بیتا یاری

بی‌سروصدا و بدون اطلاع‌رسانی مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بنیاد رودکی این رویداد مهم به‌آرامی صورت گرفت و مدیر اسبق و جدید این بنیاد در قالب تصویری درکنار هم به رسانه‌ها و جامعه خبری و هنری معرفی شدند. تا یادمان باشد بسیاری از شنیده‌ها نیز لباس واقعیت می‌پوشند و رویدادهای مهم بعد از خوابیدن هیاهوهای ابتدایی به‌صورت چراغ خاموش صورت می‌پذیرند. همان‌گونه که علی‌رغم اتمام مدت‌زمان قرارداد مدیرعامل بنیاد رودکی در تابستان گذشته بدون هیچ اکراهی در سمت خود بی‌سروصدا و چراغ خاموش فعال بود و البته کسی نیز پاسخگو نبود که چرا مدیرعامل جدید این بنیاد معرفی نمی‌شود. هرچند همان روزها نیز شنیده‌ها از عدم ابقا حکایت می‌کرد. حالا تمام گمانه‌زنی‌ها کنار رفته و با واقعیت عیان مواجه هستیم. آری مهدی افضلی، مدیرعامل جدیدالمنصوب بنیاد رودکی است و علی‌اکبر صفی‌پور دیگر مدیرعامل اسبق این بنیاد نامیده می‌شود که البته به‌طورکلی از زیرمجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد حذف نشده و به مدیرکلی دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری منصوب شده است.

در حقیقت مدیرعامل اسبق و فعلی بنیاد رودکی هر دو در یک روز درون معاونت هنری وزارت ارشاد جابه‌جا شده‌اند یکی از مدیرعاملی موسسه توسعه هنرهای معاصر به همان سمت در بنیاد رودکی رسیده و دیگری از سمت مدیرعاملی بنیاد رودکی به مدیریت دفتر آموزش جابه‌جا شده است.  سوابق هر دو مدیر اگر برای کسی پوشیده باشد حداقل برای اهالی رسانه که دستی در حوزه نمایش و موسیقی دارند پنهان نیست. سوابقی که باعث می‌شد اهالی رسانه یکی را مدیری غیرپاسخگو و غیرشفاف در حوزه مالی و دیگری را مدیری ناشایست در سمت خویش بدانند. ازاین‌رو جابه‌جایی هر دو این مدیران در زیرمجموعه وزیر ارشادی که بسیار بر فسادستیزی تأکید دارد؛ جای شگفتی است. چراکه جابه‌جایی این دو نشان از آن دارد که حتی شخص اول وزارتخانه نیز یارای مبارزه با سفارشی‌ها و سفارش‌ها را ندارد و در وزارتخانه متبوعش نیز چنان قدرت‌هایی هستند که برای باقی‌ ماندن و یا جابه‌جایی نیروهای خود درتلاش‌اند. به همین دلیل است که برخی به ‌طعنه قانون بقای انرژی از صورتی به صورتی دیگر را درباره مدیران کارنامه ضعیف یادآور می‌شوند که آنها هرگز از سیستم وزارت ارشاد قابل‌حذف نیستند تنها از سمتی به سمتی دیگر جابه‌جا می‌شوند.