لیلا موسی زاده

«کاسبان تحریم» واژه پرمسما و شایسته‌ای بود بر کسانی‌که منفعت دوران تحریم‌های سخت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و پزشکی را به‌صورت انحصاری بردند و نه‌تنها متحمل هزینه‌های سخت زندگی نشدند بلکه کسب‌وکارشان رونق شدیدی یافت آن چنانکه طبقه جدیدی از نوکیسه‌های یک‌شبه ره صدساله پیموده پیدا شدند که رنج مردم شادی آنها بود و رونق درآمدشان؛ درحالی‌که نفعی برای مردم متضرر از تحریم‌ها و کشور نداشتند. منفعتی که در مضیقه اقتصادی برای چند ده نفر خاص مهیا شد و به سود آنها تمام شد. حالا در این روزگار شیوع بیماری کرونا هم گرچه اغلب گرفتار شرایط تحمیلی و تحمل رنج این بیماری هستند اما کسانی هستند که از فرصت پیش‌آمده در بهره‌برداری هرچه بیشتر در تلاش‌اند و می‌کوشند از سکوت قرنطینه به نحو احسن استفاده کنند. این شرایط حوزه موسیقی هم همانند سایر حوزه‌هاست. دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز که یک جشنواره خلوت را با بسیاری از تخلفات آیین‌نامه‌ای برگزار کرده است اکنون در این فرصت دیگر نیازی به برگزاری جلسه نقد مطبوعاتی دوره برگزارشده نمی‌بیند هرچند از رفتار این دفتر در زمان برگزاری جشنواره نیز پر مشخص بود که علاقه‌ای به برگزاری نشست نقد و بررسی جشنواره برگزارشده با حضور اهالی رسانه و علاقه‌مندان و موزیسین‌ها ندارد و بهتر می‌بیند در گعده خبرنگاران موردعنایت خود به ارسال یک‌طرفه اخبار و رویدادها بپردازد. ازجمله نشست‌هایی که به‌منظور پیشنهاد تغییر آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر برگزار شده است.

کسی از محتوی این نشست‌ها و مفاد و موارد پیشنهادی جهت تغییر آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر خبری ندارد و در این روزها که به سبب قرنطینه خانگی و رعایت مسائل بهداشتی حداقل رفت‌وآمد ممکن است هیچ اثری از انتشار محتوای پیشنهادی آیین‌نامه بر وب‌سایت وزارت ارشاد و دلایل تغییرات آیین‌نامه نیست. آیین‌نامه‌ای که در تعامل با موزیسین‌ها و به همت موزیسین‌های فعال و قانونمند به انجام رسید اکنون در فرصت طلایی پیش‌آمده از بیماری کرونا به دست مدیران دفتر موسیقی دستخوش تغییراتی می‌شود که مشخص است آن تغییرات به نفع فعالان صنفی موسیقی و منتقدین وضعیت صنفی نخواهد بود همان‌گونه که انتخاب موزیسین‌های موردنظر دفتر موسیقی در شورای ارزشیابی جشنواره موسیقی فجر نشان داد که ایشان برخلاف تمامی انتقادها و اعتراض‌ها به برخی نفراتی که در نابسامانی فضای صنفی موسیقی کوشیده‌اند علاقه بسیاری دارد و اکنون نیز با مشورت همان‌ها درصدد تغییر آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر است. تا هر چه بیشتر به دست‌هایی در جامعه موسیقی کمک کند که در این چهار دهه کم موزیسین‌ها از آنها متضرر نشده‌اند.

و اینجاست که باید گفت قرنطینه و شرایط شیوع بیماری کرونا به برخی کمک بسیاری در پیشبرد اهدافشان کرده است تا شرایط را به نفع خود بی‌سروصدا و در سکوت خبری تغییر دهند. و متأسفانه این مسائل در جایی اتفاق می‌افتد که داعیه فرهنگ و هنر و اعتلای آن را در این چهل‌ساله داشته است اما حتی برای دو سال هم آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر را نتوانسته به نحو شایسته اجرا کند و حالا درصدد تغییر آن است تا مثل سابق یک جشنواره پراعتراض از جانب موزیسین‌های مستقل را شاهد باشیم و تنها کسانی منفعت جشنواره بدان‌ها برسد که در این چهل‌ساله از آن بی‌نصیب نبوده‌اند.