شریعتمداری:

سبد معیشت کارگران تا پایان سال تعیین می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه و اجتماعی گفت: کمیته تعیین دستمزد در حال تعیین سبد معیشت کارگران است. به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری گفت: کمیته تعیین دستمزد از کمیته‌های فعال است و با همکاری وزارت کار، نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جریان است. وی افزود: مباحث تعیین سبد معیشت کارگران براساس نرخ تورم در حال انجام است. شریعتمداری اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال کمیته تعیین دستمزد به تصمیم معقول برسد.

    

تجمع کارگران مقابل استانداری کردستان

کارگران پروژه آبرسانی سد گاران در سنندج، در اعتراض عدم پرداخت معوقات مزدی مقابل استانداری کردستان، تجمع کردند. به گزارش ایلنا، این کارگران می‌گویند: نزدیک به ۱۰۰ نفر هستیم که برای شرکت شایگان مهر آپادانا در پروژه آبرسانی سد گاران کار می‌کردیم اما نزدیک به سه ماه است که شرکت تعطیل و معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است. طبق اظهارات کارگران، معوقات مزدی کارگران بین ۴ تا ۶ ماه است که بعد از سه ماه تعطیلی شرکت، هنوز پرداخت نشده است. این کارگران می‌گویند: کارگران چند ماه است که نتوانسته‌اند دستمزد کارشان را دریافت کنند. در شرایط گرانی و مشکلات معیشتی چطور می‌توان با چند ماه حقوق معوقه یک خانواده را اداره کرد؟

    

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه:

کارگران نگران روزهای پایانی سال هستند

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، نگرانی جامعه کارگری در خصوص احتمال اخراج از کار و عدم پرداخت حقوق و مطالبات پایان سال تشدید می‌شود. داوود میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرداخت نکردن حقوق، عیدی و سنوات برخی کارگران شرکت‌های تولیدی و صنعتی در روزهای پایان سال، نخستین نگرانی جامعه کارگری است و آنها از اینکه شب عید به دلیل قرار گرفتن در تنگنای اقتصادی قادر به تامین نیازهای فرزندان و کالاهای مورد نیاز نوروز نباشند، نگران بوده و استرس دارند. وی افزود: خالی بودن سفره کارگران در شب عید و شرمنده شدن آنها نزد خانواده چالش جدی پیش روی کارگران در روزهای پایانی سال است. دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه، نبود امنیت شغلی، قراردادهای کوتاه‌مدت یک‌ماهه و بعضا قراردادهای سفیدامضا را دومین نگرانی جامعه کارگری برشمرد و افزود: کارگران در روزهای پایانی سال نگران هستند که با آغاز سال جدید نتوانند به شغل قبلی خود ادامه دهند و این احتمال وجود دارد که کارفرمایان اقدام به تعدیل نیرو کنند. وی از کارفرمایان و مدیران دولتی خواست تا با اتخاذ راهکارهای عملی ضمن حمایت از تولید کشور اجازه ندهند در بین جامعه کارگری نگرانی ایجاد شود و کلیه مطالبات و معوقات کارگران قبل از آغاز سال جدید پرداخت شود. میرزایی از نظام بانکی کشور و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و نیز ادارات تامین اجتماعی و امور مالیاتی خواست تا با کمک به صنعت و با تقسیط یا استمهال مطالبات بخش‌های دولتی اجازه دهند که مدیران و کارآفرینان پرداخت مطالبات کارگری را در اولویت قرار دهند.

    

کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران شدند

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه‌ای، کارفرمایان را موظف به پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران کرد. به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، در خصوص آرای صادره از هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما درباره پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران، هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی اعلام کرد کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه در دوره کارآموزی کارگران هستند.