ایران به جمع کشورهای دارنده لیسانس تولید پلی‌اتیلن پیوست

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: به دنبال تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پلی اتیلن با دانش ایرانی هستیم زیرا در تولید محصولات مشتق از اتیلن نیاز زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کشور ایران بدلیل بهره‌مندی از منابع و ذخایر عظیم گاز مزیت بزرگی برای تولید پلی الفین‌ها منجمله پلی اتیلن دارد. در دهه‌های 70 و 80 شمسی توسعه قابل توجهی در صنعت پتروشیمی رخ داد که طی آن مجتمع‌های پتروشیمی متعددی به بهره برداری رسیدند. با وجود افزایش ظرفیت خوراک اتیلن هر چند زمینه مساعدی برای تداوم این توسعه بوجود آمد ولی تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها سبب شد تا علاوه بر کمرنگ‌شدن یا حتی قطع ارتباط مجتمع‌های در حال تولید با شرکت‌های خارجی صاحب لیسانس، خرید لیسانس‌های خارجی نیز میسر نشود.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در طی 2 دهه عمرش تلاش‌های خود را معطوف به کسب دانش فنی بومی در حوزه مواد شیمیایی و پلیمری و کاتالیست‌های آنها کرده و علاوه بر دستاوردهای قابل توجه در این خصوص، زمینه‌ساز تحرک بزرگی در کشور برای شکست انحصار کاتالیست‌ها و فرآیندهای تولید مواد پتروشیمیایی شده است. از جمله دستاوردهای بزرگ و قابل توجه این شرکت می‌توان به کسب دانش فنی فرایند تولید پلی اتیلن سنگین و کاتالیست‌های آن اشاره کرد. این مهم در سایه تلاش‌های شبانه روزی پژوهندگان و مدیران شرکت پژوهش و فناوری و برخوداری از حمایت‌های مادی و معنوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام پژوهش‌های کاربردی حاصل شده است.

با برخورداری از چنین توانمندی بود که با هدف کاهش وابستگی علمی و فنی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به پشتوانه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اعتماد شرکت پتروشیمی تبریز به توانمندی داخلی، گام بزرگی را در جهت احداث اولین واحد تولید پلی اتیلن سنگین بر مبنای لیسانس بومی برای این شرکت برداشت.

    

زادبوم مطرح کرد:

ضرورت حل مشکلات ورود موقت

هفتمین پیش جلسه کارگروه توسعه صادرات به ریاست معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور کلیه اعضای کارگروه برگزار شد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، در حاشیه این جلسه، با اشاره به مصوبات پیشین جلسات قبلی کارگروه، استقبال سازمان‌های دولتی، تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی از تشکیل جلسات کارگروه و درخواست طرح موضوعات در کارگروه را حائز اهمیت توصیف کرد و رمز موفقیت کارگروه را در انجام فعالیت‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن کلیه جوانب دانست.

دبیر کارگروه توسعۀ صادرات، استمرار پیگیری‌ها جهت اخذ اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی جهت کارگروه را با اهمیت عنوان کرد و از کلیه دستگاه‌های عضو درخواست کرد نسبت به پیگیری این مهم اقدام کنند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، پیگیری مشکلات صادرکنندگان درخصوص واردات موقت را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کارگروه دانست و اظهار امیدواری کرد با تدوین دستورالعمل مربوطه توسط کمیته منتخب کارگروه شامل بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، کنفدراسیون صادرات، معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر مقررات صادرات و واردات، سازمان امور مالیاتی و سازمان توسعه تجارت ایران، در آینده نزدیک شاهد تصویب و اجرایی شدن دستورالعمل مربوطه در کارگروه توسعه صادرات باشیم.