باران زرین قلم

رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار در یک سال اخیر وعده‌ای تکراری را تکرار کرد .

وی در مراسم رونمایی از چک های الکترونیک تاکید کرده است: آزادسازی ارزهای بلوکه شده در کره در حال انجام است و به محض وصول منابع جزئیات اعلام می‌شود.

خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و سایر کشورها البته برای چندمین بار در حال تکرار است . وی در ماه‌های اخیر بارها این خبر را به شیوه‌های مختلف به خورد مخاطبین داده است.

از تهدید قطع واردات تا قطع نمایش سریال

هر از گاهی مقامات دولتی، از معاون اول رئیس جمهور تا رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مقامات خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را اعلام کرده‌اند و البته کار بدان جا رسید که حتی مقامات آمریکا خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده را تکذیب کرند .

ایران بارها با لحن‌های متفاوتی از کره جنوبی خواسته است نسبت به آزادسازی پول‌های بلوکه شده اقدام کند.  پیش از این همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی زبان به تهدید گشود و گفت که اگر کره پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد نکند، دیگر نمی‌تواند در بازار ایران حضور داشته باشد . بعدتر گلایه کرد که وضعیت به گونه‌ای است که کره‌ای ها از ورود کالاهایشان به صورت غیرقانونی راضی‌اند و هیچ واکنشی به این تهدیدها نشان نمی‌دهند . هفته دوم مهرماه 1400، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم اعلام کرد: با وزیر خارجه کره جنوبی در مورد مطالبات ایران از این کشور صحبت می‌کردم و این که بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته از طریق داوری و حکمیت از بانک‌های کره‌ای به خاطر عدم پرداخت مطالبات ملت ایران شکایت کند. درخواست وزیر خارجه کره این بود که این موضوع متوقف شود تا راهی در این زمینه پیدا شود که البته ما تاکید کردیم که متاسفانه کره در این چند سال علی‌رغم وعده‌های خود برای حل این موضوع تاکنون به آنها در این زمینه عمل نکرده است.

او با اشاره به بدعهدی کره جنوبی در طول سه سال گذشته در پرداخت این مطالبات و عدم تحقق وعده‌هایش در این زمینه تصریح کرد: به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟ گفتم مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم به دلیل این که کره به تعهدات خود عمل نمی‌کند که در همین رابطه وزیر خارجه کره جنوبی تاکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین دو کشور قطع نشود.

ترفندی برای تنظیم بازار؟

حالا کم نیست شمار کسانی که می‌گویند اعلام چندباره این موضوع از سوی مقامات رسمی نوشدارویی است برای کاهش دادن قیمت دلار.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته اخیر قیمت دلار رکوردهای بالایی را ثبت کرده است. این رکوردها البته سبب شد بار دیگر مقامات وارد میدان شوند و حتی وزیر امور اقتصادی و دارایی از قول رئیس کل بانک مرکزی برای مهار بازار بگوید و رئیس کل بانک مرکزی نیز در سخنانی تعارف‌آمیز با مافوق خود اعلام کند ابزار لازم برای اداره بازار را در اختیار دارد .

بارها پیش از این تاکید شده است که ذخایر بانک مرکزی در وضعیت استثنایی است. صالح‌آبادی حتی اعلام کرده است از منظر ذخایر ریالی مشکلی پیش روی بانک مرکزی نیست و حتی وعده داده است که عرضه ذخایر اسکناس نیز در بازار آغاز خواهد شد.

در این فضا به نظر می‌رسد وعده‌های تکراری و سیاست گفتار درمانی برای مهار قیمت ارز در بازار دیگر چندان جوابگو نباشد. از این رو با وجود مسکن‌های موقتی و همچنین بی‌اعتمادی نسبت به خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده، روند افزایش نرخ ارز می‌تواند تداوم داشته باشد

پول‌ها می‌آیند یا می‌روند؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی تایید کرده است که اتفاقات اخیر سبب شده است برخی از افراد دارایی خود را به دلار تبدیل کنند و همین اتفاق از نظر برخی کارشناسان دلیل رشد قیمت دلار اعلام شده است .

قیمت دلار در بازار حتی تا کانال 36 هزار تومان نیز پیشروی کرد، اما در اولین روز هفته تا حدود 34 هزار تومان عقب ‌نشست .

در شرایط فعلی برخی کارشناسان اما هشدار می‌دهند که سیاست‌های اخیر سیاستی‌هایی موقتی است و با توجه به عدم تغییر وضعیت تحریم‌ها و ... احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد.

مرتضی افقه در این زمینه به فراز گفته است: مادامی که مشکل تحریم‌ها و روابط خارجی و امکان تجارت ما برقرار نباشد و در تحریم باشیم، زیر قیمت ارز و کالاهای دیگر فنر وجود دارد. اعتراضات داخلی در سال‌های گذشته نیز بود ولی این اعتراضات هم متفاوت‌تر از اعتراضات قبلی است و هم اینکه زمان آن طولانی شده و جوی که در جامعه بوجود آمده سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان را نسبت به آینده نگران کرده است.

افقه اضافه کرد: بنابراین، این عدم اعتماد به آینده منجر به این شد که جامعه به سمت ارز هجوم ببرد که همین امر نیز افزایش قیمت دلار را در پی داشت و همچنین این مدت بورس هم اوضاع خوبی نداشت و مدت‌ها قرمز بود و به نظر می‌رسد بخشی از سرمایه‌گذاران به این سمت رفتند که سرمایه خود را از بورس خارج کنند و در بازارهای مطمئن‌تر آوردند.

خطر تکراری در کمین بازار ارز

در عین حال باید در نظر داشت بار دیگر احتمال صدور یک قطعنامه علیه ایران در شورای حکام برجسته شده است.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه در بیانیه‌ای مدعی همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید متنی را دریافت کرده است مبنی بر اینکه تروئیکای اروپایی، آمریکا و آژانس پیش نویس قطعنامه ای را برای نشست شورای حکام این نهاد آماده کرده اند. متن مذکور پیرامون توضیحات «فوری و اساسی» ایران در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در تاسیسات هسته‌ای این کشور است.

در این فضا به نظر می‌رسد سیاست گفتار درمانی برای مهار قیمت ارز در بازار دیگر چندان جوابگو نباشد. از این رو با وجود مسکن‌های موقتی و همچنین بی‌اعتمادی نسبت به خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده، روند افزایش نرخ ارز می‌تواند تداوم داشته باشد.