گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه در اعتراض به بدهی بیمه‌ای کارفرما به سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، صبح دیروز (۱۹ بهمن ماه) گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه در اعتراض به بدهی بیمه‌ای کارفرمای خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه و در مقابل آن تجمع کردند. کارگران معترض مدعی هستند که کارفرما بابت بخشی از حق بیمه دوران بیکاری سال‌های ۶۸ تا ۹۲ به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

حرفه نی‌بری یک شغل فصلی و موقت تلقی می‌شود. کارگرانی که این حرفه را انجام می‌دهند تنها در طول فصل برداشت به صورت موقت استخدام می‌شوند و طبیعی‌ست که برخلاف سایر کارگران از سابقه بیمه‌ای کمتری برای بازنشستگی برخوردار هستند. در همین رابطه در دولت گذشته تمهیداتی برای کمک به بازنشستگی کارگران نی‌بر اندیشیده و قرار شد مدیریت مجتمع نیشکر هفت‌تپه در مقام کارفرما با پرداخت حق بیمه کارگران نی‌بر در خارج از فصل برداشت، امکان بازنشستگی آنها را فراهم کند اما گویا این هزینه به صورت کامل پرداخت نشده در نتیجه صدور احکام بازنشستگی برای شماری از کارگران نی‌بر با مشکل همراه شده است. کارگران معترض می‌گویند: در دولت گذشته طی مصوبه‌ای، مبلغ ۲۵میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه دوران غیراشتغال کارگران فصلی نی‌بر اختصاص یافت که در نهایت ۱۵میلیارد تومان آن توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در نتیجه تعداد زیادی از کارگران نی‌بر بازنشسته شدند.

معترضان با بیان اینکه سال گذشته با پرداخت مابقی حق بیمه فصول بیکاری حدود ۲۵۰ نفر دیگر از مجموع ۳۵۰ کارگر نی‌بر باقیمانده، بازنشسته شدند، افزود: در حال حاضر حق بیمه ایام بیکاری حدود ۱۰۵ نفر از کارگران نی‌بر که یکی از آنها فوت کرده، به تامین اجتماعی پرداخت نشده و آنها بلاتکلیف شده‌اند.

کارگران نی‌بر بخش دیگری از مطالبات خود را پرداخت نشدن دو ماه حقوق ماه‌های خرداد و تیر دانسته و اظهار می‌کنند: کارفرما به‌رغم پرداخت حق بیمه این دو ماه و حقوق فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، اعتقادی به پرداخت حقوق این دو ماه ندارد. به همین دلیل به اداره کار شهرستان شوش شکایت کرده‌ایم. به گفته کارگران معترض، از دیگر مشکلات آنها آغاز نشدن فعالیت کاری کارگران نی‌بر است. براساس توافقنامه مورخ ۳۱ شهریور ماه سال جاری که بین کارفرما و کارگران نی‌بر قراردادی به امضا رسیده، مدیریت شرکت هفت‌تپه موظف به پرداخت حقوق ماه‌های سوم و چهارم است و در عین حال از ابتدای مهر ماه نیز باید کارگران نی‌بر در مجتمع هفت‌تپه به کار گرفته می‌شدند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و آنها همچنان بلاتکلیف و بیکار هستند.