ترویج ابتذال در سینما و انفعال مدیران

اهالی اندیشمند و صاحب تفکر سینما مدت‌ها است اعتراض شدید خود را نسبت به ترویج گسترده ابتذال در سینمای کشور عنوان می‌کنند و خواستار آن هستند که نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و هنری کشور دست به مقابله جدی با مسئولان سازمان سینمایی بزنند تا بیشتر سینما در منجلاب ابتذال و فساد فرو نرود.

آذر فخری، روزنامه‌نگار

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد از ترویج ابتذال در سینما که مقصر اصلی آن مدیران سینمایی طی سال‌های اخیر هستند ضمن تأکید بر تخریب‌گری فیلم‌های مبتذل در جامعه موج انتقادات خود را نسبت به موضع منفعلانه مدیران سازمان سینمایی در خصوص تولید و عرضه گسترده فیلم‌های مبتذل ابراز داشتند.

به گزارش سینماپرس، سینماگران معتقدند: سینمای جمهوری اسلامی ایران جایی برای شوخی‌های جنسی نیست! سینماگران خواهان مقابله جدی نهادهای ناظر بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا با مروجان ابتذال در سینما که بخشی از آن‌ها مدیران سینمایی هستند به صورت جدی مقابله شود. 

هم‌چنین از زمان روی کار آمدن حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینما بسیاری از هنرمندان در گفت‌وگو با رسانه‌ها یا با انتشار متن‌هایی در صفحات شخصی‌شان خواهان مقابله انتظامی با پدیده ابتذال و مبتذل‌سازان در سینمای کشور شده‌اند.

در ادامه دیدگاه‌های چند تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور را در این خصوص می‌خوانید.

 میزان بالای تخریب‌گری فیلم‌های مبتذل 

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: میزان تخریب‌گری فیلم‌های مبتذل در جامعه بسیار بالا است؛ متأسفانه کودکان و نوجوانان ما که آینده‌سازان کشورهستند وقتی به سینما می‌روند تنها ابتذال می‌بینند و بس و تأثیرات منفی این اتفاق در سال‌های آتی در سطح عمومی جامعه مشاهده خواهد شد. متأسفانه از زمانی‌که حضور بخش خصوصی در سینمای ایران پررنگ‌تر از گذشته شد ما شاهد تولید انبوه آثار مبتذل در سینمای ایران بودیم؛ بخش خصوصی فیلم را تنها برای فروش می‌سازد و به هیچ عنوان ارزش‌های فرهنگی و هنری یک اثر برایش مهم نیست در واقع می‌توانیم بر این‌که نکته صحه بگذاریم که امروزه در سینمای ایران فقط فروش فیلم مهم شده است نه سطح فرهنگی آن!

 پرده‌دری در سینما شایسته نیست

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما نیزبا انتقاد شدید از موضع منفعلانه مدیران سینمایی رد قبال ترویج ابتذال در سینمای کشور اظهار داشت: از زمان مدیریت آقای ایوبی تاکنون شکل محتوایی آثار سینمایی دستخوش تغییرات منفی زیادی شده است و کار به جایی رسیده که طی ماه‌های اخیر به دلیل آن‌چه ابتذال در سینمای ایران خوانده می‌شود بسیاری از سینماگران و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ‌وهنر معترض باشند. تغییر مناسبات فرهنگی در سینمای ایران در سطح یک فیلم‌ساز و یک سناریو و تولید چند فیلم کمدی نیست! بنده معتقدم دخالت‌های جدی‌تر و پنهان‌تری در پشت این قضایا نهفته است که معلوم نیست برای آینده سینما چه نقشه‌ای در سر دارند و چه می‌خواهند بر سینما تحمیل کنند!

 لودگی، ابتذال و سخیف بودن فیلم‌های کمدی سینما به مراتب از وضعیت سیاه‌بازی‌های لاله‌زاری در رژیم طاغوت بدتر است؛ با انبوهی از فیلم‌های فوق‌العاده نازل، یخ‌زده، ضدفرهنگ و بی‌محتوایی روبه‌رو هستیم که دلیل اصلی تولید آن‌ها مشخص نیست 

به فیلمنامه‌های اصولی مجوز نمی‌دهند

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه‌نویس سینما و روان‌شناس با انتقاد شدید از وضعیت کنونی فیلم‌ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: من افسوس می‌خورم که سینمای ایران که زمانی در دنیا سینمای خوش‌نامی بود و به‌عنوان سینمای متفکر و هنری مطرح بود چرا کارش باید به جایی برسد که سرشار از آثار مبتذل شده است؟ یکی از سؤالات بسیار مهمی که همواره برای بنده مطرح می‌شود این است که چه‌طور برخی از این فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی مجوز می‌گیرند؟ سریال‌ها و فیلم‌هایی که بسیاری از دغدغه‌مندان، کارشناسان و پیشکسوتان سینما علیه آن‌ها موضع گرفته‌اند و معتقدند نه تنها سطح انتظار و توقع مردم را از سینما پایین می‌آورد بلکه باعث ایجاد بحران در جامعه نیز می‌شود. چرا ما صرفاً به سینما به‌عنوان ابزار سرگرمی نگاه می‌کنیم؟ آیا هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که این اتفاقات از خارج سینما بر سینما تحمیل می‌شود و اسپانسرهای میلیاردی که در سینما پول‌شویی می‌کنند باعث این اتفاقات شده‌اند؟ ای‌کاش سلاطین سینما، تئاتر و موسیقی هم شناسایی و اعدام می‌شدند تا دیگر شاهد این اتفاقات در هنرهفتم نبودیم! برای بنده شوکه کننده است که چه‌طور فیلمنامه‌هایی ادبی با معیارهای درست و اصولی فیلمنامه‌نویسی در کشور ما مجوز نمی‌گیرند و بسیاری از سینماگران متبحر و کاربلد بیکار و خانه نشین شده‌اند اما سیل انبوهی از آثار سخیف و مبتذل به راحتی مجوز می‌گیرند؟ چه‌طور ممکن است که در حال حاضر دست اندرکاران شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و شوراهای پروانه ساخت و نمایش چشم  خود را روی این نوع آثار می‌بندند و در ثانیه‌ای به این نوع آثار مجوز تولید و اکران می‌دهند؟

لودگی، ابتذال و سیاه‌بازی‌های لاله زاری!

 امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: لودگی، ابتذال و سخیف بودن فیلم‌های کمدی سینما به مراتب از وضعیت سیاه‌بازی‌های لاله‌زاری در رژیم طاغوت بدتر است؛ متأسفانه ما با انبوهی از فیلم‌های فوق‌العاده نازل، یخ زده، ضدفرهنگ و بی‌محتوایی روبه‌رو هستیم که دلیل اصلی تولید آن‌ها مشخص نیست و مرتباً از خودمان سوأل می‌کنیم آثاری که جز بار منفی هیچ اتفاق دیگری را در جامعه و حوزه فرهنگی و هنری کشور ایجاد نمی‌کنند چرا باید تولید شوند؟ بنده خوب به خاطر دارم زمانی در تئاترهای لاله‌زاری وقتی می‌دیدند تماشاچیان خسته شده‌اند و خمیازه می کشند بازیگران به دستور کارگردان کارهای زننده‌ای انجام می‌دادند تا آن تماشاچیان چرت‌شان بپرد و جذب تئاتر شوند! این اتفاق امروزه در سینمای کشور ما رخ داده و به همین علت است که ما با فیلم‌های زننده‌ای مواجه هستیم که سرشار از شوخی‌های رکیک و امثالهم هستند.

 از زمانی‌که حضور بخش خصوصی در سینمای ایران پررنگ‌تر از گذشته شد ما شاهد تولید انبوه آثار مبتذل در سینمای ایران بودیم؛ بخش خصوصی فیلم را تنها برای فروش می‌سازد و به هیچ عنوان ارزش‌های فرهنگی و هنری یک اثر برایش مهم نیست

آثار مخرب سینمای فعلی بر جامعه و نسل جوان 

 حسن نجفی کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز گفت: سینمای فعلی اثرات مخربی برای جامعه و به ویژه نسل جوان دارد اما متأسفانه برخی از مدیران با این دیدگاه که سینما تنها جنبه سرگرمی دارد حال و روز هنرهفتم را به شدت خراب کرده‌اند و این در حالی است که سینما چشمان تیزبین جامعه است و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و هدایت جامعه دارد اما با نقش مفعلانه و پوچ مسئولان به حال خود رها شده و فقط نقش تخریبی دارد و بس! برخی رسانه‌ها و مطبوعات با حمایت‌شان از عوامل تولید آثار مبتذل نگاه سخیف و نازل را در جامعه و سینما حکمفرما می‌کنند؛ آن‌ها آدم‌های بی‌ارزش را مهم کردند و مرتب در پی آن‌ها بودند این نگاه نازل و سخیف در سینما را بسط و گسترش دادند. وضعیت به گونه‌ای شده که امروزه اغلب جلد مطبوعات و تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها سرشار از عکس‌ها و مطالبی از همین سخیف‌سازان و نازل‌سازان است اما کمتر نشانی از هنرمندان متعهد و ارزشی در رسانه‌ها شاهد هستیم. مقصر این اتفاق نیز مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگی هستند.

 در سینما لودگی و ابتذال  در حال جولان است

محسن محسنی نسب کارگردان سینما با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: اندیشه و تفکر در سینمای ایران مرده و به ‌ای آن لودگی و ابتذال در حال جولان دادن است و متأسفانه کار به آن‌جایی رسیده که دیگر جایی برای ارائه فیلم‌های سالم و اندیشمند در سینمای ما باقی نمانده است. جمهوری اسلامی ایران یکی از فرهنگی‌ترین حکومت‌های دنیا است؛ انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی بود نه یک انقلاب نظامی یا اقتصادی! این باعث شرمساری برای یکایک ما است که اینک پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی این انقلاب ارزشمند فرهنگ و هنر دیگر در کشورمان جایی ندارد و هرچه اثر مبتذل و انسان مبتذل است در عرصه فرهنگ جولان می‌دهد. فرهنگ در کشور ما هر روز به عقب می‌رود و بیشتر دچار سقوط می‌شود؛ مردم هم دیگر از این وضعیت آشفته و مشمئزکننده خسته شده‌اند؛ از این‌همه جوک‌های مستهجن که ما حتی در خلوت خودمان هم راضی به خواندن و شنیدن آن‌ها نیستیم دل‌شان به درد آمده؛ سینمای امروز ایران سینمایی سرشار از شوخی‌های رکیک جنسی شده و جالب آن‌جا است که اگر این فیلم‌ها دچار ممیزی می‌شوند یا مدتی کوتاه در محاق توقیف قرار می‌گیرند فیلمسازان‌شان قیافه می‌گیرند و خود را جزو اپوزوسیون‌های نظام به شمار می‌آورند و افتخار می‌کنند فیلم مستهجن‌شان توقیف شده است یا در گیشه فروش بالایی داشته!