالیت داشته و مشاور وزیر نفت هندوستان بوده طی سفر خود به ایران در خصوص گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه نفت و انرژی مذاکراتی را با مقامات نفتی کشورمان داشته است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، آخرین روند همکاری نفتی دو کشور را تشریح کرد که در ادامه آمده است:

  ارتباط ایران و هندوستان در حوزه تجارت نفتی و مبادله تکنولوژی چگونه است؟  

ما یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت هستیم و  25% تولید ناخالص داخلی ما به نفت وابسته است. ایران یکی از شرکای اصلی ما در زمینه نفت است. هند نگاه خیلی ویژه‌ای در بخش نفت دارد. ضمن آنکه مواد مصرفی و مایحتاج این صنعت نیز می‌تواند از طریق شرکت‌های هندی برای بازار ایران تامین شود. 

  شرکت‌های هندی در هندوستان چگونه می‌توانند در وصول پول نفت به ایران نقش داشته باشند؟ زیرا بزرگترین مشکل ما در دور جدید تحریم‌ها پول نفتی است که صادر می‌کنیم و با اینکه مشتری بزرگ ما هند است، نمی‌توانیم آن را دریافت کنیم. برای این مشکل چه راه‌حلی  پیشنهاد می‌کنید؟ 

تجارت نفت با ایران به طور مستقیم و با روپیه انجام می‌شود. دو بانک هندی نیز در این خصوص هستند. برای پرداخت پول ایران راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آنها تبادل کالا است. ما توسط بانک‌های هندی می‌توانیم مستقیماٌ پول را به تامین‌کنندگان هندی پرداخت کنیم، ضمن آنکه ما علاقمند هستیم با کشوری کار کنیم  که تامین کنندگان نیازهای آنها هندی باشند. 

   نگرانی که در شرایط تحریم وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم آزادانه پول خود را در ازای فروش نفت با دلار معاوضه کنیم. قیمت کالاهایی که قرار است با نفت معاوضه شود به چه صورت خواهد بود؟

باید باور داشته باشید که ما با شما هستیم. ما همیشه محصولات با کیفیت تولید می‌کنیم و هیچ وقت هم گذشته خودمان را فراموش نمی‌کنیم. ما در اینجا هستیم که محصولات را با قیمت رقابتی به شما ارائه دهیم. ما مانند دیگران اینجا هستیم که پول تولید کنیم. اما فکر نمی‌کنم این مبلغ پنج یا شش برابر باشد.  

   پس شما این اطمینان را به طرف ایرانی می‌دهید که در یک شرایط منصفانه و بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی که ایران دارد، قیمت کالاهای خود را ارائه دهید.

همان چیزی که هست ما به شما اطمینان می‌دهیم. همیشه حاشیه‌سازی وجود دارد. ما از شرایط کشور شما سوء‌استفاده نمی‌کنیم. ما از قبل با شما روابط خیلی محکم و قوی داشته‌ایم. این شرایطی که شما دارید ما با آن آشنا هستیم. تاکید ما و با آن سابقه طولانی کار کردن در ایران ، کیفیت و دادن قیمت‌های رقابتی است.