چند قدم تا پرتاب اولین ماهواره‌ ایران

پیشرفت و توسعه، شاخص‌های فراوانی دارد که یکی از آنها فناوری‌های فضایی است. پیشرفت در حوزه فناوری فضایی و رسیدن به جایگاه بین‌المللی در این حوزه استراتژیک امنیت و قدرت ملی هرکشور را افزایش داده و توان اثر‌گذاری بر تصمیم‌گیری‌های جهانی در جنبه سیاسی، اقتصادی، نظامی و... را نیز افزایش می‌دهد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و حرکت به سمت فناوری‌های فضایی، به عبارتی حرکت به سمت شکستن مرزهای انحصار علم را در این حوزه در پیش گرفته است و تا‌کنون توانسته است ماهواره‌های متعددی را با کاربردهای سنجشی و مخابراتی طراحی کند.

موفقیت‌های بسیار جوانان در ساخت انواع ماهواره‌های مختلف تعجب همگان را برانگیخته است.

ایران برای آنکه بتواند علم هوا‌فضا را در کشور داشته باشد دانشگاه امیرکبیر، شریف و علم‌و‌صنعت وظیفه طراحی و ساخت ماهواره‌ها را برعهده گرفتند و توانستند ماهواره‌هایی با قابلیت‌های متعدد و بسیار خوبی طراحی کنند

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، ایران سالها پیش حتی توان ساخت ماشین را نداشت؛ اما اکنون در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند ماهواره‌های مختلفی تولید کند و همچنین برای قرار گرفتن روی مدار آنها را نیز به فضا پرتاب کند. البته شایان ذکر است دستیابی به چنین دانشی نیازمند توجه و دقت بسیار زیاد است و برای کشوری که تا پیش از آن تخصص‌های لازم را نداشته بسیار سخت بوده است.

حدود ۳۰ سال پیش بود که برای اولین‌بار رشته هوافضا در داخل کشور ایران راه‌اندازی شد.  رشته‌ای که  بر مبنای آن کشورمان می‌توانست ماهواره‌های مختلف همچنین هواپیماهای متعددی  بسازد؛ از اواخر دهه ۸۰ کار ساخت ماهواره‌های مختلف در کشور ایران آغاز شد و ماهواره‌هایی برای یک فعالیت تخصصی توسط یکی از دانشگاه‌های کشور ساخت شدند.

در ابتدا ایران تنها برای آنکه بتواند این علم را در کشور داشته باشد دانشگاه امیرکبیر، شریف و علم‌و‌صنعت وظیفه طراحی و ساخت ماهواره‌ها را برعهده گرفتند و توانستند ماهواره‌هایی  با قابلیت‌های متعدد و بسیار خوب طراحی کنند.

 ایران؛در میان کشورهای صاحب نام 

ماهواره‌هایی که هر کدام برای رسیدن به مقصودی به کشورمان کمک می‌کردند و سر‌انجام طراحان و پژوهشگران و نخبه‌های دانشگاهی ایرانی توانستند طی مدت زمانی کوتاه ماهواره‌هایی طراحی کنند که قابلیت‌های بسیار زیادی داشتند و توانستند نام ایران را در میان کشورهای صاحب نام قرار دارد.

امروز ایران نه تنها با‌وجود شرایط سخت تحریمی که در آن به‌سر می‌برد، توانسته است موقعیت خود را در حوزه فضایی حفظ کند، بلکه چندین ماهواره آماده پرتاب را هم فراهم کرده است

همه کشورهای جهان می‌دانند  رشد و پیشرفت دیگر در  زمینه صنعت، نفت و گاز نیست؛ بلکه آنچه آینده یک کشور را می‌سازد علوم و فناوری جدید هستند؛ خوشبختانه با ظهور علم جدید هوافضا و ساخت ماهواره‌های مختلف از سوی دیگر کشورها، ایران از قافله عقب نماند و پا‌به‌پای دیگر کشور‌ها توانست ماهواره‌هایی با کیفیت برای قرار گرفتن بر روی مدار طراحی کند.

کشورمان رفته رفته به پشتوانه پژوهشگران، محققان و نخبگان دانشگاهی توانست آنقدر پیشرفت کند که اکنون جایگاه ارزشمندی  در میان ١٠ کشور برتر جهان از لحاظ دستیابی به صنعت فضایی کسب کند.

جوانان ایرانی توانایی ساخت انواع ماهواره‌ و طراحی بسیاری از محصولات فضایی را دارند و توانسته‌اند ساخت ماهواره‌هایی چون پیام، دوستی، ظفر، ناهید مصباح و بسیاری ماهواره سنجشی و مکعبی دیگری را با دست بسته و در شرایط تحریم برای کشور بسازند.

اواخر دهه ۸۰ سازمان فضایی کشور وظیفه ساخت ماهواره ها را به دانشگاه‌ها داد و همچنین این سازمان مقرر کرد که خود دانشگاه‌ها مطالعات تحقیقاتی را انجام دهند و بگویند که هریک از ماهواره‌ها برای چه بخش‌هایی و با چه مقصودی باید طراحی شوند؛ با این دستور دانشگاه‌های متولی کار ساخت ماهواره‌های خود را آغاز کردند وبا همت و پشتکار فراوان و تکیه بر نبوغ خویش توانستند در مدت زمانی کوتاه ماهواره‌هایی قدرتمند با ماموریت‌های مهم را در اختیار سازمان فضایی قرار دهند.

پیام امیرکبیر به‌زودی پرتاب می‌شود

البته برخی مشکلات همچون تحریم، پرتاب‌گر‌های داخلی موثر بود و نیز مشکلات فنی دیگر و همچنین اجازه شورای عالی امنیت ملی نیز سبب شدند تا پرتاب آن دسته از ماهواره‌ها با کمی تاخیر مواجه شود. اما اکنون مسئولان سازمان و پژوهشگاه فضایی خبر خوشی داده‌اند و گفته‌اند که «ماهواره پیام» درحال انجام تست‌های نهایی است و تا چند هفته دیگر پرتاب خواهد شد؛ ماهواره‌ای سنجشی که اگر پژوهشگاه فضایی ایران موفق به پرتاب آن شود، نه تنها نام ایران در کنار سایر کشورهای جهان در پرتاب ماهواره قرار می‌گیرد و افتخاری بزرگ نصیب ایران و ایرانی می‌شود، بلکه به کمک آن می‌توانند بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی کشور را هم برطرف کنند. مسئولان جز «ماهواره پیام» به «ماهواره دوستی» هم توجه ویژه‌ای دارند. هم‌اکنون «پرتاب‌گر دوستی» درحال گذراندن تست‌های پایانی است و پس از «پیام» به فضا فرستاده خواهد شد.

باید متذکر شد صنعت فضایی تنها در ساخت ماهواره‌های مخلتف خلاصه نشده و اکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های این حوزه بسیار زیاده شده است و علاوه بر ساخت اصلی‌ترین دستاورد فضایی، جوانان به دنبال دستیابی به اطلاعات فضایی از طریق استارت‌آپ‌ها هستند و خوشبختانه تعداد استارت‌آپ‌ها نیز روز‌به‌روز درحال افزایش است.

هیچ یک از کشورهای جهان فکر نمی‌کردند روزی برسد که ایران بتواند دست به تولید ماهواره بزند و به این فناوری مهم و پیچیده دست ‌یابد؛ اما امروز نه تنها ایران با‌وجود شرایط سخت تحریمی که در آن به‌سر می‌برد، توانسته است موقعیت خود را در حوزه فضایی حفظ کند بلکه چندین ماهواره آماده پرتاب هم در اتاق تمیز کشورمان قرار داده است تا هر زمان که نیاز بود از آنها نیز بهره ببرد.

 ایران و دستاوردهایی که در جهان نمونه ندارند

ایران طی 30 سال توانسته است چنان  دستاوردهایی داشته باشد که در جهان نمونه ندارند. شرایط به همت محققان و پژوهشگران به‌گونه‌ای رقم خورده که کشورهای جهان شاهد موفقیت‌های ایران روی مدارهای فضایی هستند.

اکنون همه ایرانیان خوشحال از ساخت ماهواره‌های متعدد دانشگاهی هستند و چشم انتظار پرتاب «ماهواره پیام» نشسته‌اند. 

ماهواره‌ای که قدم‌های نهایی خود برای پرتاب را برمی‌دارد و تا چند هفته دیگر روی مدارهای فضایی قرار خواهد گرفت؛ صنعت فضایی ایران مدیون جوانانی است که توانستند با «ما می‌توانیم» گفتن، کشور را صاحب قدرت کنند؛ اکنون «پیام» روی سکو است و پس از آن دوستی، مصباح و ظفر هم روی سکوی پرتاب قرار خواهند گرفت تا دستاوردی دیگر در صنعت فضایی برای ایران عزیزمان رقم بخورد.