آرزو احمدزاده ، راهنمای طبیعت‌گردی

نمی‌دانم چه حکمتی بود که هر بار برنامه‌ریزی می‌کردیم که به لرستان سفر کنیم به دلایلی کنسل می‌شد و سفرمان به این استان پر آب و سرسبز به زمان دیگر موکول می‌شد ولی این بار بالاخره تقدیر با ما یار شد و سر از خرم‌آباد در آوردیم. در بدو ورودمان سری به دریاچه کیو که یک دریاچه طبیعی داخل شهر خرم آباد است زدیم. تا پیش از سال‌ ۱۳۵۴، در جایگاه کنونی این دریاچه چشمه‌ای به نام «سراب کیو» وجود داشت که اکنون نیز بخش عمده آب دریاچه از این چشمه  تأمین می‌شود.

دریاچه کنونی در طول سال‌های ۱۳۵۴و ۱۳۵۵ ساخته شد و دست‌اندرکاران وقت شهرداری خرم‌آباد با بررسی دریاچه و فضای اطراف آن، در ظرف چند سال با اقدامات گسترده‌ای آغاز به تکمیل آن کردند که از جمله این اقدامات بنا نهادن، شکل‌دهی و استانداردسازی دریاچه به صورت کنونی، احداث مهمان‌سرای جهان‌گردی و احداث امکانات رفاهی-تفریحی همچون شهر بازی در اطراف دریاچه بود که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و ما نیز این دریاچه را بهترین مکان برای استراحت یافتیم. بعد از استراحت و خوردن نهار در کنار دریاچه زیبای کیو به سمت قلعه فلک‌الافلاک رفتیم. این قلعه که نام دیگرش دژ شاپورخواست می‌باشد در مرکز شهر خرم آباد واقع شده‌است و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. به گفته راهنمای گردشگری که در قلعه حضور داشت، ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا شد، گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است. قلعه فلک الافلاک در دوران صفویه و قاجار و ماقبل این دو، مقر حکومتی بوده و در دوران پهلوی اول و دوم به پادگان نظامی و زندان سیاسی تبدیل شده است و اینک پس از مرمت و بازسازی مورد بازدید عموم  قرارگرفته‌است. فضای داخلی قلعه شامل دو حیاط، یک چاه و یک حمام قدیمی می‌شود. حیاط اول که در جهت شمالی، جنوبی طراحی شده، پیرامون آن از چهار برج تشکیل شده. چاه آب قلعه نیز در همین حیاط قرار دارد که در گذشته آب مورد نیاز ساکنین دژ از همین چاه تأمین می‌شده‌است؛ حمام قدیمی نیز در ضلع شمالی حیاط اول قرار دارد و تا اواخر دوره قاجار نیز قابل استفاده بوده‌است. حیاط دوم در جهت شرقی، غربی طراحی شده و همانند حیاط اول از چهار برج تشکیل شده است. در چهار جهت این حیاط تالارهای بزرگی قرار دارد که به یکدیگر راه دارند و اکنون به موزه تغییر کاربری یافته‌اند.

از نکات قابل تأمل در معماری بنا، وجود گریزگاه مخفی و فضاهای زیر زمینی در آن است. بعد از گشت و گذار کامل در قلعه به سمت اقامتگاه‌مان در خرم آباد رفتیم و به استراحت پرداختیم  تا فردا راهی آبشار بیشه شویم. صبح زود به سمت روستای بیشه حرکت کردیم. پس از یک ساعت و طی مسافت 60 کیلومتر به روستای بیشه رسیدیم  ... به آبشار که رسیدیم دهان‌مان از زیبایی آبشار بیشه باز ماند. آبشاری با ارتفاع تقریبی 50 متر و عرض 20 متر ما را عجیب به شگفتی وا می‌داشت. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.