سینا سبزیان

نیکلاس مادورو به دنبال جذب حمایت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مقابل تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه صنعت نفت کشور خود است و عنوان کرده که این تحریم‌ها بر بهای نفت تأثیر دارد و مخاطرات بالقوه‌ای را متوجه دیگر اعضای گروه تولیدکنندگان نفت می‌کند.

اما براساس گفته یک مقام آگاه در ارتباط با این موضوع رویترز نوشته است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت که ونزوئلا یکی از بنیان‌گذاران آن بوده، از انتشار هرگونه بیانیه رسمی در این مورد خودداری کرده است. اوپک گفته که این سازمان مسائل متأثر بر نفت را مد نظر دارد و نه مسائل سیاسی.

بیش از 40 کشور، شامل ایالات‌متحده و قدرت‌های اروپایی و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین، پس از انتخابات بحث برانگیز سال گذشته، خوان گوایدو، رهبر مخالفان مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور برحق ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

درخواست مادورو در تاریخ 29 ژانویه (نهم بهمن ماه) طی نامه‌ای به محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک ارسال شده و این نامه از سوی رویترز رصد شده است. بر اساس این گزارش درخواست وی دقیقاً یک روز پس از اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا PDVSA ارسال شده است.

در نامه مادورو آمده است: کشور ما امیدوار به همبستگی و دریافت حمایت تام از سوی کشورهای عضو اوپک و اجلاس وزرای این سازمان است؛ چرا که ما در حال حاضر در جنگی علیه دخالت غیرقانونی و خودسرانه علیه ایالات‌متحده در جریان مداخله در امور داخلی ونزوئلا هستیم. در ادامه نامه وی نوشته است: من خواهان حمایت محکم و مشارکت جدی شما هستم تا به صورت مشترک این اقدام را محکوم کنیم و مقابل نابودی بی‌شرمانه دارایی‌های مهم یکی از اعضای اوپک بایستیم.

وی نوشت اوپک باید به تعیین راهکارهای بالقوه بر اساس تأثیری که این اقدام بر بازار جهانی انرژی دارد و ریسکی که متوجه دیگر کشورهای عضو این سازمان می‌شود، کمک کند. تحریم‌ها بر ونزوئلا منجر به افزایش بهای جهانی نفت شده است و روز دوشنبه (22 بهمن ماه) نفت دور و بر 62 دلار در هر بشکه معامله شد. این اقدام منجر به اختلال حرکت 20 تانکر بارگیری شده نفت ونزوئلا که در ساحل خلیج آمریکا لنگر انداخته‌اند شده است.

با این حال تحلیل‌گران می‌گویند که ظرفیت اضافی در دیگر تولید‌کنندگان نفت از جمله عربستان سعودی در کنار ذخایر استراتژیک در کشورهای مصرف‌کننده جلوی تأثیر کمبود صادرات نفت ونزوئلا را گرفته است. اوپک سعی می‌کند از مداخله در منازعات سیاسی که اعضا با آن درگیر هستند، دوری کند. سال گذشته این سازمان درخواست ایران برای برگزاری نشست سیاست‌گذاری به منظور بررسی تحریم‌های ایالات‌متحده علیه تهران را رد کرد.

ونزوئلا زمانی یکی از سه تولید‌کننده عمده سازمان اوپک بود؛ اما همزمان با سقوط اقتصادی کشور، تولید آن نیز برای سالیان متمادی رو به افول گذاشت. موسسه تحقیقات انرژی و مشاوره‌ای ریستاد، پیش‌بینی کرده است که تولید نفت ونزوئلا در سال جاری به 680 هزار بشکه در روز می‌رسد. این در حالی است که در پایان سال 2018، تولید نفت این کشور روزانه یک میلیون و 340 هزار بشکه بوده است. پیش از این ونزوئلا در اوایل قرن اخیر میلادی، نزدیک به سه میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرده است. همراه با لیبی و ایران، ونزوئلا نیز از آخرین برنامه کاهش تکلیفی عرضه نفت اوپک که برای تثبیت قیمت نفت انجام شده بود، مستثنی شدند. این برنامه به‌صورت داوطلبانه از سوی کشورهای صادرکننده نفت پذیرفته و اجرا شد.