رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر خبر داد:

توزیع «گل» و مواد روانگردان در برخی قهوه‌خانه‌ها 

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر از وضعیت نامطلوب برخی قهوه‌خانه‌ها و توزیع گل و مواد روانگردان در آنها و نیز بی‌توجهی مجلس به افزایش مالیات دخانیات در قانون بودجه سال 98 انتقاد کرد.

محمدرضا مسجدی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: بر‌اساس قانون جامع کنترل دخانیات که در سال 85 تصویب شد، دولت مکلف است هر سال مالیات سیگار را افزایش دهد؛ ولی چند روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با افزایش مالیات سیگار برای سال 98 مخالف کرد و این فاجعه‌آمیز است.

وی گفت: مردم ایران روزانه 20 میلیارد تومان پول برای خرید سیگار پول می‌دهند و رقمی بیش از این را خرج قلیان می‌کنند. دخانیات یک موضوع روزمره مانند آلودگی هوا شده و متاسفانه همت جمعی برای مقابله با آن وجود ندارد.

مسجدی تصریح کرد: دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه حرکت جدی از خود نشان دهد زیرا بر اساس گزارش وزارت صنعت و معدن، واردات توتون و تنباکو بیش پنج تا 10 برابر در کشور افزایش یافته است.

به گفته مسجدی، در حال حاضر در بسیاری از قهوه‌خانه‌ها مواد افیونی مانند گل و مواد روانگردان عرضه می‌شود و اگر قهوه‌خانه‌ها از اماکن عمومی به اماکن خصوصی تبدیل شود فاجعه‌ای بزرگ اتفاق می‌افتد و دیگر نیروی انتظامی و کارشناس بهداشت حق ورود به این اماکن را نخواهند داشت و این مسئله تاسف‌بار است. وی افزود: آیا باید مردم و سازمان‌های مردم نهاد با این مسائل برخورد کنند؟ نقش دولت و مجلس در اینجا چیست؛ باید مقابله با دخانیات به بحث اجتماعی و عمومی تبدیل شود و جلوی سودآوران در این زمینه گرفته شود. مسجدی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا مانند ترکیه، عربستان، قبرس و غیره هر سال مالیات سیگار افزایش می‌یابد ولی در کشورمان با این مسئله مخالف می‌شود. وی به بحث تحریم اشاره کرد و گفت: 85 درصد دخانیات دنیا دست آمریکایی‌هاست، در این 40 سال هر کالا و محصولی از سوی آمریکا به ایران تحریم شده ولی چرا ورود دخانیات تحریم نشده است، دولت و مجلس باید این مسئله توجه کنند و به مردم توضیح داده شود که چرا این‌گونه است و چگونه باید با دخانیات مبارزه کرد.

    


محققان کشور «پزشکی از راه دور» را کلید زدند

ساخت «گوشی پزشکی دیجیتال» 

یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه طراحی و ساخت گجت‌های هوشمند سلامت، یک «گوشی پزشکی دیجیتال» طراحی و تولید کرده که می‌تواند صدای ارگان‌های داخلی بدن همچون قلب و شش‌ها را دریافت و تقویت کند و در اختیار پزشک قرار دهد. این دستگاه همچنین قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب در گوشی را دارد و از جمله تجهیزات پزشکی مؤثر در «پزشکی از راه دور» به حساب می‌آید. آرمین کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و ساخت گجت‌های هوشمند سلامت از مرداد ماه ۹۶، اولین محصول این شرکت را «گوشی پزشکی دیجیتال» با اسم علمی digital stethoscope عنوان کرد و گفت: این دستگاه صدای ارگان‌های داخلی بدن همچون قلب و شش‌ها را دریافت و تقویت کرده و در اختیار پزشک قرار می‌دهد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: از جمله فواید این کاربرد برای پزشک و بیمار این است که، بیمار می‌تواند بدون آن که اطلاعات خاصی درباره صدای قلب داشته باشد، دیتای مورد نیاز پزشک را برای او ارسال کند.