مدیر مجموعه تئاتر شهر سعید اسدی از تغییر ساختار مجموعه تئاتر شهر در سال جدید، تعطیلی سالن اصلی برای تعمیر ماشینری، محصور شدن این مجموعه، تبدیل آن به یک کمپانی تولید تئاتر و برنامه‌های دیگر در قالب یک برنامه پنج ساله خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اسدی در یک نشست خبری که دیروز در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد، گفت: مجموعه تئاتر شهر برای همه ما محور تولید تئاتر حرفه‌ای ایران است و انتظارات زیادی از آن می‌رود. یکی از مسائل ما مواجهه با جامعه هنری و مخاطبان است. در این راستا برای سال ۹۸ با تغییراتی روبرو خواهیم بود که این برنامه‌ها آغاز شده و بخشی از یک برنامه بلندمدت‌تر است که سعی کردم آن را پیگیری کنم.

او در ادامه به تشریح محورهای این برنامه پنج ساله پرداخت و گفت: تئاتر شهر همواره با دو اتفاق اجراها و رویدادها همراه بوده که امسال هم ادامه خواهد داشت اما با کیفیت متفاوت‌تر و برنامه‌ریزی مشخص‌تر.

اسدی با اشاره به حوزه اجراها، گفت: سالن اصلی فرصتی مناسب برای ارائه کارهای بزرگ‌تر است که امیدوارم با بهسازی در سال جدید شاهد اجراهای بهتری در آن باشیم. البته در سالن‌های دیگر هم تغییراتی در حال رخ دادن است و آنجا هم شاهد اجراهایی با اولویت فرهنگی و رویکرد اقتصادی خواهیم بود.

مدیر تئاترشهر با بیان اینکه برجسته کردن اولویت فرهنگی و اقتصادی برای ما در تئاتر شهر اهمیت دارد، گفت: این مجموعه اولویت فرهنگی را به درآمدزایی ترجیح می‌دهد و آنچه در سیاست انتخاب آثار به آن توجه شده، تمرکز بر رویکرد فرهنگی است.

مجموعه تئاتر شهر برای همه ما محور تولید تئاتر حرفه‌ای ایران است و انتظارات زیادی از آن می‌رود. در این راستا برای سال ۹۸ با تغییراتی روبرو خواهیم بود که این برنامه‌ها آغاز شده و بخشی از یک برنامه بلندمدت‌تر است 

اسدی با اشاره به اینکه تغییری در سالن پلاتو اجرا خواهیم داشت که آن را به ماهیت قدیمی خود برمی‌گرداند، گفت: میل داریم آن را به عنوان کارگاه نمایش معرفی کنیم که به فرصت‌سازی اجرا برای کارهایی می‌پردازد که به معرفی نسل جوان و ارائه دستاوردهای هنری منجر شود. در این راستا به زودی فراخوانی منتشر برای رویکرد پژوهش محور اجراها و کارهای مبتنی بر کنش‌ها و رویکردهای تازه هنرمندان در آن منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: پروژه قشقایی تئاترشهر قبلا در این راستا اجرا می‌شد اما در سال جدید چیزی شبیه آن پروژه که ترکیب ورک‌شاپ و نشست‌ها بود در کارگاه نمایش ارائه خواهد شد. تلاش داریم تا فضای تعامل و گفتگوی مناسب بین هنرمندان و همچنین با مخاطب، در مجموعه تئاتر شهر اتفاق بیفتد.

اسدی همچنین در تشریح رویدادها هم گفت: تئاتر شهر همیشه پذیرای رویدادهایی بوده که از بیرون پیشنهاد می‌شده است. امسال رویدادهای تئاتر شهر را متمرکز و جایگاهی در تئاتر شهر ایجاد کردیم که تمرکز آن بر فعالیت‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی خواهد بود.

او یادآور شد: در تغییر ساختار و بهسازی درونی تئاتر شهر هم ترکیبی اتفاق افتاده که مجموعه روابط عمومی علاوه بر کار ارتباطات، فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی را هم خواهد داشت؛ اقداماتی مانند رونمایی کتاب‌های پژوهشی و ایجاد پنل تخصصی، ورک‌شاپ‌های تخصصی و... در واقع متاثر از این رویدادها، تولید محتوا را هم به صورت محصولات فرهنگی و هم در فضای مجازی با عنوان تئاتر شهر شاهد خواهیم بود. اسدی ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه توان‌افزایی و دانش‌افزایی درون مجموعه تئاتر شهر ماحصل این اتفاقات خواهد بود، گفت: قصد داریم فضای نقادی آثار نمایشی را در اینجا فراهم کنیم. همچنین برای هر اجرا در تئاتر شهر، یک نشست رسانه‌ای برای معرفی آثار به مخاطبان برگزار خواهیم کرد. اسدی با بیان اینکه این اتفاق نیازمند جدب سرمایه است، گفت: در این راستا دفتری دیگر برای جذب حمایت‌های مالی دولتی و غیردولتی راه‌اندازی خواهد شد. برای این چشم‌انداز از امسال تلاش‌مان را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا دو سه سال آینده جواب دهد. این اتفاق می‌تواند اطمینان خاطری برای گروه‌های هنری ایجاد کند که در اجرا در این مجموعه، پشتوانه مالی و معنوی دارند. همچنین می‌توانیم در آینده تور استان‌ها هم برای آثار تولید شده در تئاترشهر برگزار کنیم و حتی در آینده چشم‌انداز تور بین‌المللی هم داشته باشیم. امیدوارم با حمایت کافی بتوانیم این اهداف را محقق کنیم چراکه می‌تواند تحولی در فضای کیفی و درون‌مایه‌ای و تنوع آثار ایجاد کند.

او با تاکید بر اینکه «پس مهم‌ترین اتفاقی که در تغییر ساختار تئاترشهر رخ داد، راه‌اندازی دفتر تولید و جدب منابع دولتی و غیر دولتی و دفتر ارزیابی هنری بود» گفت: در این ساختار جدید، فعالیت متمرکز اداری و رسیدگی به منابع انسانی مدیریت مجزا خواهد داشت و یک مدیریت اجرایی هم در کنار آن شکل خواهد گرفت.

اسدی یادآور شد: علاوه بر سالن‌ها، می‌خواهیم فرصت‌های اجرایی دیگری را در محوطه و پیرامون تئاتر شهر احیا کنیم که مجموعه روی آن دخالت بیشتری خواهد داشت و به تولید آثاری در کافه‌های تئاتر شهر بپردازیم. در پیرامون مجموعه هم باید برنامه‌هایی اجرا کنیم که در ساماندهی محوطه مجموعه و بهبود آن تاثیر خواهد داشت چراکه معتقدم رویکردهای سلبی در این زمینه جواب نمی‌دهد.

او ادامه داد: تصمیم داریم در اطراف تئاتر شهر اگر قرار است بساطی گسترده شود، این بساط فرهنگی باشد. البته برای تحقق این هدف، نیازمند همکاری بینافرهنگی با بخش‌های مختلف هستیم. اما اگر این محوطه به عرضه کالاهای فرهنگی اختصاص داده شود می‌توانیم به تبدیل آن به یک گذر فرهنگی امیدوار باشیم.

اسدی تشریح کرد: یکی از اتفاقاتی که سال گذشته پیگیری شد بهسازی ساختمان و سالن‌های تئاترشهر بود؛ هرچند این رایزنی‌ها پیش از حضور من آغاز شده بود اما من هم از همان بدو شروع فعالیتم، تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای بهسازی و نوسازی تجهیزات و سازه تئاتر شهر را پی گرفتم. در سال ۹۶ بودجه‌ای برای تعمیر ماشینری سالن اصلی مصوب شد اما تخصیص نیافته بود که در پایان آن سال توانستند بخشی از آن بودجه را به سال ۹۷ انتقال دهند.

مدیر تئاترشهر با اشاره به اینکه سالن چهارسو هم درحال نوسازی است و اجرای بعدی با صندلی‌های نو خواهد بود، گفت: در سالن اصلی هم صندلی‌ها تعویض می‌شوند. اسدی همچنین خبر داد: همچنین دفتر طرح‌های عمرانی مشاوری می‌گیرد تا امکانات آکوستیک سالن اصلی را بررسی و مشکلات صدای آن را پس از از انجام مطالعات در آینده رفع کند. او در ادامه با اشاره به فضای پیرامون تئاتر شهر گفت: این فضا آسیب‌هایی جدی به بدنه تئاتر شهر زده و معضلات اجتماعی اطراف آن آزاردهنده است. بافت اجتماعی ساکن در اطراف مجموعه، مخاطره‌ای برای مخاطبان و خود بنا ایجاد کرده است؛ از کاشی دزدی تا دزدی دستگیره‌ها همه خطراتی است که برای این بنا وجود دارد. شهرداری، وزارت ارشاد و میراث باید یک برنامه‌ریزی برای مرمت این بنا داشته باشند.

اسدی با اشاره به اینکه سندی برای چشم‌انداز تئاتر شهر و سازماندهی آن نوشته شده است، از تدارک بخشی برای بازاریابی و تبلیغات در حوزه روابط عمومی و ایجاد فرصت‌هایی در فضای مجازی و واقعی خبر داد و گفت: یکی از امیدهای من تبدیل بیلبوردهای اطراف مجموعه تئاترشهر به تلویزیون شهری است و در این زمینه رایزنی‌هایی با شهرداری شده است. در کنار آن امیدوارم بتوانیم به زودی دوباره باشگاه مخاطبان را فعال کنیم.

او در پاسخ به سوالی، یکی از نکات مورد توجه خود را بهبود فرایند تعامل و پاسخ‌دهی به درخواست‌های اجرا خواند و گفت: وقتی از عنوان شورا برای انتخاب آثار در یک مجموعه تئاتری استفاده می‌کنیم با یک نهاد با اعضایی مواجهیم که مصوبه دارند اما در دوره فعالیت من شورا تشکیل نشده بلکه مشاورانی در کنارم هستند که این دو باهم تفاوت دارند. در شورا همیشه حرف و حدیث‌هایی هست که سلیقه اعضا محدودکننده تنوع آثار اجرایی است. اما استفاده از مشاوران امکان دخیل شدن سلایق متعدد را فراهم می‌کند.

اسدی تصریح کرد: بیشتر از ۳۰۰ درخواست اجرا به تئاتر شهر داده شده که حدود نیمی از آن مربوط به دوره پیش از من است. از این تعداد ۹۰ مورد جدا شد و از میان آنها هم تعدادی برای اولویت اجرا در سال ۹۸ انتخاب شد و از شهریور هم درخواست برای اجراهای جدید را می‌پذیریم.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی از تبدیل این مجموعه به فضایی خصوصی، گفت: قرار نیست تئاتر شهر تبدیل به سالن خصوصی شود، اما ساز و کار آن تغییر خواهد کرد.