فقط 40.5درصد ایرانیان جویای کار هستند

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه 40.5درصد ایرانیان جویای کار هستند، گفت: نرخ بیکاری استان همدان نسبت به متوسط کشوری کمتر است.

امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در استان همدان نرخ بیکاری ۷.۲درصد است که با احتساب خطای نسبی 25درصد، همین عدد کمتر یا بیشتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در کشور ۶ دهم درصد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی داشتیم که مشارکت استان همدان نسبت به پیش از این کمتر بوده اما نرخ میانگین بیکاری کشوری ۱۱.۷ و استان همدان ۷.۲درصد بوده است. رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: ۴۰.۵درصد مردم در کشور جویای کار هستند که این میزان در همدان ۴۰.۲درصد است. وی افزود: آمار سال گذشته همدان ۴۰.۸ بوده که امسال به ۴۰.۲ کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد نیم درصد نرخ مشارکت اقتصادی مردم کاهش یافته است. وی افزود: در گذشته مرکز آمار فقط یک رقم می‌گفت اما امروزه ارقام پایین‌تر و بالاتر رقم مورد نظر نیز بیان می‌شود، چون ما به همه مردم مراجعه نکردیم و براساس نمونه گزارش داده‌ایم.

این مقام مسئول یادآور شد: در مرکز آمار علاوه‌بر برآورد نقطه‌ای از برآورد فاصله‌ای نیز گزارشی در اختیار مردم قرار گرفته است.

    


بازنشستگان: حقوقمان را به بالای خط فقر برسانید

بازنشستگان تامین اجتماعی، پس از تجمع روز چهارشنبه (دوازدهم دی ماه) در نامه‌ای اعتراضی که به مجلس، ریاست جمهوری و وزارت کار تحویل دادند، مهم‌ترین خواسته‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.به گزارش ایلنا، این بازنشستگان در نامه خود، وضعیت فعلی تامین اجتماعی و بازنشستگان آن را نتیجه قصور دولت‌ها دانسته‌اند و خواسته‌های خود را عنوان کرده‌اند. این خواسته‌ها شامل این موارد است: حقوق ماهیانه ما بازنشستگان به بالای خط فقر و در حد یک زندگی شایسته و مرفه دوران بازنشستگی افزایش پیدا کند، دولت همه بدهی‌های خود را به صندوق سازمان واریز کند و در اقدامی عاجل تمامی خسارت‌های وارده به اموال ما در سازمان تامین اجتماعی را جبران کند.

    


کارگران ماشین‌سازی تبریز:

تکلیف کارخانه را مشخص کنید

کارگران ماشین‌سازی تبریز در نامه‌ای خطاب به مسئولان کشور ضمن ابراز نگرانی از عدم واگذاری صحیح ماشین‌سازی تبریز از سوی سازمان خصوصی‌سازی و شرایط نامطلوب تولید، خواستار تعیین تکلیف وضعیت حقوقی شرکت شدند. به گزارش ایلنا در این نامه آمده است: شرکت ماشین‌سازی تبریز متاسفانه به دلیل عدم توجه به فلسفه تاسیس این شرکت عظیم صنعتی طی دهه‌های پیشین و عدم رعایت اهلیت و سنخیت خریداران در بلاتکلیفی به سر برده و به واسطه عدم واگذاری صحیح از سوی سازمان خصوصی‌سازی در شرایط نامطلوب تولیدی به سر برده و بیم آن می‌رود در صورت نداشتن اراده مسئولین کشوری در حل مشکلات این واحد عظیم مادر صنعتی و دانش‌بنیان شاهد بروز تجمعات باشیم. از مسئولین و دولتمردان عاجزانه تقاضا داریم نسبت به موارد ذیل امعان نظر داشته تا شاهد بالندگی و سربلندی ایران اسلامی باشیم:

۱- تعیین تکلیف وضعیت حقوقی شرکت با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت

۲- خروج از لیست واگذاری با هدف ساماندهی و نوسازی و تجهیز خط تولیدی فرسوده با امکانات و ماشین‌های ابزار تولیدی خویش با رویکرد توسعه فناوری شرکت جهت ایفای نقش بی‌بدیل در صنعت کشور و حضور در بازارهای جهانی

۳- جهت جلوگیری از متلاشی شدن شرکت، مالکیت و متولی اصلی کارخانه مشخص و هیأتی جهت حل و فصل مشکلات عدیده ایجاد شده با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.

۴- اجرای بند ب ماده ۱۹ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد.

۵- لزوم احیای مجدد همکاری شرکت ماشین‌سازی تبریز با دانشگاه‌های صنعتی کشور جهت ارتقای تکنولوژی صنعت ماشین ابزار با بهره‌گیری از نخبگان و تحصیل‌کردگان دانشگاه‌ها در اهم برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

۶- لزوم تاکید استفاده صنایع مختلف از تولیدات شرکت ماشین‌سازی تبریز در راستای لبیک به فرمایشات مقام عظمای ولایت در حمایت از کالای ایرانی در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.