70 اثر از فعالان هنرهای تجسمی در نگارخانه فرشچیان به نمایش درآمد

انعکاس خیال در «صبا»

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «انعکاس خیال» در نگارخانه استاد فرشچیان مجموعه صبا برپا شد. در این نمایشگاه 70 اثر از فعالان هنرهای تجسمی در گرایش نقاشی، تصویرسازی، مجسمه و عکس در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین در کنار این آثار 15 اثر اساتیدی چون حسین‌علی ذابحی، محمدعلی بنی‌اسدی، قدرت الله عاقلی و اکبر نیکان پور نیز به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه در سه شاخه مجسمه، نقاشی، تصویرسازی و عکس برگزار شده که در بخش نقاشی آثار نگارگری، چاپ دستی و طراحی هم دیده می‌شود. 

برگزاری کارگاه آموزشی نقاشی یک روزه در کنار آثار به نمایش در آمده از دیگر ویژگی‌های این رویداد هنری بود. 

در میان آثار نقاشی این مجموعه بخش قابل‌توجهی به آثار انتزاعی اختصاص پیدا کرده است؛ آثاری که گاه در نگاه اول شمه‌ای از فیگورها و اشکال را می‌توان در آن‌ها تشخیص داد اما در کلیت اثر انتزاع را حاکم می‌بینیم. در نقطه مقابل آثار انتزاعی این مجموعه معدود آثاری که به شیوه واقعگرایانه ارائه شده‌اند نیز دیده می‌شود. در این نمایشگاه مجسمه و عکس کم تعدادترین آثار را شامل می‌شوند و نقاشی و تصویرسازی بخش بزرگ‌تری از این آثار را در بر می‌گیرد. این نمایشگاه همچون جشنواره‌ای از آثار هنری مختلف است که چه از نظر تکنیک و نوع آثار و چه در موضوعشان وجوه اشتراک چندانی را نمی‌توان یافت. به نظر می‌رسد بارزترین بخش نمایشگاه مربوط به آثار تصویرسازی باشد که از تنوع بیشتری برخوردار هستند و قدرت‌های تکنیکی تصویرگران در این آثار نمود بیشتری یافته و خلاقیت بیشتری بر آن‌ها حاکم است. 

آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه به همت گروه هنری آونگ به مدیریت هلیا سلمانی و با حضور افتخاری اساتید برجسته‎ای همچون آرمان استپانیان، اکبر نیکان پور، محمدعلی بنی اسدی و حسینعلی ذابحی در این مجموعه ارائه شده است.

گروه آونگ طی فعالیت سه ساله خود موفق به برپایی نزدیک به 50 نمایشگاه در داخل و خارج از کشور شده است. این گروه هنری که نزدیک به 450 عضو دارد، از افتخار حضور 14 هنرمند برجسته پیشکسوت رشته‌های مختلف هنری چون نقاشی، تصویرسازی و مجسمه‌سازی از دانشکده‌های مختلف هنری نیز بهره‌مند است که نقش حمایتی از هنرمندان جوان را دارند. 

هلیا سلمانی در خصوص فعالیت‌های این گروه هنری اظهار کرد: حضور هنرمندان پیشکسوت در گروه انگیزه‌های زیادی به دانشجویان و هنرمندان جوان‌تر می‌دهد و علاوه بر این امکان تبادل تجربیات میان نسل‌های مختلف را به وجود می‌آورد. در نمایشگاه‌های این گروه عموماً تلاش داریم از انتخاب موضوع یا تم‌های مشترک پرهیز کنیم تا هریک از هنرمندان بتوانند براساس دغدغه‌ها و درونیات فردی خود به آفرینش هنری بپردازند.  تلاش خواهیم کرد تا در نمایشگاه‌های آینده گروه از این پیشنهادها برای رفع کاستی‌های احتمالی مجموعه حاضر نهایت استفاده را به‌عمل‌آوریم. مدیر گروه هنری آونگ همچنین در ارتباط با نمایشگاهی که از گروه  هنری آونگ اوایل سال جاری در موزه رضا عباسی  و با عناون موزاییک آرت برپا شده بود، گفت: این هنر در ایران کاشی معرق نام دارد و متاسفانه اصلاً بین هنرمندان شناخته شده نیست. هدف من از گردآوری و برگزاری این نمایشگاه که برای نخستین بار در ایران به صورت تخصصی در بخش موزه ای به نمایش درآمد، حمایت از هنرمندان و آثاری بود که در کارگاه‌های هنری خلق شده‌اند اما عموم مردم و حتی خانواده بزرگ هنر با آن‌ها بیگانه هستند.