علیرضا بخشی استوار

«هفته هنر تیر»  این روزها با مشارکت 21 گالری در تهران برگزار می‌شود. رویدادی که در ادامه آرت‌فر «تیر آرت» برنامه ریزی شده و در حال برگزاری است. رویداد اخیر دو تفاوت عمده با برنامه ای دارد که پیش از این تحت عنوان «تیر آرت» برگزار شد.از دریچه بررسی این دو تفاوت عمده می توان به نکات مثبت و تاثیرگذار هفته هنر در تهران پرداخت.

«تیر آرت» اساسا رویدادی بر مبنای دیگر آرت فرهای هنری بود که در آن بیشتر معرفی گالری، هنرمند و از سویی فروش آثار اهمیت داشت. این رویداد بر اساس پلان‌های اقتصادی برخی گالری‌های تهران طراحی شده بود و البته در آن ۱۰ گالری بیشتر حضور نداشتند.

اما «هفته هنر تیر» رویدادی بر مبنای معرفی هنر است و جنبه های اقتصادی در آن کمتر است.اگر چه در این رویداد هم باز این گالری ها و گالریست ها هستند که در مرکز توجه قرار دارند اما به واسطه این نوع از معرفی،  بخشی از فعالیت‌های هنرمند نیز مورد توجه واقع می شود.

همکاری و همگرایی تعداد بسیاری از گالری های تهران منجر به آن شده است تا این هفته به شکلی پر آوازه تر در سطح شهر رقم بخورد. تعداد و میزان بالای رویدادها در سطح شهر،  به واسطه طراحی این هفته هنری منجر به برخورد بخش بیشتری از مردم با این حوزه از هنر می شود. این دست رویدادها اگر چه در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد، اما در ایران، طی چند سال اخیر و به واسطه رشد برخی از گالری های جوان که موج نوی گالری داری در ایران را به وجود آورده اند، شکل و شمایل نو و تازه ای دارد.در واقع این جریان در ایران بسیار جریان نوپایی است، اما متناسب با همین نوپایی توانسته بخش زیادی از استانداردهای بین المللی در زمینه برگزاری چنین رویدادهایی را رعایت کند.

«هفته هنر تیر» رویدادی بر مبنای معرفی هنر است و جنبه های اقتصادی در آن کمتر است.اگر چه در این رویداد هم باز این گالری ها و گالریست ها هستند که در مرکز توجه قرار دارند اما ،  بخشی از فعالیت های هنرمند نیز مورد توجه واقع می شود

این رویداد متناسب با نیازهای روز جهان در حوزه هنر تجسمی و توجه گالری داران به بخش اقتصاد هنر به وجود آمده است.اما افرادی این رویداد را طراحی و برگزار کرده‌اند که اطلاعات و آگاهی به روزی از رخدادهای هنری مهم جهان در دوران معاصر دارند.این گالری ها پس از گذران روند مشخصی در داخل، در سال‌های اخیر فعالیت های بین المللی بسیاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده اند و حالا متناسب با این تجربه ها و به واسطه برخورد با جریان های نوین در هنر تجسمی نسبت به برگزاری چنین رویدادی اقدام کرده اند.

اگر چه گالری ها به عنوان یک فضای الیت و فرهیخته این روزها محل رفت و آمد قشر و طبقه ای مشخصی هستند اما این رویداد به واسطه طراحی که صورت گرفته،  شکلی بومی و شاید مردمی‌تر پیدا کرده است.

شاید مردمی دانستن و یا مردمی کردن چنین رویدادی غیرقابل امکان باشد و البته برگزار کنندگان این موضوع نیز بر چنین نکته ای واقف باشند اما پر واضح است که «هفته هنر تیر» در ابتدای مسیر خودش صرفا به شکلی بومی حرکت خود را به سوی جلو گسترش می‌دهد و با جاافتادن این مدل در داخل کشور است که می توان به آینده بین‌المللی آن نیز امیدوار بود. برگزاری این رویداد در یک دوره پیوسته می‌تواند آن را به یک فضای شناخته شده در منطقه خاورمیانه بدل کند.آن چنان که آرت فر «دبی» چنین ویژگی را پیدا کرده است.در حالی که پتانسیل های رویداد «هفته هنر تیر» بسیار بیشتر از رویدادی چون «آرت فر دبی» است.

به واقع عملکرد گالری های جوان ایران و هنرمندانی که در آن ها فعالیت می کنند در یک آمار نسبی و در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، عملکرد مثبت و قابل قبولی است.سطح آثار و شکل پروژه هایی که در این هفته هنر و در طول سال، در گالری ها نمایش داده می شود با اندکی تساهل، کم از رویدادهای مهم بین المللی ندارد.سطح کیفی و شکل پرزنت آثار تجسمی در ایران امروز به گونه ای است که می تواند به عنوان بخشی از بدنه هنر تجسمی در دنیا به راحتی معرفی شود و در چنین واقعیتی نمی توان شک کرد.

بالا رفتن سطح کیفی هنر تجسمی در ایران، شیوه های به روز شده گالری داری و از سویی طراحی برنامه هایی همچون هفته هنر تیر که فعلا جایی برای بیان سویه های منفی نقد درباره آن نیست و بیشتر به واسطه ایجاب ها و ضرورت ها باید نکات مثبت آن را پیش کشید، همه از تغییر جایگاه هنر تجسمی ایران در جهان سخن می گویند.

«هفته هنر تیر» که یک رویداد قابل تامل است 14 تا 21 دی ماه برگزار می‌شود و گالری‌های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، اُ، اثر، اعتماد، افرند، ای‌جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه‌ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان‌آزاد، محسن، هما، هور و پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ با نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در این رویداد شرکت دارند.