باران زرین قلم

قیمت جدید مرغ اعلام شد: حداکثر قیمت هر کیلو مرغ 73 هزار تومان. این بدان معناست که رسیدن مرغ به بالاتر از این قیمت نیز پذیرفته شده است. در روزهای گذشته هر کیلو مرغ تا آستانه 100 هزار تومان پیش رفت و حالا دولت سیزدهم که روزگاری پیشینیان را بابت همین قیمت مرغ به باد انتقاد می‌گرفت افزایش 10 هزار تومانی قیمت رسمی را پذیرفت.

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید در چند ماه گذشته، قیمت جدید مرغ حداکثر ۷۳ هزار تومان و قیمت تخم‌مرغ کیلویی 100 هزار تومان تعیین شده است. پیش از این بهای رسمی هر کیلو مرغ 63 هزار تومان بود.

مسعود اسداللهی، ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت در دو هفته گذشته، افزود: از روز گذشته با همکاری تولیدکنندگان و مسئولان افزایش شیب تولید شروع شده و در یکی دو هفته‌ آینده قیمت مرغ به ثبات می‌رسد.

ابراهیم رئیسی سال 1396 رقیب رئیس‌جمهور وقت، حسن روحانی بود. رئیسی در تمام چهار سال پس از آن یعنی در دوره حضور دولت دوازدهم منتقد جدی این دولت محسوب می‌شد. قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اتفاقا در انتقاد به دولت دوازدهم رقابتی تنگاتنگ با دوستان اصولگرایش در مجلس و خارج از مجلس داشت.

قالیباف: مرغ ۲۹ هزار تومانی اوج بی‌عرضگی است

 آذرماه سال 3991، مروری بر مطبوعات نشان می‌دهد که قالیباف انتقادی جدی را نسبت به نوع مدیریت دولت دوازدهم و قیمت مرغ مطرح می‌کند تا جایی که می‌گوید: «مرغ ۲۹ هزار تومانی اوج بی‌عرضگی است.» فریادهای قالیباف در اعتراض به مرغ 29هزار تومانی آن روز در خاطر بسیاری از اهل فن باقی مانده است. وی در اسفند ماه همان سال یعنی چند ماه پیش از برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنانی تاکید کرد: گرانی در سایر کالاهای اساسی نیز وجود دارد اما افزایش قیمت مرغ به نماد تبدیل شده است، از نظر مدیریتی و اجرایی خوب نیست مردم برای تامین مرغ دچار مشکل شوند. دولت لااقل در این 100 روز آخر نشان دهد می‌تواند بازار مرغ را مدیریت کند.

قالیباف گفته بود: در گوشت قرمز اگر صف نمی‌بینیم به این دلیل است که مردم دیگر نمی‌توانند گوشت قرمز تهیه کنند و متاسفانه اکنون اتفاقاتی می‌افتد که خانواده‌ها از خرید گوشت مرغ هم محروم شوند.

وی با بیان اینکه از آن جا که تجربه کار اجرایی دارم می‌دانم که تنظیم بازار مرغ شدنی است، افزود: باید به فکر مردم باشیم و در شرایط کنونی ساختار و مقررات را رها کنیم. مردم به اینکه ساختار چه می گوید کار ندارند و معتقدم زمانی که برای خرید مرغ کیلویی 23 یا 24 هزار تومان پول می‌دهیم باید بتوانیم کالا را با تکریم تهیه کنیم.

در حالی که دولت سیزدهم با ارائه آمارها تصویر مناسبی از اقتصاد ایران به نمایش می‌گذارد، برخی کاربران فضای مجازی می‌گویند قیمت‌ها تنها سرنشین قطار پیشرفت شده‌اند و هر روز بیش از گذشته ترقی می‌کنند. جدیدترین نمونه از این دست نیز مرغ است که رقم کیلو از آن 73 هزار تومان اعلام شد

سخنان دیروز، موضع امروز

این سخنان تند قالیباف در کنار سخنان ابراهیم رئیسی در خرداد ماه سال 1400، نشان از نوع انتقاد اصولگرایان از دولت حاکم داشت. رئیسی در برنامه‌ای تلویزیونی تاکید کرد: به نظرم می‌رسد درصد بالایی از این مشکلاتی که روزمره مردم با آن مواجه هستند هیچ ربطی به تحریم ندارد، مرغ و تخم‌مرغ و بسیاری از شرایطی که امروز مردم با آن مواجه هستند، مسائل و مشکلاتی نیست که ما این‌ها را از چشم تحریم ببینیم، مردم هم خوب فکر می‌کنند، مردم در این قضیه قضاوتشان، منصفانه‌ است بعضی چیزها را خودشان می‌فهمند که این‌ها از سر تحریم است، اما بسیاری چیزها را می‌دانند که آنها مسئله تحریم نیست. وی حتی فراتر از این وعده داد زندگی مردم را به تحریم گره نزند اما حالا افزایش روزانه قیمت موادغذایی زندگی مردم را به شدت تحت فشار قرار داده و در مقابل دولت از انتشار آمارهای مرتبط با تورم خودداری می‌کند.

حالا در تازه‌ترین اتفاق در شرایطی بهای هر کیلو مرغ به 73 هزار تومان رسیده که گزارش‌های رسمی حکایت از آن دارد که مصرف گوشت قرمز با سقوط آزاد روبرو شده و پیش از این افزایش قیمت، یعنی در سال گذشته نیز مصرف مرغ در یاران بیش از 30 درصد کاهش یافت.  این اتفاق می‌تواند زمینه را برای کاهش بیشتر مصرف مرغ مهیا کند، اتفاقی که طبیعتا به خالی شدن سبد غذایی ایرانیان از مواد غذایی مغذی و مفید منجر خواهد شد.

سقوط آزاد مصرف مرغ

این تنها آمارهای رسمی نیستند که موید کاهش مصرف مرغ در ایران هستند. هر چند در سال گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از کاهش۳۰ درصدی تقاضای مصرف مرغ در پایتخت نسبت به ماه‌های گذشته خبر داد؛ اما حالا فعالان بازار و فروشندگان مرغ و تخم مرغ از کاهش بیش از پیش میزان خرید خبر می‌دهند و می‌گویند قیمت‌ها با قدرت اقتصادی مردم همخوانی ندارد از این رو بسیاری به مصرف اسکلت مرغ، جگر و پوست مرغ و ... رو آورده‌اند. اسکلت و پوست مرغ در حالی خریدار دارد که پیش از این، از بخش‌های مذکور به عنوان ضایعات مرغ یاد می‌شد اما بنا بر اعلام یک فروشنده مرغ در منطقه هفت شهرداری تهران حالا هر کیلو اسکلت به قیمت نزدیک به 30 هزار تومان فروخته می‌شود .

مرغ در بازار هست، مشتری نیست

مدیر یک فروشگاه عرضه مواد پروتئینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «توسعه ایرانی» درباره میزان خرید مردم، گفت: ما اصلا با کمبود مرغ روبرو نیستیم. چند روز پیش دیدم می‌گویند مرغ در بازار نایاب شده، اتفاقا مرغ در بازار هست، مشتری نیست و این نشان می‌دهد قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.  

وی گفت: یک عدد مرغ در حال حاضر قیمتی حدود 180 تا 200 هزار تومان دارد. یک مرغ در حالت متعارف هشت تکه می‌شود اما این روزها خیلی از مشتریان از ما می‌خواهند مرغ را 16 تکه کنیم و پوست و ضایعات مرغ را نیز با مرغی که می‌خرند، می‌برند همین امر نشان می‌دهد این گرانی به سفره خانوار فشار آورده است.

قیمت‌ها تنها سرنشین  قطار پیشرفت

 افزایش قابل توجه قیمت مرغ، واکنش بسیاری از کاربران را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است. بسیاری قالیباف را مخاطب قرار داده و می‌پرسند چرا حالا به افزایش قیمت مرغ اعتراضی ندارد و انتقادی را متوجه رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم نمی‌داند؟

 در حالی که دولت سیزدهم با ارائه آمارهای دروغین تصویر مناسبی را از اقتصاد ایران به نمایش می‌گذارد، برخی کاربران می‌گویند این قیمت‌ها هستند که سرنشین قطار پیشرفت شده‌اند و هر روز بیش از گذشته ترقی می‌کنند.  باید دید قیمت‌ها در سال مهار تورم بالاخره در کدام ایستگاه توقف خواهند کرد.