ابتدای مهرماه بود که وزیر راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، اعلام کرد: دولت فکر جدیدی برای تامین مالی نهضت ملی مسکن در سر دارد و قرار است دو میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی و از طریق تهاتر نفت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد. سخنی که دو روز گذشته رئیس صندوق توسعه ملی نیز بر آن مهر تایید زد.

به گزارش تجارت نیوز  پروژه نهضت ملی مسکن بیش از دو سال است که در حالت تعلیق قرار دارد. کارشناسان این حوزه از همان ابتدا معتقد بودند دولت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور قادر به تامین مالی نهضت ملی مسکن نیست؛ مشکلی که به‌راحتی در تصمیمات دولت قابل مشاهده بود.

صندوق توسعه چگونه به تامین مالی نهضت ملی مسکن کمک می‌کند؟

وزارت راه و شهرسازی اجازه گرفته است که اگر مسائل بالادستی‌ حل شود حواله‌های نفتی را تا سقف دو میلیارد دلار با صندوق توسعه ملی تهاتر کند. این صندوق برای تامین منابع طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی پول پرداخت می‌کند و وزارت راه نیز حواله‌های نفتی در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌دهد.

در همین راستا مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی، بیان کرد: این صندوق حاضر است دو میلیارد دلار اوراق نفتی را از وزارت راه و شهرسازی پیش‌خرید کند و در ازای آن به طرح نهضت ملی مسکن پول بپردازد.

ورود چینی‌ها به پروژه نهضت ملی مسکن

پیش از این نیز دولت اعلام کرده بود در مقابل تهاتر نفت قرار است شرکت‌های چینی را وارد پروژه نهضت ملی مسکن کند؛ خبری که سال گذشته تایید و چند مرتبه نیز پس آن از سوی مسئولان مختلف این حوزه مطح شد، اما هنوز از آن خبری نیست.

کارشناسان می‌گویند دولت در این دو سال به جای یافتن راه‌حلی درست و تخصصی برای حل مشکلات پروژه نهضمت ملی مسکن، به راهکارهایی سطحی پناه برده که در نهایت نیز نتوانسته است تاثیری مثبتی داشته باشد و عملکردی نزدیک به صفر را از خود بر جای گذاشته است.

از سوی دیگر دولت چندبار پیش از این نیز اعلام کرده که راه‌حلی برای باز کردن گره‌های ساخت مسکن یافته است، اما هر بار این اظهارات در حد حرف باقی مانده و تاکنون قدمی برای آن برداشته نشده است. آیا این بار، گره ساخت مسکن باز می‌شود؟