سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر از دبی‌ می‌آید!

با توجه به این‎که دبیر جشنواره سی‎وهفتم فیلم فجر بارها اعلام کرده که مشکلات بودجه‎ای وجود دارد اما سیمرغ‎ها در دبی ساخته شد‌ه‌اند. یکی از مسائلی که همیشه بر سر آن چالش و حرف و حدیث بوده موضوع سیمرغ‌هایی است که به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر اهداء می‌شود. در آستانه سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر موضوعی مطرح شد که شاید شوخی سال‌های قبل اکبر عبدی در هنگام سیمرغ گرفتن را جدی‌ کند. وقتی این هنرمند به‎عنوان بازیگر فیلم «خوابم می‌آد» سیمرغ گرفت بر روی جایگاه آمد و گفت: «اولین‎باری که سیمرغ گرفتم بردم خانه، گَچِ سیمرغ لحظاتی بعد روی تلویزیون ریخت و الان این سیمرغ‌ها با آن موقع تفاوت دارد.» عزت‌الله علیزاده مدیر اجرایی جشنواره سی‎وهفتم فیلم فجر حالا درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها در ایستگاه سی و هفتم فیلم فجر گفته است: «متأسفانه امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دبی سفارش داده‌ایم.» جالب است که علیزاده در ادامه به خرید 30 سیمرغ و مسئله پیچیده‎ترخیص گمرگی سیمرغ‌ها اشاره می‌کند. سیمرغ‌هایی که برای ساخت هر سیمرغ حدود 900 درهم امارات معادل حدود 3 میلیون تومان پرداخت شده است.

    


جایزه جهانی عکاسی برای  «خبر فوری»

جایزه جهانی «سینه بوک» هفته گذشته به یک عکاس ایرانی رسید. مهدی امیری که با اثر خود با عنوان «خبر فوری» در این رویداد شرکت کرده بود و توانست جایزه نخست را از آن خود کند.  کمپانی سینه بوک فعال در زمینه تولیدات سینمایی، فیلم‌نامه و کتاب داستان‌های سینمایی، این مسابقه سالانه را در راستای ترویج پروژه‌های سینمایی با نگاه عکاسانه در سراسر دنیا برگزار می‌کند و هر عکاس متقاضی شرکت باید فیلم‌نامه‌ای را با استاندارهای جهانی نوشته و طوری عکاسی کند که با دیدن ۶۰ فریم عکس، مفهوم کامل داستان سینمایی به تصویر کشیده شود و تمامی تکنیک‌های کارگردانی، نورپردازی، کادر بندی و اصول عکاسی در آن مشهود و حفظ شود.

    


انتشار کتابچه «جشنواره بین‌المللی وارش؛ تاریخچه و دستاوردها»

کتابچه «جشنواره بین‌المللی وارش؛ تاریخچه و دستاوردها» با هدف آشنایی و مرور ادوار مختلف، رویکردها، رخدادها و دستاوردها و معرفی بخش‌های گوناگون این رویداد منتشر شد. این کتابچه از فصل‌های مختلفی تشکیل شده و در آن اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای دوره‌های پیشین جشنواره با عکس‌های مرتبط تشریح شده است. «پیشینه جشنواره»، «توجه به فرهنگ عامه»، «پیوند سینما و اقوام ایرانی»، «بخش آیین‌ها»، «جشنواره وارش و مرکززدایی»، «توجه به گردشگری هنری» از جمله بخش‌هایی هستند که ویژگی‌ها و کارکردهای این جشنواره را تبیین می‌کنند. در این کتابچه، درباره نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «وارش» که قرار است اردیبهشت سال ۹۸ برپا شود توضیحاتی ارائه شده و اهداف و محورها و برنامه‌های جنبی آن تشریح و در ادامه اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران بخش‌های مختلف معرفی شده‌اند.