مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به آنکه در شرایط مالی نامناسبی به سر می‌بریم از نبود برنامه‌ای خاص برای خرید آثار یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح یکشنبه 9 تیرماه،‌ نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با اعلام فراخوان این دوسالانه و با حضور مسئولان و دبیر این دوسالانه برگزار شد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به آنکه قرار بود دوسالانه ملی سرامیک ایران اسفندماه سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا امکان‌پذیر نشد، گفت: در گذشته برگزاری بینال‌ها یکی از مطالبات جامعه هنری بود ضمن آنکه خواست انجمن‌ها باید باشد و اینکه هزینه برگزاری به جشنواره فجر و ... می‌رود درست نیست. هادی مظفری با اشاره به بررسی علل تعویق یا عدم برگزاری بینال‌های تجسمی در سال‌های گذشته، افزود: از یک سو بینال‌ها هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شوند و از دیگر سو هیات مدیره انجمن‌ها نیز درحال تغییر است. از این رو زمانی که باید بینال برگزار شود با تغییر انجمن‌ها یا عدم تامین اعتبار و مشکلات دیگر روبه‌رو می‌شویم. با این وجود ما تلاش می‌کنیم تا بینال‌ها را برگزار کنیم.

بینال عکاسی و نقاشی 1400،  مجسمه و سفال 99

او یادآور شد: برگزاری بینال عکاسی و نقاشی در سال 1400  اعلام شده است ضمن آنکه در سال 99 نیز بینال مجسمه و سفال و سرامیک را خواهیم داشت.

او درخصوص رویه برگزاری بینال‌ها گفت: ارتباط بینال‌ها با نهاد حاکمیتی همواره برقرار بوده و مدیر مرکز هنرهای تجسمی یا به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری بینال فعال می‌شد یا در قالب مدیریت و برنامه‌ریزی بینال از طریق معرفی رئیس افتخاری توسط مدیرکل مرکز تجسمی در بینال حضور داشت. بینال‌ها متعلق به تمام جامعه هنری است نه بخشی از آن. مرکز تجسمی از بینال‌هایی که تمام بخش‌های هنری را دربربگیرد حتما حمایت می‌کند.

مظفری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر برنامه  مرکز تجسمی برای خرید آثار این دور از دوسالانه سرامیک ملی ایران گفت: برنامه پیش‌بینی شده‌ای برای اینکه چه تعداد اثر خریداری شود وجود ندارد؛ چراکه در شرایط بد مالی قرار داریم ممکن است بعد از نمایش آثار به فراخور و حتی در صورت ایجاد شرایط مناسب برای مرکز این امکان برای خرید ایجاد شود. او ادامه داد: سال سخت اما پررویدادی را پیش‌رو داریم. امیدواریم بتوانیم از این طریق نشاط را به اجتماع بیاوریم.

کرونا شرایط اسپانسرها را تحت‌الشعاع قرار داد

دبیر دوسالانه ملی سرامیک ایران نیز با اشاره به تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و همچنین شرایطی که شیوع ویروس کرونا در جامعه هنری ایجاد کرده، گفت: در چنین شرایط مخاطره‌انگیزی برگزاری بینال در حد استاندارد بسیار دشوار بود. برگزاری یک دوسالانه در چنین شرایط دشواری می‌تواند علاوه بر دستاوردهای ملی، شور و نشاط برای جامعه هنری را به همراه داشته باشد. هیربد همتی آزاد ادامه داد: رایزنی‌های مختلفی برای گرفتن اسپانسر انجام شد اما شیوع کرونا و شرایطی که ایجاد کرد شرایط لازم برای حضور اسپانسرها را امکان‌پذیر نکرد، ضمن آنکه برخی از آنها انتظاراتی داشتند که ترجیح ما بر آن بود بینالی مستقل برگزار کنیم.

او درخصوص شورای انتخاب آثار گفت: این شورا متشکل از 6 نفر خواهد بود و در دو مرحله انجام می‌شود. داوری نهایی از روی اصل اثر خواهد بود. 3 برگزیده بدون رتبه‌بندی انتخاب می‌شوند که هریک 20 میلیون تومان جایزه می‌گیرند. داوران دور نخست را اژدری، ضیایی، شاه کوچکی، فیاضی، قربانی و خلج، داوری خواهند کرد و داوران نهایی را حمید سوری، ژاوکافمن، اژدری و ضیایی تشکیل می‌دهند.

رویکرد اصلی دوسالانه خودکاوی است

عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه سرامیک نیز درباره رویکرد این دوسالانه گفت: رویکرد اصلی دوسالانه سرامیک خوکاوی است.

 منیژه آرمین افزود: خودکاوی، بحث برانگیز است و در ابتدا به نظر می‌آید که مسأله‌ای است که به غرب‌گرایی اشاره دارد، اما این در حالی است که واژه «خود» دارای مفاهیم چندبعدی برای هنرمند است و هنرمند را به بازگشت به خویشتن برمی‌گرداند. هنرمند دارای ابعاد منِ تاریخی، اجتماعی و...  است و چیزی که در دوسالانه مهم است این بود که هر هنرمندی از تجربه‌های معاصر استفاده کند و از درون خودش نیز برای خلق اثر بهره گیرد. به گفته او، هنرمند در قالب هنر می‌تواند از تجربیات گذشته و حال و ... استفاده کند و این در صورتی محقق می‌شود که هنرمند بتواند به آنچه از درونش می‌جوشد برسد و ارائه دهد.

بنابراین گزارش، آخرین دوسالانه ملی سفال و سرامیک ایران در سال 90 برگزار شد. امسال یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک 9 آبان در فرهنگسرای نیاوران به مدت یکماه برگزار می‌شود و تاکید بر تکنیک و ابعاد زیبایی‌شناسانه است.