بیتا یاری

در پخش کنسرت آنلاین سامان احتشامی از تالار وحدت دیگر کاملاً مشخص شد که خبری از کنسرت زنده نیست و تنها مخاطبان فیلم اجرا را با حرج و تعدیل دقایقی دیرتر مشاهده می‌کنند. از شبی که در کنسرت آنلاین محسن شریفیان به علت حضور مهمان، جناب خان، کنسرت در میانه اجرا قطع شد و شریفیان سخنانی به زبان آورد که مشخص شد علاوه بر مراکز رسمی و موظفی چون وزارت ارشاد که مطابق قانون در خصوص مجوز کنسرت‌ها موظف است؛ سایر نهادها و ارگان‌ها نظیر شهرداری نیز برای خود قوانین اعلام نشده زیادی دارند و در خصوص موسیقی خود را صاحب‌نظر در جرح‌وتعدیل و یا حذف و سانسور می‌دانند. آن‌گونه که محسن شریفیان علی‌رغم هماهنگی برای حضور مهمانش که در این چندساله گاهی در کنسرت‌هایش حضور داشته موفق نشد آن را روی سن ببرد و سخنانی به زبان آورد که نشان داد شهرداری چنانچه در جایگاه ممیزی قرار بگیرد بسیار رعب‌آور عمل می‌کند. اگرچه در امور شهری کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌های بسیار دارد، اما برای موسیقی شمشیر تیزی برای کشیدن دارد. آن شب شهرداری بالاخره در برابر هجوم افکار مخاطبان پذیرفت که کنسرت در ساعتی دیگر ادامه بیابد و مهمان شریفیان هم‌ روی سن حضور پیدا کند اما شبهه‌ای پیش آمد که چرا بلافاصله ادامه کنسرت از سر گرفته نشد و با یک ساعت و اندی تأخیر دوباره پخش شد؟

شبهه‌ای که غیرزنده بودن کنسرت را متذکر می‌شد اما هیچ پرسشگری آن را به زبان نیاورد و در رسانه‌ها نیز چنین تأملی طرح نشد تا صرفاً همگان به تقدیر و تشکر و ستایش امر بپردازند آن‌هم در جایی‌که صداوسیما به‌عنوان سهامدار شرکت تیوانوا مجری پخش آنلاین کنسرت‌ها است. اگرچه در این مدت سعی شده تنها سخن از آنلاین بودن پخش کنسرت‌ها مطرح شود اما دور از ذهن نیست که این اجراها در فیلم‌برداری و پخش مهندسی شوند و با نظر کارگردان تصاویر دلخواه گرفته و پخش شود اما پخش دیرتر از لحظه اجرا دیگر ماهیت آنلاین بودن آن را زیرسوال می‌برد و به پرسش‌های دیگری می‌کشاند که چه اصراری به نمایش آنلاین بودن کنسرت‌ها است؟ از ابتدا همانند پخش مسابقات فوتبال در تلویزیون اعلام کنند که با چند ثانیه و یا چند دقیقه تأخیر فیلم اجرا پخش می‌شود.

شامگاه جمعه 19 اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با شب پانزدهم ماه رمضان، سامان احتشامی نوازنده پیانو با همراهی عمران فروزش، نوازنده تنبک، در تالار وحدت به روی صحنه رفت تا همکاری بنیاد رودکی و شرکت تلویزیون اینترنتی تیوا چهارمین شب همکاری خویش را در ایام شیوع بیماری کرونا داشته باشند. کنسرت‌هایی بدون حضور مخاطب در سالن و با اجرای زنده‌ای که از شبکه‌های مجازی نظیر اینستاگرام و اپلیکیشن تلفن همراه تیوانوا قابل‌تماشا بود.

این نوازنده پیانو در ربع آخر برنامه با گفتن «یاشاسین آذربایجان»، قطعه «ساری گلین» و «فریدم» را برای ادامه برنامه اعلام کرد که می‌نوازد و عمران فروزش در آن دایره خواهد نواخت. و در انتهای اجرای قطعه ساری گلین آن را به قطعه پر جنب‌وجوش فریدم وصل کرد تا لحظاتی شاد را در کنسرت فراهم آورد. پس‌ازآن احتشامی آخرین قطعه را برای نواختن معرفی کرد که ترک اول آلبوم «باغ رویاها» است که 15-16 سال پیش آن را منتشر کرده و این قطعه در شوشتری نواخته شده است.

در دقایق پیش از اجرای این قطعه، وقفه‌ای در اجرای زنده پیش آمد، سپس پخش اجرا دوباره از وسط اجرای قطعه ضربی «فریدم» آذری پخش و تکرار شد. حتی دوباره سخنان سامان احتشامی که دقایقی پیش در معرفی آخرین قطعه برای اجرا عنوان کرده بود پخش و تکرار شد و مشخص شد برنامه از حالت زنده خارج‌شده و فیلم آن چند دقیقه دیرتر پخش می‌شود.  دیگر کنسرت آنلاین زنده نیست و تنها مخاطبان آنلاین هستند و به‌جای اجرای زنده، فیلم کنسرت را می‌بینند. این‌گونه اختتام برنامه کنسرت آنلاین سامان احتشامی و عمران فروزش رقم خورد. تیوانوا، شرکت فنی مجری پخش آنلاین کنسرت‌ها، هیچ توضیحی درباره این وقفه فنی و تکرار فیلم اجرا از دقایقی قبل نداد.